Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgivers rett til å avvike fra fortrinnsrett

r2d290

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg misforsto først spørsmålet, beklager det.

Svaret er fortsatt det samme, men spørsmålet er ikke åpenbart. Det er problematisert i teorien, og har ikke vært oppe i verken forarbeider eller (høyeste)rettspraksis. Så lenge avtalen inngås før oppsigelse formelt er gitt, taler imidlertid det meste for å akseptere avtalen. Høysterett har vært inne på spørsmålet i forbindelse med forliksavtaler, og aksepterte at det i forliksavtale ble inntatt en slik klausul. Da var imidlertid situasjonen slik at det var blitt levert inn stevning og rettslig prosess altså var i gang. Det kan hevdes at man ikke kan si fra seg denne rettigheten etter å først ha blitt sagt opp, men i kommentarutgaven hevdes det at en slik avtale alltid står seg.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar =)

Oppsigelse og "Frivillig fratredelsesavtale" ble i dette tilfellet gitt samtidig i en mappe.

Opplevde det litt som en måte å kjøpe meg vekk fra å måtte ansette meg igjen dersom det blir bedre tider, og syntes det virket litt søkt. Men hvis det er vanlig praksis så er det jo greit.

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt de to spørsmålene dine.

Tror ikke avtalen kan kjøpes eller selges, bare velges eller ikke velges. Enten ta imot pakken med jobbsøkekurs og en måneds lønn mot at jeg sier opp og frasier meg fortrinnsretten, eller å bli sagt opp og beholde den.

Lenke til kommentar

Formuleringen min er jo den samme som formuleringen din. Du sier dette er et forsøk på å "kjøpe deg vekk", og så svarer jeg at ja, det er akkurat det det er.

Spørsmålet er jo da om din fortrinnsrett er noe som du kan selge, altså noe som arbeidsgiver kan kjøpe. Det du spør om i første innlegg er jo nettopp om det er mulig for deg å selge (= inngå avtale om å si fra deg) din fortrinnsrett.

En måneds lønn + jobbsøkekurs høres for øvrig ganske lite ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...