StraangeR Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Jeg har mye forskjellig lånegjeld med forskjellige rentesatser. Et av forbrukslånene har 21% rente som gjør det nærmest umulig for meg å betale ned det opprinnelige beløpet. I tillegg er rentene skyhøy på de andre lånene også. Noe må gjøres med økonomien og vurderer nå å spørre mine foreldre om de kan ta opp et lån på 900.000 kr for å samle alle lånene mine under 1 fordringshaver slik at jeg slipper å ha ørten kreditorere å forholde meg til, i tillegg til de høye rentene også selvsagt. Men hva heter et slikt lån? På DNB fant jeg kun lån som er ment til enten bolig eller kjøretøy. Er det et fastrentelån mine foreldre må ta..? Eller? Det er helt uaktuelt å ta opp et nytt forbrukslån for å samle gjelden min da forbrukslånene ligger på 18% rente og oppover... Lenke til kommentar
Populært innlegg kjekset Skrevet 17. november 2015 Populært innlegg Del Skrevet 17. november 2015 24 Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Fastrentelån vil si at du betaler en fast rente for X antall år. Den type lån du ser etter har ikke et spesielt navn, det kommer an på hva banken kaller det. De fleste kaller det forbrukslån. Forbrukslån har høy rente fordi det ikke har pant i noe, noe bolig-/billån har. Hvis foreldrene dine skal ta opp lån for deg får de lavest rente om de tar opp lån i boligen (boliglån). Det er to banker som spesialiserer seg på å tilby lån for folk med betalingsproblemer, du kan sjekke med de: http://www.bluestep.no https://bank2.no/ Du kan også se på Finansportalen hvem det er som tilbyr billigst forbrukslån https://www.finansportalen.no/bank/lan-til-bilbatmccaravan/?loanObject=forbruk&loanTypeAnnet=forbrukslan%2Csikkerhet 2 Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Grunnen til at du bare finner lån ment til bil eller bolig der er fordi banken må ha sikring for lånene de gir. Altså en bil eller en bolig. Annen gjeld er det overhodet ingen sikkerhet i så dette er ikke noe bankene vil gi lån på grunnlag av. Med mindre boligen til foreldrene din har høy belåningsgrad (mye lån i forhold til verdien) så er eneste utvei å "låne opp" på den (altså bruke den som sikkerhet for at de skal få innvilget nytt/høyere lån). 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Du må da ha noe av verdi som kan selges for å kvitte deg med det verste? Går ikke ann å få 900' i lån uten å skaffe seg noe av verdi. Galskap å be foreldre om noe slikt som sikkert har jobbet og slitt i en årrekke for å betale ned 900' på lånet sitt.. 3 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 1: Du får ikke noe annet enn forbrukslån om du ikke har sikkerhet. Sikkerhet er typisk bolig eller bil (Og bil gir dårlig sikkerhet, og kan dessuten bare tas pant i når du kjøper den, ikke brukes til å sikre annen gjeld). 2: Hvordan i all verden kan du ha nesten 900 000 i lån uten å ha ha noe å selge for å dekke gjelden? For å svare på spørsmålet ditt: Foreldrene kan refinansiere boliglånet sitt og låne pengene de får ut videre til deg så du kan betale ned din gjeld og betale dem tilbake basert på vanlig boliglånsrente. Jeg tror ikke det er særlig lurt av dem å gjøre det, men det er den enkleste løsningen her. Det forutsetter selvfølgelig at de har lav belåningsgrad fra før av. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 @Salvesen: Faktisk er det svært enkelt å skaffe seg 900' i gjeld uten å ha noe av verdi. FBI på NRK testet dette, og de brukte 3 timer på å skaffe seg lån på over 500 000 kr. Dersom man bruker lånene til forbruk, reiser, biler som byttes ofte osv så endre man fort med mye gjeld og liten verdi. Og når vi i Norge da ikke har gjeldsregister - så har kreditorene minimal kontroll. Si at man kjøper en bil til 250' og bytter etter 3 - 4 mnd med en ny til samme pris. Man kan da fort tape 100' til 150' pr år. 2 - 3 reiser man ikke har råd til, bytte mobiltelefoner, PC og nettbrett osv jevnlig. Ja, da får pengene bein å gå på. Spill på internett - ja da er man fort på dette nivået. Men at det er galskap å be foreldre om noe slikt - ja det er jeg enige om. Om det da ikke er en virkelig vilje hos trådstarter til å få skikk på sin egen økonomi. @StraangeR: Skal jeg være ærlig - du har selv plassert deg i en situasjon hvor du i realiteten ikke fortjener en eneste krone av dine foreldre. 900' er også å meget høyt beløp å låne. Om jeg hadde blitt spurt om å gi et såpass stort lån til "unger/nære slektninger" pga økonomisk vannskjøtsel så hadde jeg krevd at de inngikk frivillig økonomisk vergemål. Min mening er at her må du først ta tak i deg selv, og søke å løse så mye som mulig selv. Du bør selge alt av verdi som du ikke 100 % behøver, dvs nettbrett, spillkonsoller, dyre TV-er osv. Man klarer seg fint med en PC til 3 - 4 tusen kroner, en billig mobiltelefon og en TV til under 1 000 kr finner man på Finn. Med 900' i gjeld må du nesten ha noe inntekter. Du må også søke å forhandle med kreditorene for å få avtaler som gir mulighet til å betale gjelden. Først når du virkelig har gjort en egen innsats for å rydde opp - men fremdeles ser at du ikke kan klare å betjene gjelden ville jeg vurdert å be forelder om hjelp. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 @Salvesen: Faktisk er det svært enkelt å skaffe seg 900' i gjeld uten å ha noe av verdi. FBI på NRK testet dette, og de brukte 3 timer på å skaffe seg lån på over 500 000 kr. Dersom man bruker lånene til forbruk, reiser, biler som byttes ofte osv så endre man fort med mye gjeld og liten verdi. Og når vi i Norge da ikke har gjeldsregister - så har kreditorene minimal kontroll. Si at man kjøper en bil til 250' og bytter etter 3 - 4 mnd med en ny til samme pris. Man kan da fort tape 100' til 150' pr år. 2 - 3 reiser man ikke har råd til, bytte mobiltelefoner, PC og nettbrett osv jevnlig. Ja, da får pengene bein å gå på. Spill på internett - ja da er man fort på dette nivået. Men at det er galskap å be foreldre om noe slikt - ja det er jeg enige om. Om det da ikke er en virkelig vilje hos trådstarter til å få skikk på sin egen økonomi. Altså jeg er godt inneforstått med at en kan gjøre det om en faktisk ønsker å ende opp med mest mulig lån. Men de fleste som bruker penger kjøper jo ting som har litt verdi iallefall. Og om en kun sløser pengene så vill jo de aller fleste stoppe før det går så langt som til nesten millionen. Lenke til kommentar
StraangeR Skrevet 17. november 2015 Forfatter Del Skrevet 17. november 2015 1. Hvis dere ikke har noe nyttig å komme med så kan dere se til helvette å komme dere ut av min tråd. Å poste bilder av en luksusfellen-programleder er ikke å hjelpe. Jeg finner absolutt ingen humor ved dette. 2. Hva grunnen til gjelden er skal dere også drite i, jeg spurte et enkelt spørsmål men nyskjerrigheten til folk står åpenbart høyere enn å hjelpe andre i å få besvart spørsmålet sitt. 3. Når jeg nevner at foreldrene mine skal ta opp lån burde det være opplagt at de må ta pant i eiendom 4. Jeg har allerede sagt at forbrukslån er uaktuelt. 5. Alle alternativer er prøvd, det er kun lån med pant i eiendom som er løsning for å samle lånene mine under ett. 6. Jeg har nå stabil jobb med godt betalt, lav husleie og vil kunne nedbetale gjelden kjapt til tross for den høye gjelden, så dette er absolutt gjennomførbart. Og hadde det vært verdier å selge, så hadde jeg selvfølgelig gjort det. 7. Dere kjenner verken meg ELLER min situasjon, derfor er det ingen grunn for dere å komme inn her og dømme meg og tro at pengene er brukt på horer og nettbrett. 8. Jeg HAR vært i kontakt med kreditorer, men det hjelper lite når man ikke har forhandlingsrom. Ingen vil stoppe rentene bare for å være grei, bankene skal også tjene penger. Som sagt; Alt er allerede prøvd. Jeg er ikke en kid som tilfeldigvis ramlet utfor et lån og hadde tidenes kveld ute på byen. Gjelden er fra mange mange år tilbake i tid og var et resultat av feilinvestering og dumskap. 9. Hvis dere blir butthurt av å høre deres ubrukelighet hittil, så foreslår jeg dere logger ut. Jeg vil takke andreasn som besvarte spørsmålet uten å stille spørsmål. Uvitende moralprekere som vil vise trynet sitt her inne er det visstnok nok av her inne. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 3. Når jeg nevner at foreldrene mine skal ta opp lån burde det være opplagt at de må ta pant i eiendom "Det er opplagt at det er ett boliglån"......... - Hvordan skal folk her vite at foreldrene dine har eiendom som kan belånes? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Håper du er litt greiere med foreldrene dine når de stiller spørsmål til dette, noe de bør gjøre. Lykke til. 3 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 @StraangeR: Jeg forstår godt at du blir støtt - men du la selv opp til det. Nemlig gjennom å gi svært lite informasjon, bare at du har mye forbruksgjeld og ønsker at foreldrene dine skal hjelpe deg med lån. De fleste i en slik situasjon er lite i stand til økonomisk gode valg og har ikke prøvd løsninger på egen hånd. Så hadde du skrevet inn at du faktisk har prøvd å forhandle med kreditorene, at du har god lønn og ordnede forhold etc - så hadde du fått helt andre svar. Og kreditorer er tøffe å forhandle med, men det er bare tull at det ikke finnes forhandlingsrom. Kreditorene er interessert i å få tilbake sine penger, og de vil heller ha igjen disse med 12 % rente enn å risikere å ikke få de igjen i det hele tatt. Nå er det en god del år siden jeg drev å forhandlet med kreditorer - men jeg har aldri opplevd å ikke få redusert renta betydelig. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Trollface Skrevet 17. november 2015 Populært innlegg Del Skrevet 17. november 2015 1. Hvis dere ikke har noe nyttig å komme med så kan dere se til helvette å komme dere ut av min tråd. Å poste bilder av en luksusfellen-programleder er ikke å hjelpe. Jeg finner absolutt ingen humor ved dette. 2. Hva grunnen til gjelden er skal dere også drite i, jeg spurte et enkelt spørsmål men nyskjerrigheten til folk står åpenbart høyere enn å hjelpe andre i å få besvart spørsmålet sitt. 3. Når jeg nevner at foreldrene mine skal ta opp lån burde det være opplagt at de må ta pant i eiendom 4. Jeg har allerede sagt at forbrukslån er uaktuelt. 5. Alle alternativer er prøvd, det er kun lån med pant i eiendom som er løsning for å samle lånene mine under ett. 6. Jeg har nå stabil jobb med godt betalt, lav husleie og vil kunne nedbetale gjelden kjapt til tross for den høye gjelden, så dette er absolutt gjennomførbart. Og hadde det vært verdier å selge, så hadde jeg selvfølgelig gjort det. 7. Dere kjenner verken meg ELLER min situasjon, derfor er det ingen grunn for dere å komme inn her og dømme meg og tro at pengene er brukt på horer og nettbrett. 8. Jeg HAR vært i kontakt med kreditorer, men det hjelper lite når man ikke har forhandlingsrom. Ingen vil stoppe rentene bare for å være grei, bankene skal også tjene penger. Som sagt; Alt er allerede prøvd. Jeg er ikke en kid som tilfeldigvis ramlet utfor et lån og hadde tidenes kveld ute på byen. Gjelden er fra mange mange år tilbake i tid og var et resultat av feilinvestering og dumskap. 9. Hvis dere blir butthurt av å høre deres ubrukelighet hittil, så foreslår jeg dere logger ut. Jeg vil takke andreasn som besvarte spørsmålet uten å stille spørsmål. Uvitende moralprekere som vil vise trynet sitt her inne er det visstnok nok av her inne. Forventer du å få mye hjelp med den holdningen der? http://www.tv3.no/luksusfellen/soknadsskjema 11 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 9. Hvis dere blir butthurt av å høre deres ubrukelighet hittil For en herlig ironi. Hvis det er "selvsagt" at foreldrene dine må ha pant i bolig så skjønner jeg ikke helt hva det er du spør etter her. Et slikt lån kalles "boliglån". Om de har nok spillerom kan de eventuelt ta opp rammelån, så slipper de å involvere banken nevneverdig og forklare hvorfor de ønsker å refinansiere. 6 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Forøvrig er også forskjellen mellom eit forbrukslån som du ikkje vil ha, og eit privatlån som du spør etter være forholdsvis liten. Begge delar er lån som du ikkje kan stille sikkerheit for. Dersom dine foreldre har muligheit til å betale ut dine låneforpliktelser (speler ingen rolle om dei bruker sparepengane sine eller belåner boligen) så vil du få eit privatlån frå dine foreldre. Kva rente dette privatlånet vil ha vil være heilt opp til dine foreldre å bestemme. Det hadde sjølvsagt vært snilt av dei å tilby deg eit privatlån til boliglånsrente, men strengt tatt burde avkreve deg for ei høgare rente for å kompansere for risikoen som dei tar ved å låne ut eit såpass stort beløp utan sikkerheit. Dersom du spør dine foreldre om hjelp, og du tilbyr å betale ei litt høgare rente enn deira boliglån (men fortsatt lavare enn forbrukslåna dine) så vil det nok være mykje lettare for dei å seie ja. Det kan være at dei rett og slett ikkje har råd til til å hjelpe deg så og seie gratis, og i alle fall ikkje om dei då også tar risikoen med å ikkje få igjen pengane. Vil også anbefale at du lager deg ei skikkelig oversikt over lånebeløpa dine og rentene som du må betale for dei forskjellige låna. På den måten kan du lage deg ei prioriteringsliste over kva lån som bør betalast ned fyrst, og kva lån du kan vente litt med. Mange som lager ei slik oversikt finner ut at dei kan gjere økonomien sin vesentlig betre ved å få eit privatlån på eit mykje lavare beløp. For eksempel kan det vell ikkje være så forferdelig mange tusenlappar du har i lån til 21% rente? Dersom du låner dei f.eks 10-20 000 kronene som du treng til å kvitte deg med dei dyraste låna så vil økonomien din komme seg mange hakk. Og det er også mykje lettare å få låne slike meir beskjedne beløp til ei fornuftig rente, enten frå diverse forbrukslåntilbydera, eller som privatlån frå venner og slektningar. 900 000 kr er mykje pengar å be dine foreldre hoste opp for deg, så alt du kan gjere for å få dette beløpet ned vil gjere det lettare for dei å seie ja. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Husk også på at hvis du først ordner dette med foreldrene dine, så går du i dialog med kreditorene og forhandler hardt om nedskriving av gjelden mot at de får fullt kontantoppgjør i dag. Det bør være gode muligheter for å få dem til å godta noe lavere betaling enn fullt pålydende. 4 Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Lånet som foreldrene dine kan ta opp, heter stort sett boligkreditt/fleksilån/seniorlån. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Ved at foreldrene stiller sikkerhet i eiendom så vil du få en mye lavere rente Det er bare å ta med foreldrene i nærmeste bank så blir det ordnet på dagen (om de har såpass mye fri verdi) Betaler ikke du avdragene, så får foreldrene dine giro i posten med avdrag + gebyr Snakker fra erfaring... 1 Lenke til kommentar
StraangeR Skrevet 18. november 2015 Forfatter Del Skrevet 18. november 2015 Siden risikoen er stor for dem vil jeg tilby foreldrene mine at lønna mi kommer til en konto som dem oppretter i deres navn, og som dem har kontroll over. Men hvordan blir det isåfall med skatt? Går det ann å gjøre dem til økonomisk verge for meg og deretter føre det på selvangivelsen deres? Slik at de ikke plutselig får problemer med skatteetaten. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Man kan altids slå seg personlig konkurs... http://www.konkursradet.no/personlig-konkurs.304773.no.html Noe som vil gjøre deg gjeldsfri iløpet av 10 år... Noe som jeg trolig ville ha gjort med en gjeld på 900 000,- kroner.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå