Gå til innhold

Rask spm om kobling av 4 høyttalere på 2 kanaler pa-forsterker

Anbefalte innlegg

Lurer rett og slett på hvilke oppsett som er riktig og best på 2 kanalers forsterker. Har hatt denne oppsettet i mange år, men vet at forsterkeren blir ekstra belasta pga ohm blir høyere når det er to høyttalere per kanal.

Alle høyttalerne har lik ohm.. Så ingen satellitt høyttalere her.

Nå i dag har jeg dette oppsettet.

cnqtpye.png

Men vil dette oppsettet belaste forsterkeren mindre om det kobles via høyttalere foran?

StIUxM9.png

...Paint ftw

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, seriekobling gir mindre belastning. Den tegningen sier dog absolutt ingen ting om hvordan det kobles.

Du finner info her: https://www.google.no/?gfe_rd=cr&ei=3_lIVvj3NpKr8wfH5rCQBw&gws_rd=ssl#q=speaker+serial+vs+parallel

Uhm javel? Trodde seriekobling økte Ohm belastninga på forsterkeren. Kjører nå i dag parallell (positiv på positiv og negativ på negativ), men vet ikke om det er riktig

6524439.png

Lenke til kommentar

Høy ohm = liten belastning.

Lav ohm = høy belastning.

Høyttalere i parallel gir lavere ohm, altså høyere belastning. Du får som oftest mer effekt ut av forsterkeren.

Høyttalere i serie gir høyere ohm, altså lavere belastning. Du får som oftest mindre effekt ut av forsterkreren.

Forsterkere er oppgitt til en minimum impedans (f.eks. 4 ohm). Du bør ikke gå under denne.

Kobler du to høyttalere i paralell (like høyttalere) halverer du impedansen (to 8 ohms høyttalere i paralell gir totalt 4 ohm).

Kobler du to høyttalere i serie legger du sammen impedansen (to 8 ohms høyttalere i serie gir 16 totalt ohm).

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Parallell kan være riktig, men det kommer jo an på hvilken impedans høyttalerene har.

"Alle høyttalerne har lik ohm" ... men du sier ikke hva den er.

Vet jeg har formulert meg lite i OP, er ikke hjemme fortida så husker ikke konkret hvor mye ohm per høyttaler har. Tror det kan være 8 ohm. Så da kjøres det 4 ohm belastning på pr kanal.

I databladet på pa-forsterkeren står det output power på 4ohm og 425 watt. Går ut ifra det menes pr kanal.

Tror det stod bak på høyttalerne at de krevde 150-200Watt også. Er ikke noe alvorlige problemer enn at forsterkeren blir varm og viftene slår seg på etter en hard runde med greit kraftig musikk på anlegget rundt en halvtime. Har hendt at den blir så varm at den kobler ut lyden for å kjøle seg ned. Kan hende ampen er for svak, er en qsc 850 usa som er fra 2001 årgang

Lenke til kommentar

Det er greitt slik du har det, spesifikasjonene sier at den tåler 2 Ohm. http://www.musiciansfriend.com/pro-audio/qsc-rmx-850-power-amp#productDetail

Høyttalere vil ikke 'kreve' et antall watt. Det er bare en angivelse på hvor kraftig forsterker de kan matches med.

At den blir varm kan skyldes flere ting, som støv (sjekket innsiden?) eller aldring av komponenter som endrer hvilestrøm etc.

Lenke til kommentar

Det var litt nyere amp som ble linket der, men så i spesifikasjonene til QSC 850 USA at den støtter "4 ohm (2ohm per channel)", men står også i teksten at den kan bli overoppheta.

Ref. http://www.manualslib.com/manual/312462/Qsc-Usa-1300.html#product-USA850

Men sånn jeg har koblet det så regner jeg med at jeg får 4 ohm belastning per kanal pga høyttalerne har 8ohm.

Skal sjekke den for støv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...