Gå til innhold

[Løst] Oppgradere pc til 1440P Gaming

Anbefalte innlegg

Hei

Hadde satt stor pris på om noen kunne hjulpet meg i forbindelse med oppgradering av dagens pc.

Tanken er at den skal kunne kjøre nyere spill på high/ultra i 1440P. Skjermen jeg lurer på å kjøpe er 

Acer 34" Predator Curved LED G-Sync X34. Tanken er også at pc-en skal fungere godt til bilde/videoredigering med programmer som Lightroom, Photoshop, Premier Pro, DaVinci Resolve og After Effects. I dag består maskinen av følgende komponenter:

Kabinett: Corsair Obsidian 750D

GPU: Gigabyte GeForce GTX 670 4GB PhysX CUDA

RAM: Kingston DDR3 HyperX Beast 20GB

SSD: Intel® SSD 520 Series 240GB 2.5"

HDD: WD Desktop Black 1TB

Monitor: BenQ 24" LCD G2420HD

PSU: Corsair HX 750W PSU

CPU: Intel Core i7 3930K / 3.2 GHz prosessor

HK: ASUS P9X79 DELUXE

Kan denne med enkle grep utbedres til å fungere slik som ønsket, eller bør jeg ta en mer eller mindre fullstendig oppgradering?

Hvis en full oppgradering må til, er dette noe å satse på eller finnes det bedre løsninger for mitt behov?
https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1616828&su=4E3B4F55-3873-4A28-889B-F57502252713

Tusen takk for alle bidrag.

Mvh

Ørjan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

X34 har høyere oppløsning enn "vanlig" 1440p siden den er en "Ultra Wide" skjerm. Den støtter opp til 100Hz, og om du ønsker å være i nærheten av det så trenger du omtrent samme kraft som det trengs for å drive 4K i 60Hz. På "Ultra" presets betyr det 2stk. 980ti. Og jeg håper du kjører din 3930K over 3,2GHz?

Lenke til kommentar

Takk for tipsene. Hva mener du 1 stk 980ti vil få til? Jeg han ingen problemer med å justere ned enkelte spesifikke settinger hvis det er en løsning som kan fungere. Ja den kjører normalt sett noe høyere, men maskinen har vært svært lite brukt i det siste så jeg mener den står som stock pr. nå.

Lenke til kommentar

Etter min mening er det ikke så viktig å kjøre 100fps så lenge man har G-sync.

Et enkelt 980ti vil fint klare rundt 50 fps på den skjermen i de fleste spill. Sammen med G-sync gir dette en kjempegod opplevelse.

Personlig synes jeg det er litt voldsomt å smelle til med 14.000 på skjermkort. Du må da også ha ny strømforsyning. Men du avgjør selvsagt selv :)

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Skjermkortet får ikke gjort mye om det står og venter på CPU hele tiden. Det er bare noen nyere spill som har blitt flinke på å utnytte flere kjerner på CPU, de fleste trenger fremdeles høy frekvens. 3,2GHz er ikke spesielt høyt, jeg ser jeg selv har trøbbel med å få utnyttet begge mine 980ti. Og jeg kjører altså på 4GHz. Mulig jeg husker feil, men jeg innbiller meg din CPU skal være veldig grei å klokke. En god kjøler skal greie å få den opp i 4,5GHz. Skjønt, som sagt, mulig jeg husker feil.

X34 er jo ellers en G-Sync skjerm, så om GTX980ti klarer å gi deg rundt 60fps alene, så skal jo det være ganske spillbart for de fleste. Men jeg opplever under ~70fps som veldig kjipt og hakkete selv på min ROG Swift. Folk er forskjellige, og det varierer jo også fra spill til spill. Om du for eksempel spille med XBOX kontroller, og merker masse hakking når du svinger, så kan du prøve å gø ned på følsomheten til kontrolleren så det tar lenger tid å snu deg rundt. Kanskje ikke så greit for spillet sin del, men opplevd hakking kan bli mindre..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for tipsene begge to. Tror jeg forsøker meg på X34 monitoren (når den måtte dukke opp i butikker igjen), 1 stk GTX 980ti, og klokker CPU-en opp igjen i første omgang. Så får jeg heller vurdere videre når det er prøvd ut. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...