fotokolbrann Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 (endret) Hei, Ta feks Nikon sin "nye" fastoptikk f/1.4G vs Sigma ART. Sigmaen går vel for å være noe skarpere, vil dette bare forsterkes jo flere megapixlers kamera en har, eller er dette mer på det teoretisk plan? Hva er den generelle meningen om orginalt Nikon vs Sigma? Spiller prisen inn på deres valg og meninger eller ville dere valgt Sigma foran Nikon i fastoptikk f/1.4 segmentet uannsett pris? Endret 16. november 2015 av fotokolbrann Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 (endret) Jeg er i den formeningen av at jo mer megapiksler jo bedre objektiver er man avhengig av, fikk selv en aha-opplevelse når jeg gikk fra 8mp til 18mp og noen av mine objektiver fremsto da som noe mer "softe". Tror også at dette er grunnen for at vi ser en relativ stor utskifting i alle leirene for tiden. Canon har de siste årene byttet ut en god del av objektivparken sin med nyere objektiver som takler 50mp +++. Hva folk velger av optikk er det nok flere grunner til, opphypet av forumer, anbefalt, merketro, individualist, nyhet, etc. Endret 16. november 2015 av Nautica Lenke til kommentar
se# Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 (endret) Det vil alltid være en fordel med skarp optikk, eller optik med høy oppløsningsevne (som ikke nødvendigvis er eksakt det samme), men forskjellen vil være tydeligere med flere megapiksler. Men det er viktig å huske at det er mange andre egenskaper som er viktig for valg av linser. Nøyaktig autofokus betyr for eksempel mye mer enn mindre forskjeller i skarphet, autofokushastighet kan også være viktig og det er også egenskaper som fortegning, at linsen takler motlys godt, og bra bokeh er viktig for mange. Og så har du rent fysiske egenskaper som størrelse og vekt. Sigmas 50mm F1.4 Art er for eksempel gankse stor. Er du på jakt etter et lite og lett objektiv er det definitivt ikke det rette til tross for veldig gode optikse egenskaper. Endret 16. november 2015 av se# Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 (endret) Sigmaen vil være litt skarpere på samtlige blendere, og har gode optiske egenskaper - pen bokeh med mere. Men - Nikons egen fokuserer nok enda litt kjappere og mer presist, og den er mindre og lettere. Skarpere optikk vil kunne gi enda litt mer detaljer med mer høyoppløste sensorer, men de bedre optiske egenskapene ser du også på mer lavoppløste bilder. Du kan kikke litt på eksempler hos Photozone - Sigma 50/1,4 Art vs AF-S 50/1,4G. Endret 16. november 2015 av Trondster Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Har vel egentlig ikke så mye å si utover å bifalle se# og Trondster. For å utnytte den ekstra skarpheten må du ha et hus med en viss oppløsningsevne. Usikker på om du vil merke forskjellen på 24 MP FX-sensoren, men på D800E, D810 og 24 MP DX-husene vil du nok se det. Andre forskjeller som penere bokeh vil du merke uansett. Samtidig så er det ganske stor forskjell på å henge 815 gram (med tyngdepunktet ganske langt fremme) på kameraet og å slenge på nette 230 g (med tyngdepunktet ca. én cm foran fatningen). Så det er ikke uvanlig at jeg drar med meg den gamle 50mm f/1,4D (som er nesten like skarp som den nyere AF-S, men har enda mer nervøs bokeh) i stedet for Sigmaen. Går også med tanker om å plukke opp en lyssterk vidvinkel, men Sigma sin 20mm f/1,4 skal yte ganske mye bedre enn Nikon 20mm f/1,8 for at det skal være verdt de 600 grammene ekstra i fotobagen. 1 Lenke til kommentar
fotokolbrann Skrevet 17. november 2015 Forfatter Del Skrevet 17. november 2015 Takk for for svar! Om en sammenligner feks Sigma 35mm f/1.4 Art med Nikon sin 35mm f/1.4G vil kanskje fokusene til Nikon være hakket mer presis og hakket kjappere, mens Sigmaen er litt skarperer på hver blender? Vil denne skarpheten være veldig i øyenfallende eller sees dette best på plansjebilder i tester. Har mulighet til å skaffe meg en pent brukt Nikon 35mm f/1.4G til samme pris som Sigma. I utgangspunktet liker jeg å holde meg til orginalt, men ser Sigmaen har fått veldig til skryt og lurer derfor på om dets gode pris er en del av vektingen eller om folk hadde valgt Sigma sin også om det var samme pris? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 (endret) Av 35mm f/1,4-objektivene så tror jeg at jeg ville valgt Sigma uansett. Den er skarpere, bedre korrigert, har mindre kromatisk feilbrytning og vektforskjellen er beskjedne 65 gram. Etter min mening har Sigmaen penere bokeh også, men det er litt en smakssak. Jeg vet noen fotografer får krampe av "løkring"-formen som lyspunkter får av 1,4-Art-objektivene (både 50 og 35), men personlig synes jeg det er penere enn de litt hardere kantene som Nikon sin 35mm gir. Vet ikke hvor mye fokushastighet i praksis har å si for den typen objektiver. Min erfaring med Sigmaen er at den er rask nok, men når jeg bruker den så er det oftere et problem at det er mørkt og kameraet må jobbe litt for å treffe med fokus enn at objektivet ikke fokuserer raskt nok. Nikon har for øvrig også en f/1,8-utgave som veier halvparten av 1,4-versjonen og yter nesten like bra. Endret 17. november 2015 av Sutekh Lenke til kommentar
tow Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Har vel egentlig ikke så mye å si utover å bifalle se# og Trondster. For å utnytte den ekstra skarpheten må du ha et hus med en viss oppløsningsevne. Usikker på om du vil merke forskjellen på 24 MP FX-sensoren, men på D800E, D810 og 24 MP DX-husene vil du nok se det. Andre forskjeller som penere bokeh vil du merke uansett.. Tja, spørsmålet er: Hvor stor utskrift skal du lage? Forskjellen i oppløsning mellom D610/750 og D810 er ikke større enn forskjellen mellom 50 og 60 cm stor utskrift. Med 300 dpi oppløsning på utskriften må du over 50 cm før det i det hele tatt er nok informasjon i bildet til at forskjellen teoretisk kan bli synlig. Selvsagt kan du beskjære mer med større oppløsning, noe som tilsvarer å sette objektivet på 24 Mp DX-kamera, det er kanskje der det er størst poeng i objektiv med høy oppløsning, men da mister man noe av fordelen med lav vekt og liten størrelse. Man kan ikke få alt:-) Lenke til kommentar
fotokolbrann Skrevet 18. november 2015 Forfatter Del Skrevet 18. november 2015 Når det gjelder den nevnte Nikon 35 mm f/1.4G vs Sigma Art er vel vekten såpass lik at det ikke er avgjørende, prisen er heller ikke avgjørende, ettersom jeg får en god pris på Nikon sin, men det er klart om Nikon sin henger langt etter Sigma Art optisk, så mulig dette må prioriteres istedet for fordelene Nikon har somat den faktisk er orginal med alt dette har å si for fokusen, værtettet.... Ikke lett nei Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Hvis du ikke har hastverk, så kjører fotovideo kampanjer på Sigma-optikk relativt ofte. Jeg har plukket opp både 35 og 50 med ca. 30% rabatt, og jeg blir ikke overrasket hvis du kan gjøre et kupp rundt juletider. 50mm bestilte jeg vel faktisk på julaften et år, da de kjørte en endags-kampanje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå