Bruk3r Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Jeg er usikker på hvordan man betaler skatt, spesielt hvis man bare skal motta penger fra privatpersoner. At jeg ikke kan lage en bedrift heller gjør det problematisk. Det er 25% i merverdiavgift på varer man selger, og enda mer hvis man skal ta ut i lønn. Hvordan skal man gjennomføre det? Om jeg kunne opprettet en bedrift hadde det egentlig vært unødvendig fordi jeg er en person. Uansett, dette er ikke dette en mulighet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Hvordan betale skatt? Vel, du fører regnskap over inntekter og utgifter i løpet av året (bokføring), oppgir du de relevante tallene fra regnskapet i næringsoppgaven (et vedlegg til selvangivelsen), så får du beskjed om hvor mye du skal betale i skatt ved skatteoppgjøret. For å unngå "strafferente" bør du da ha betalt inn à konto-beløp som er høyt nok til å dekke dette senest 31. mai i selvangivelsesåret. Dette dekker inntektsskatten og trygdeavgiften. KID- og kontonummer for slike innbetalinger lager du selv på skatteetaten.no, ellers får du det oppgitt av kemneren i skatteoppgjøret. For merverdiavgift skal du sende oppgave om dette annenhver måned. Så du fører regnskap over inntekter og utgifter (utgående og inngående mva), og fyller ut mva-oppgaven annenhver måned. Når du har fylt ut mva-oppgaven vet du hvor mye du skal betale, og oppgaven lager KID- og kontonummer du skal betale til. Jeg tror det er en del begrep du trenger å sette deg inn i hvis du ønsker å drive næringsvirksomhet. Du kan melde deg på ett av Skatteetatens kurs for nyetablerte, for eksempel. Merk særlig at hvis årsaken til at du ikke kan "lage en bedrift" er fordi du er mindreårig forbyr vergemålsloven deg også å drive næringsvirksomhet, uavhengig av om du har opprettet et foretak du kan drive virksomheten gjennom. 3 Lenke til kommentar
Bruk3r Skrevet 18. november 2015 Forfatter Del Skrevet 18. november 2015 For å lage en bedrift må man være myndig, og for å skatte må man ha en bedrift? Om jeg ikke har misforstått det nå, virker dette ganske tett. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Man trenger ikke bedrift for å skatte (inntektsskatt), men man trenger det for mva. Men vergemålsloven er ikke så absolutt som krikkert skriver. Vergemålsloven § 11 gir mulighet for at din verge (foreldre) kan søke fylkesmannen om unntak dersom du er fylt 15 år, http://enkeltmannsforetak.nyttiginfo.no/starte-firma-men-under-18-ar/. I hvilken grad det gis unntak - ja det vet jeg ikke. Og, det er langt fra "tett" at det er slik. Når man ikke er myndig har man faktisk langt færre plikter og rettigheter enn når man er myndig. Å ha fulle rettigheter, men ikke alle pliktene går jo ikke helt i sammen. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Vergemålsloven er i praksis så absolutt. Bestemmelsen om at mindreårige kan drive næringsvirksomhet er ny fra 1. juli 2013, og det er såvidt jeg vet ennå ikke gitt noen slik tillatelse. 1 Lenke til kommentar
Bruk3r Skrevet 9. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2015 Hva hvis jeg allerede har mottatt penger (for eksempel 100.000 kr) og har de offshore, er det mulig å gjøre de hvite? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. desember 2015 Del Skrevet 10. desember 2015 De er ikke svarte før du har unndratt skatt og/eller merverdiavgift på dem. Ble de mottatt i 2015 oppgir du inntekten i selvangivelsen. Ble de mottatt tidligere har du unndratt skatt, men du kan slippe tilleggsskatt hvis du melder fra til Skatteetaten og betaler skatten. Merverdiavgiftsspørsmålet blir litt mer komplisert, fordi det avhenger av om omsetningen er avgiftspliktig. 1 Lenke til kommentar
Bruk3r Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2015 Poenget med å skatte forsvinner litt når jeg ikke kan betale merverdiavgiften uansett. Jeg ønsker ikke å unndra skatt/merverdiavgift, men det ser ut som at jeg ikke har lov å gjøre det på en riktig måte. Er eneste alternativ å gå svart til jeg har lov å betale merverdiavgift? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. desember 2015 Del Skrevet 11. desember 2015 Brudd på vergemålslovens bestemmelser om at mindreårige ikke kan drive virksomhet er ikke straffbart (vel, som regel ikke). Brudd på skatte- og avgiftslovgivningen er straffbart. Privatpersoner kan registreres i Merverdiavgiftsregisteret selv om de ikke har opprettet et enkeltpersonforetak. Dette kalles ofte tvangsregistrering. Det lønner seg ikke å følge opp lovbrudd med flere lovbrudd. Hvis du ikke kan få tillatelse til å drive virksomhet har du tre handlingsalternativer - ikke driv virksomhet, driv virksomhet likevel og innrapporter skatt og avgift, eller driv svart. 1 Lenke til kommentar
Bruk3r Skrevet 7. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2016 Først og fremst, er det mulig å opprette en bedrift uten å være myndig (selv som om det ikke er lov)? Vil si det er bedre å bryte en lov som er straffbart i færre tilfeller. Hvis jeg velger alternativet hvor jeg dropper bedrift og bare betaler inntektsskatt, hvordan er det egentlig det foregår? Kan ikke si jeg har vært borti selvangivelser før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå