Gå til innhold

Excel - søk med flere treff

Kobraz

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en tabell foreløpig bestående av bare 3 kolonner (Fornavn, Etternavn, Arbeidsgiver). Tabellen skal inneholde data om kursdeltakere. Du kan se tabellen på vedlagt bilde.

Jeg ønsker å kunne søke på en av arbeidsgiverne og få opp alle deltakerne fra denne arbeidsgiveren (se resultatet på høyre del av bildet).

Det er ikke dropdown-menyen jeg trenger hjelp til, men hvordan kan jeg søke og få listet alle treffene?

Vanligvis har jeg brukt finn.rad til å søke på en id som igjen lister opp linja fra tabellen som matcher den aktuelle id.

Jeg vet at jeg kan bruke sortering for å korte inn tabellen til bare de aktuelle resultatene, men det er ikke det jeg er ute etter her.

Setter stor pris på om noen kan hjelpe meg her.

Endret av Kobraz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du med "Det er ikke dropdown-menyen jeg trenger hjelp til" mener at filterfunksjonen ikke er tilstrekkelig, vil jeg foreslå en pivottabell. Men dette er i utgangspunktet en typisk filterjobb.

Beste hilsen Harald

Jeg skjønner det, og jeg har gjort dette med filter tidligere, denne gangen er det en stor tabell som jeg egentlig skal bruke dette på, men jeg eksperimenterer alltid med mindre tabeller først.

Jeg planlegger å ha et eget ark i dokumentet hvor jeg har et søkefelt, hvor jeg skriver inn navnet på firmaet.

videre i dette arket som ellers er tomt ønsker jeg at resultatene skal liste seg avhengig av hva jeg søker på. Det må jo finnes en måte å gjøre dette på tenker jeg.

Lenke til kommentar

Ser ikke bildene i førstepost, men som nevnt over fungerer jo et filter helt perfekt til dette på hovedarket. Fjern alle valg, så ender du med en tom liste. Søk etter selskapet eller velg fra dropdown-meny i aktuell kolonne.

Ellers kan du lage et tomt ark med en PivotTable og en slicer, det fikser også biffen veldig greit! Sannsynligvis mye raskere enn å drive med formler, og hvis du absolutt vil styre unna et filter på tabellen din tror jeg det er ditt beste alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...