Gå til innhold

Restarter ved oc over 3.0 ++

feed

Anbefalte innlegg

Fikk meg ny psu er om dagen til tusenlappen (enermax 460w) fordi den gamle var bare 300w. Trodde det var grunnen til at maskinen restarta. Men nei, den restarter i ny og ne enda, ikke så veldig ofte, men iblant og nok til at det irriterer vettet av meg. Kjører min 2.4c (SL6Z3) på 3.0, hatt den oppe på 3.2 men restarter enda oftere da. Hva kan feilen være?

Kjører ram på 5:4, stock volt (har prøvd 1.55v ved 3.2ghz men til ingen nytte), defaulkt volt på ddr og agp. Minne kjører følgende timinger: 2-3-3-6. Rammen er av type Geil Golden Dragon pc4000.

Endret av feed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

cpuen regner feil, da klikker den og restarter ;)

Sånn skjer her hos meg også når jeg klokker for mye, låser seg eller restarter :shrug:

Edit jeg får ikke boota biosen engang når jeg kjører den opp i kanskje 2.93 ++

er litt misfornøyd med prosessoren/HK'et :gretten:

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

Har nu resetta alt til default, ble drøyt mye restarting i lengden. Spesielt når jeg gama var det ekstra frustrerende, da jeg forsåvidt er en hardcore gamer=) Kjipt er det, kjipt er det også at jeg ikke helt vet hva jeg kan gjøre, men får ta tida til gode og se hvilke småtterier som kan mekkes på her og der.. Setter stor pris på evt. tips som kan være med og hjelpe til her. Pcen er nå stabil og har ikke restarta så langt, så kan ikke tenke meg andre grunner enn at det er klokkinga..

Klokkeplanen min siden jeg fikk maskinen:

- Begynte med å bare forandre på ext. clock steg for steg til jeg kom til 225mhz (2.7Ghz) Pcen kjørte da stabilt med Nb strap - By cpu (1:1).. Videre da jeg ville prøve gikk den ikke lenger enn til 2.8Ghz før jeg fikk problemer ved oppstart, enten ville den ikke ville loade windows eller fikk jeg error i en .dll fil ved boot av windows (som førte til formatering). Er det minne da som ikke holder mål som gjør at det oppstår error i .dll filer?

- Ved mye surfing her på forum kom jeg over et tips ".. prøve NB Strap på 5:4" -og klokkinga gikk da som en drøm... trodde jeg. Helt til jeg kom til 3.0-3.2 ghz. Kom da inn i windows uten noen større problemer, men problematikken var nå at maskinen restarta seg i hytt og pine. Desto høyere cpu clock mot 3.2ghz , desto hyppigere frysing og restarting av maskinen. Trodde da at det var strømforsyninga så jeg gikk likså greitt ned og kjøpte en ny psu Enermax 460W til 1200,-. Men nei, det var det visst ikke og nok en ny runde med fikling i bios og rundt maskina.

Cpu temp da: Load 45-50 Idle 37-40

Som nevnt før har jeg en P4 2.4C (med den gode steppinga ja..), Geil "GD" 2*512MB pc4000 ram, Abit IC7-max3 og en WD raptor harddisk. Så etter den investeringa her synes jeg at jeg fortjener noe bedre enn en lusne 300MHz overklokk.. stabilt!

Har slått meg om det kan være OS som bug`er men orker ikke formatere og installere på ny i tilfelle det ikke er det. Er det noen småting som er lette å overse i bios som kan ha noe å si for klokkinga? Dere som har 2.4C og klokker til 3.2++, hva er NB Strap hos dere? Forandrer dere noe på DDrvolt og agp volt?

Har nå brukt brukt flere tusen på bla. psu, vifter, kjøleribber, pasta o.l... alt for å gi cpuen og tilhørende et puff for å kunne overklokke max. Men ikke til all verdens begeistring. Får prøve meg frem litt til, håper noen kan komme med noen nyttige tips. Eller om jeg er heeelt på jorde. Sitter med følgende konklusjon: Data er som damer, dem får aldri nok. Sluker alt av penger, men i lengden holder ikke det heller.

ps! jeg skulle gjerne gitt dere som tok dere tid til å lese denne "laaange" spalten en rose hver =) men på grunn av min nåværende økonomi som til dels er skyld i ekstrem-handel av pc-deleer har jeg desverre ikke råd..

Lenke til kommentar

Hmm.. Mit råd er at du tar den "tunge veien".. Du prøve først med å BARE sette opp fsb(ha minnet på 1:1), sett opp med 10Mhz hver gang, For hver gang tester du 1time i Prime95 torture test klarer maskina det uten å få feil, fortsetter du med 10mhz til så tester du osv.. Når maskina da får feil så setter du den ned igjen 10mhz og prøve med 5mhz klarer den det tester du med 1 og 1mhz helt til den ikke klarer å kjøre prime.. Når det er gjort så tester du med samme fsb som du kom frem til bare med minnet på 5:4 så tester du med den fsb'en.. er den stabil klokker du opp 5mhz før du tester i prime så følger du det bare sånn til den ikke er stabil..

DA HAR DU FUNNET MAX STABILDE KLOKK VED STANDARD VOCRE..

Klarer du mye mer med minnet på 5:4 i for hold til 1:1 så kan du også teste å sette opp volten på minnet, minnet ditt klarer 2.9v i følge produsenten..

Så tester du igjen og ser om det hjelper..

Tilfredstiller ikke denne klokken deg så kan du prøve å sette opp vcore ett hakk eller to.. MERK! MAX ANBEFALT VCORE PÅ P4 CPU'ER ER 1.7V OVER LENGRE TID!..

Anbefaler deg ikke å gå over 1.65v.. MEN PASS OGSÅ PÅ TEMPERATUREN, ikke la den gå over 60c over lengre tid..

Lenke til kommentar

jeg har selv Abit IC7 MAX 3 og P4 2,4 Z3... den funker fint opp til 290 fsb.. men så klikker minne tror jeg ;( møkka greier.. kjører på 3:2 og greier..

den er helt stabil på 3,48 med default volt..

vil gjerne mer men minne klikker... kjører jeg på 295 og minne på 3:2 så restarter pcen i minne tester.. bruker Corsair TWINX 4000..

grr.. kanskje teste et asus kort og twinmos bh5

Lenke til kommentar
jeg har selv Abit IC7 MAX 3 og P4 2,4 Z3... den funker fint opp til 290 fsb.. men så klikker minne tror jeg ;( møkka greier.. kjører på 3:2 og greier..

den er helt stabil på 3,48 med default volt..

vil gjerne mer men minne klikker... kjører jeg på 295 og minne på 3:2 så restarter pcen i minne tester.. bruker Corsair TWINX 4000..

grr.. kanskje teste et asus kort og twinmos bh5

:wow: Kjører du 295fsb med 3:2 så kjører minnet på 196Mhz, DDR392, da er det nok ikke minnet nei! Det skal jo tåle hvertfall DDR500..

Lenke til kommentar
Snekker'n kommer jo ganske så langt med sitt P4C800-E kort da...

Og jeg husker at han hadde problemer med klokking på MAX3 kortene sine.. Tror han prøvde 2 eller 3 kort før han ga opp.

Men det er i Ghz, ikke i fsb.. Husk på at han kjører en 3.2C på 4Ghz nå, det vil si at han kjører på 250fsb..

Lenke til kommentar

beklager treig reply..

Følgende står på eska:

Prod.Code: BX80532PG2400DSL6Z3

MM: 853185

Fpo/batch: 3326A501

Får nok ta den "tunge veien" veien du beskriver c0bra =) Men må nesten sette dette av en dag. Har noen småtterier jeg skulle ha gjort på maskinen først.

Takker for alle svar, håper på enda flere tanker angående dette så det er bare å skrive :-)

en liten ting til, -og kanskje et dumt spørsmål.. fins det noen form for klagerett dersom man kjøper 500mhz ram, men rammen f.eks. ikke vil yte mer enn 400 mhz ?

~feed~

"Visdom er ikke resultatet av en utdannelse,

men et livslangt forsøk på å oppnå det "

-A.Einstein

Endret av feed
Lenke til kommentar

c0bra; det som er dumt da er at jeg kjøpte det for en mnd siden :gretten:

v0id; jeg har en Swiftec MCX478V kjøler med en 80 mm Enermax regulerbar vifte. Tempen er forsåvidt ok da den idler på rundt 37-40 grader (avh. av temp. i stua), full load ca 45-50. Dette ligger tempen på enten om jeg kjører default 2.4Ghz eller 3.0Ghz. Så jeg vil ikke si at cputemp er flaskehalsen her..

Endret av feed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...