r2d290 Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Hallo Har en arbeidstaker ved masseoppsigelse lov til å fravike fra lov om fortrinnsrett, dersom de tilbyr meg sluttpakke mot at jeg frivillig sier opp? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 De kan selvfølgelig tilby deg å frivillig si opp. Ellers: Hvilken fortrinnsrett er det du tenker på? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Jeg regner med at det her er snakk om fortrinnsrett etter aml. 14-2. Dersom du selv sier opp mot å motta en sluttpakke, er det formelt sett ikke arbeidsgiver som har sagt deg opp – altså vil du kunne stå uten fortrinnsrett. 1 Lenke til kommentar
Musty Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Det er som oftest en klausul i en slik avtale om sluttpakke at du sier fra deg fortrinnsretten. 1 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 17. november 2015 Forfatter Del Skrevet 17. november 2015 (endret) aml. 14-2 ja. Altså rett foran øvrige søkere til jobb, dersom det utlyses nye stillinger. Jammen da regner jeg med at alt er på det rene Endret 17. november 2015 av r2d290 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 (endret) Jeg misforsto først spørsmålet, beklager det. Svaret er fortsatt det samme, men spørsmålet er ikke åpenbart. Det er problematisert i teorien, og har ikke vært oppe i verken forarbeider eller (høyeste)rettspraksis. Så lenge avtalen inngås før oppsigelse formelt er gitt, taler imidlertid det meste for å akseptere avtalen. Høysterett har vært inne på spørsmålet i forbindelse med forliksavtaler, og aksepterte at det i forliksavtale ble inntatt en slik klausul. Da var imidlertid situasjonen slik at det var blitt levert inn stevning og rettslig prosess altså var i gang. Det kan hevdes at man ikke kan si fra seg denne rettigheten etter å først ha blitt sagt opp, men i kommentarutgaven hevdes det at en slik avtale alltid står seg. Endret 17. november 2015 av Herr Brun Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 17. november 2015 Forfatter Del Skrevet 17. november 2015 (endret) Takk for utfyllende svar =)Oppsigelse og "Frivillig fratredelsesavtale" ble i dette tilfellet gitt samtidig i en mappe. Opplevde det litt som en måte å kjøpe meg vekk fra å måtte ansette meg igjen dersom det blir bedre tider, og syntes det virket litt søkt. Men hvis det er vanlig praksis så er det jo greit. Endret 17. november 2015 av r2d290 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Det er nettopp en måte arbeidsgiver kjøper seg vekk fra å trenge å forholde seg til deg hvis det blir bedre tider. Det er akkurat det det er. Spørsmålet er A: Er det adgang til å kjøpe/selge dette? B: Er du villig til å selge den virkningen. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 18. november 2015 Forfatter Del Skrevet 18. november 2015 Skjønte ikke helt de to spørsmålene dine. Tror ikke avtalen kan kjøpes eller selges, bare velges eller ikke velges. Enten ta imot pakken med jobbsøkekurs og en måneds lønn mot at jeg sier opp og frasier meg fortrinnsretten, eller å bli sagt opp og beholde den. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Formuleringen min er jo den samme som formuleringen din. Du sier dette er et forsøk på å "kjøpe deg vekk", og så svarer jeg at ja, det er akkurat det det er. Spørsmålet er jo da om din fortrinnsrett er noe som du kan selge, altså noe som arbeidsgiver kan kjøpe. Det du spør om i første innlegg er jo nettopp om det er mulig for deg å selge (= inngå avtale om å si fra deg) din fortrinnsrett. En måneds lønn + jobbsøkekurs høres for øvrig ganske lite ut. 1 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 Vær bare obs på at hvis du sier opp selv frivillig kan du bli (lest mest sannsynlig) bli ilagt forlenget ventetid hvis du skal søke om dagpenger. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå