Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Filer støtter ikke metadata i Win8.1, hva gjør jeg?

Helm

Anbefalte innlegg

Dette gjelder blandt annet filformatene MHT og RTF.

I Windows XP kunne jeg lagre metadata, som informasjon om forfatter, kommentarer med mer.

Dette kan jeg ikke gjøre i Windows 8,1. Jeg kan heller ikke lese metadata som ER der (filer lagret med XP).

For meg er dette et stort tap. Hva kan jeg gjøre for å rette denne mangelen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filene er vel lagret på en partisjon formattert med FAT. Det er kun NTFS som støtter metadata for filer.

I praksis betyr det at når du flytter filene dine til en standardformattert minnepinne, så forsvinner også metadataene.

Forresten så tror jeg ikke at det heter metadata, på engelsk mener jeg at uttrykket "alernate NTFS stream", hva nå det måtte bli på norsk.

Lenke til kommentar

Dette er en ganske ny PC og jeg antar at NTFS er standard. Dessuten opplever jeg det samme på en ekstern HDD som deles med en annen PC som har XP.

Den eksterne disken har definitivt NTFS.

Når jeg aksesserer den eksterne disken fra maskinen med XP har filene metadata. Når jeg kobler den samme disken til den nye PCen, mangler de samme filene metadata.

Jeg har funnet en filtype som støtter metadata på den nye PCen, og det er JPG.

Lenke til kommentar

JPG-filer støtter noe som heter EXIF. Dette er tilleggsinformasjon som lagres i fila, og bør ikke forveksles med NTFS alternativ filstrøm (eller hva det nå heter på norsk).

Jeg vil råde deg til å unngå å lagre viktige opplysninger som en del av den alternative filstrømmen, sannsynligheten for at du mister dette er altfor stor. Så er det slik at mange backup-applikasjoner ikke støtter det, dvs at informasjonen kan gå tapt ved backup. Dette bør du sjekke når du skal bestemme deg for backupløsning.

Om det er bilder, så fungerer det fint å lagre en tekstfil i samme mappe med utfyllende informasjon. Det er iallefall min løsning på problematikken, kombinert med at bilder navngis på en sånn måte at de blir søkbare i ettertid. Regner med at det er bilder du ønsker å kommentere, men tekstfiler i en mappe legger jo ikke begrensninger sånt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig denne er til hjelp (har ikke brukt dette selv):

https://filemeta.codeplex.com/

Lagring av metadata på filer ville vært veldig nyttig, men så lenge ikke Microsoft supporterer det på andre filsystem enn NTFS tror jeg du bare skaper problemer for deg selv ved å bruke dette.

Bedrifter bruker jo dokumenthåndteringssystemer for å få denne type funksjonalitet, men for en privatperson vet jeg ikke om det finnes gode alternativ.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for informasjon og tips. :D

Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer seg uten metadata, jeg trodde noe var feil på mitt system.

Der står at en grunn til at Microsoft sløyfet mulighet for metadata, er at slikt går tapt når en fil flyttes til FAT. Men hvem bruker noen form for FAT i dag?? Det kan vel være noen med spesielle behov, men det var en dårlig grunn til å ødelegge for alle.

1-0 til XP.

Er metadata og filatributter det samme?

Lenke til kommentar

Kan godt tenke meg at MS vil unngå en uendelig strøm klager fra folk som har mistet metadataene sine når de mailer filene, flytter dem mellom ulike enheter osv. Skal man ha metadata så må de nok embeddes i selve filen som en header slik som det gjøres i bildefiler. Men f.eks RTF er jo et rent tekstformat så det er ikke så enkelt. Lagrere du RTF fra Word vil imidlertid en del (alle?) document properties komme med som egen tag'er i teksten.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...