Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Risting fra kløtsjen


SirGrahn

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte nylig min første bil, altså en Mitsubishi Galant (BP59945). Den fikk et par feil ved PKK, som jeg fikk en mekaniker til å fikse(Lekasje fra toppdeksel pakningen og en bærearm), så jeg regnet med at bilen var i grei stand etter det. Kjørte i en uke før jeg merket at den ristet ved igangkjøring, jeg syntes det virket som om det var kløtsjen som ristet, men siden den ikke slura noen ting så trodde den var i bra stand, jeg fortsatte å kjøre men det ble bare værre utover dagen. Jeg fikk en som er litt teknisk av seg til å se på den, han sjekket om kløtsjen var slitt ved å dra brekket, sette den i 1 og gi gass, etter det så ga ristingen seg for en liten stund, ca 7 timer senere(kanskje 45 min kjøring), så kom ristingen tilbake. Jeg kjørte da tilbake han som så på den, han konkluderte med at jeg burde la den stå til jeg fikk mekanikeren til å se på den. 

Jeg klarte ikke å la være å teste den en gang til, så jeg kjørte i 5 min, dro brekket, satte den i 1 og ga litt gass. Brått så virket det som om ristingen ga seg, det som faktisk skjedde da var at kløtsjen nesten ikke tok tak, hehe.
Grunnen til at jeg ville teste en gang til var at jeg leste på nettet at det kunne være noen form for væske på trykkplata, så jeg tenkte at hvis jeg slura litt så ville det kanskje forsvinne.

Mekanikeren trodde det kunne være en av fjørene på trykkplata som var ødelagte(Jeg ringte han før jeg kjørte den andre turen). Så han regnet med at jeg endte opp med å bytte hele kløtsjen, noe som jeg ikke er så altfor gira på.


Noen som vet hva et kan være?
Har ikke så mye peiling på bil, så beklager hvis det er noen essensiell info som jeg har glemt.


En ting til, litt sånn off-topic.
Jeg var helt grønn på hvordan hele "bilkjøp" prosessen forgikk, så det viste seg at jeg kjøpte en bil som ikke sto registrert på riktig eier. altså bilen sto på forrige eier, eller noe lignende.
Jeg ringte opp selgeren igjen å ba han fikse det, men jeg fikk ikke noe svar, så jeg fikk tak i forrige eier og ordnet opp i det.
Men siden jeg har underkskrevet kontrakt fra selgeren(som ikke var eieren), kan jeg da politianmelde det? og evt få noen form for erstatning eller lignende?
Vil jo helst unngå dette, men er litt kjipt, som student, å måtte kjøpe kløtsj etter en uke med kjøring..
 

Endret av SirGrahn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du snakket om lekkasje på toppdekselspakning og ved å bytte pakningen, fjernet han kun symptomet og ikke årsaken. Jeg tror du har en overtrykk i motoren som presser oljen ut gjennom pakninger og simmeringer.
Jeg tipper at oljen lekker fra simmeringen i clutchhuset og lamellplaten har fått olje på.
Kjør bilen på tomgang og ta av oljepåfyllingslokket og se om det er trykk der. I en slitt motor vil du se oljedamp og i extreme tilfeller, hører du at det smeller som på eksosen.
Lukt også på oljen og kjenn etter bensinlukt.

Sjekk ut denne videoen der jeg prøver å vise en motor uten overtrykk. Denne bilen har kjørt 270,000 km. Når påfyllingslokket er lagt løs på røret, skal den ikke bevege seg.
 

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Uten tvil er det en voldsom overtrykk i motoren. Det må være grunnen til at tomgangen er stilt så høyt opp. Det han høres ut som omkring 1500-1800 omdreininger. Riktig tomgangshastighet skal være rundt 900 omdreininger.
Ved overtrykk vil det først svette rundt pakninger og etter hvert lekke olje. Det  kan være grunnen til nyvasket motor på eldre brukte biler.
Du kan gjøre et forsøk å kjøre en motorrens og se om det hjelper. Lukter det bensin i oljen?

 

Jeg ser at bilen ble godkjent ett halv år etter fristen, den 4/11 og det var grunnen nok til å ikke kjøpe bilen. Jeg ser at bilen ble registrert på deg samme dag så tror jeg ikke du kommer noen vei med en anmeldelse.

http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/EU-kontroll/Kontrollfrist?ticket=799F5DF4030C6023E158AAF51EE12A4B&registreringsnummer=BP59945
 

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Takk for svar folkens!

Indian: Jeg er klar over at jeg ikke burde kjøpt bilen, med tank godkjenninga, men siden mangel lappen var så liten så tenkte jeg at det var verdt det. I tillegg til at jeg trengte bil kjapt.
Du har rett at det var ca 1500 omdreininger på videoen, men som "Complexity" sier så senker den seg når motoren er varm.

Takk for tips daruu.

Jeg sier ifra hvordan det går med Galanten, takker jeg ja til flere tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...