Karamell Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Taiwan Semiconductor Manufacturing Company. Eller har de byttet navn ? ? Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Taiwan Semiconductor Manufacturing Company. Eller har de byttet navn ? Jeg skriver alltid TSCM, akkurat som i artikkelen. Så jeg sjekket det opp med google og du har helt rett Takk for at du gjorde meg oppmerksom på at jeg også skrev det feil (noe jeg har gjort utrolig mange ganger) Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Normalt har man jo store sprang i ytelse ved krymping, mener å huske jeg gikk fra GTX580 til HD7870 og hadde samme ytelsen med nesten halvpartan av varmen. og nå er det dobble krymping, kjenner jeg gleder meg litt Lenke til kommentar
knuterikb Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Strengt tatt så gir en krymping fra 28 til 18nm plass til 4 ganger så mange transistorer - siden de er plassert ut over et 2-dimensjonalt *areal* og ikke i en lang linje :-) Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 (endret) Strengt tatt så gir en krymping fra 28 til 18nm plass til 4 ganger så mange transistorer - siden de er plassert ut over et 2-dimensjonalt *areal* og ikke i en lang linje :-) Problemet er at "28 nm" og "16 nm" ikke sier noe om total størrelse egentlig. Det er flere tall du må se på for å avgjøre størrelsen, og hvor mye plass det tar. Intel sin 14 nm teknikk bruker f.eks mindre plass en Samsung sin 14 nm teknikk. Det er ikke galt av Samsung å kalle det 14 nm, men deres teknikk tar større plass en Intel sin. Hvis du ser på Exynos 5420 så har et big cluster areal på 16.49 mm^2. I Exynos 7420 (Clustere er litt større, fordi det er en forskjell i arkitektur, men forskjellen er ikke stor) er big cluster 8.8 mm^2. Altså ca en halvering i størrelse fra 28 nm til 14 nm. Endret 17. november 2015 av TKongen Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Jeg har GTX960 nå. Hva må jeg ha (til en overkommelig pris...), for å få 4K på en 4K TV da? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Problemet er at "28 nm" og "16 nm" ikke sier noe om total størrelse egentlig. Det er flere tall du må se på for å avgjøre størrelsen, og hvor mye plass det tar. Intel sin 14 nm teknikk bruker f.eks mindre plass en Samsung sin 14 nm teknikk. Det er ikke galt av Samsung å kalle det 14 nm, men deres teknikk tar større plass en Intel sin.Stemmer. Både GF/Samsung og TSMC sine nye prosesser burde blitt kalt 20nm FinFET... Det er kun Intel som har klart å krympe "interconnect", det vil si metallagene som kobler sammen transistorene. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Når kommer det skjermkort som man kan få ut 4K via HDMI? Midten av september 2014 Hvilket? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Når kommer det skjermkort som man kan få ut 4K via HDMI?Midten av september 2014 Hvilket? Alle GeForce 900-serie kort. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Når kommer det skjermkort som man kan få ut 4K via HDMI?Midten av september 2014 Hvilket? Alle GeForce 900-serie kort. Jeg har 960, men får IKKE ut 4K via HDMI! Lenke til kommentar
HKS Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Jeg har 960, men får IKKE ut 4K via HDMI!Vet du at TV støtter HDMI 2.0, og eventuelt om kablene klarer hastigheten? Er GPU driver oppdatert? Hva kan du velge i Nvidia kontrollpanel? 960 skal støtte 4K 60 Hz over HDMI. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Jeg har 960, men får IKKE ut 4K via HDMI!Vet du at TV støtter HDMI 2.0, og eventuelt om kablene klarer hastigheten? Er GPU driver oppdatert? Hva kan du velge i Nvidia kontrollpanel? 960 skal støtte 4K 60 Hz over HDMI. Bestandig alt av software up-to-date. Kjøpte den beste HDMI-kabelen på Biltema. Skjønt det stod jo ikke HDMI 2.0 da, men High Speed med ethernet eller hva det står på de.. (Er ei stund siden jeg kjøpte den) . Får opp 1080 P som maks oppløsning. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 Bestandig alt av software up-to-date. Kjøpte den beste HDMI-kabelen på Biltema. Skjønt det stod jo ikke HDMI 2.0 da, men High Speed med ethernet eller hva det står på de.. (Er ei stund siden jeg kjøpte den) . Får opp 1080 P som maks oppløsning.Ok. Hadde liknende trøbbel for et par uker siden ... Skulle kjøre 4K på ett GTX 950 kort for en demo. Endte opp med at vi måtte kjøpe en HDMI 2.0 kabel (billigeste fra Komplett) samt gjøre en firmware-oppgradering på den Philips TV'en vi brukte. Testet også en LG skjerm, der var det problemer med at kun en av HDMI-kontaktene klarte full 4K 60Hz. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå