Gå til innhold

[Løst] Ny pc + oppgradering

Anbefalte innlegg

Hei

Dama skal ha seg ny PC. Tenker i samme slengen å oppgradere min. Hun får noen av mine gamle deler + at jeg får meg noen nye. Hun spiller ikke tunge spill, så trenger ikke allverden til grafikkort egentlig. Jeg har i dag et asus gtx 770 + et msi gtx 770 som jeg ikke får brukt pga strømforsyning ikke har nok kontakter til å kjøre sli, og er sikkert litt for liten også. Så tenker å putte disse i sli.

På min PC i dag har jeg:

Intel i5 2500k (x)

gtx 770

corsair tx 650w (x)

asus p8z68 pro (x)

corsair 1600 mhz 8 gb (x)

Tenker å gi det som er merket med x til dama.

Det jeg tenker på å kjøpe inn nytt er: Prisjakt liste

Intel i5 6600k

asus z170 pro gaming 

Corsair 2133 mhz ram 16gb

Gtx 960

evga supernova g2 750W

Samsung 850 evo 250gb

Coolermaster hyper tx3 evo

Et eller annet kabinett.

Da får altså dama mye av min gamle pc. Som jeg vil si har ok ytelse.

Og jeg får meg en fin oppgradering bortsett fra gpu.

Noe dere ville gjort annerledes? Ikke byttet ut? Billigere cpu?

Gitt dama gtx 770 å kjøpt gtx 970 til meg?

Eller enda billigere gpu til dama?

Noen forslag eller er det bare å vente til black friday å slå til da? :)

Endret av Freestyle199
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen av disse komponentoppgraderingene vil milt sagt bli å kaste penger ut av vinduet (dersom du ønsker en bedre PC enn det du har i dag). Største forskjellen på i5 6600k og den prosessoren du har i dag er den integrerte GPUen (som ikke vil bli brukt på grunn av skjermkort), og en litt høyere frekvens. Begge CPUene har like mange tråder, lik cache størrelse og lik hastighet på overføring av cache. Ja 6600k har en litt høyere single-thread ytelse, men oppgraderingen vil nok være minimal i gaming. Skal du ha en fullverdig oppgradering av CPU ville jeg gått for Haswell eller Skylake i7, men helst 5820k dersom budsjette ditt tillater det.

GTX 770 er litt sterkere enn GTX 960, så å kjøpe et 960 vil bli en degradering fra det du har i dag. Ville heller vurdert å gå for 970 som minimum om du skal ha en merkbar forbedring ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe Intel NUC NUC5i5RYH

eller en mac mini.

Tror damer fortrekker noe mindre, en stort ATX kabinett.

Så får du vente litt med å oppgradere maskinen, eventulelt går for EVGA SuperNOVA 850 G2 og en SSD disk f.eks samsung 850 evo.

Litt generaliserende og si at damer foretrekker noe mindre enn ATX kabinett? Husk at noen jenter liker å gamer elle bruke PCen til redigering og sånt da ;)

En Intel NUCen har kun to kjerner med integrert grafikk, så denne vil nok kun funke for filmer, internett og lette småoppgaver. I tillegg er nok MAC litt dyrt fremfor PC med tanke på hvilke komponenter du får :)

Lenke til kommentar

Ja, noe intel PC er uaktuelt. Hun har en laptop i dag, med noe integrert grafikk fra intel. Ikke det helt store. Hun vil ha en stasjonær som kan kjøre spill, men trenger ikke være det beste.

MAC er uaktuelt her.

Så det dere egentlig annbefaler er å finne noe billigere prosessor, hovedkort, ram og gpu til henne så beholder jeg mitt utstyr, men oppgraderer til bedre PSU slik at jeg får kjørt SLI på de to gtx 770 kortene jeg har?

Endret av Freestyle199
Lenke til kommentar

Ja, noe intel PC er uaktuelt. Hun har en laptop i dag, med noe integrert grafikk fra intel. Ikke det helt store. Hun vil ha en stasjonær som kan kjøre spill, men trenger ikke være det beste.

MAC er uaktuelt her.

Så det dere egentlig annbefaler er å finne noe billigere prosessor, hovedkort, ram og gpu til henne så beholder jeg mitt utstyr, men oppgraderer til bedre PSU slik at jeg får kjørt SLI på de to gtx 770 kortene jeg har?

Det kommer helt an på hva dere bruker PCene deres til, men dersom hun ønsker å game de nyeste spillene med good fps og over middels settings så vil nok i5 2500k og GTX 770 være et minimum. I tillegg vil ikke GTX 770 SLi la deg spille på høyere innstillinger dersom du har 2gb versjonen. Hvis du ikke har GTX 770 4gb, så vil kun SLI gi en liten ytelse i fps, ikke noe mer. (med andre ord ikke være verdt det).

Om jeg får vite litt mer om hvilke type spill dere liker, hvilke instillinger dere ønsker å spille på, og hva PCene brukes til ellers, så kan jeg lettere gi en anbefaling på hva du bør gjøre.

I tillegg er det greit å vite noe om hva budsjettet ditt er på ;)

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Hvis han spiller i 1080p vil 770 SLI skalere bra, og vil kanskje holde en stund fremover. I alle fall til en pascal lansering, og da bare selge korta sine. Mange mulighter her.

Dersom han har 4gb versjonen av kortene ja, men har han 2gb så er nok det litt knapt selv for 1080p med dagens spill. Så et SLI med GTX 770 2gb vil nok begrense han kraftig i de nyeste spillene, selv på 1080p ;)

Arkham Knight, Far Cry 4 og GTA V bruker alle opptil 4gb vRAM på 1080p dersom man bruker ultra-settings, bare for å nevne noen spill som drar nytte av skjermkort med mer enn 2gb vRAM :)

Lenke til kommentar

Hun spiller ikke de nyeste å mest krevende spillene, men kan kose seg med diverse bygge spill (som f.eks som sim city, og cities: Skylines) og noe minecraft, akkurat nå er hun litt hekta på binding of isaac. Det går greit på laptoppen. Men de byggespillene sliter laptoppen noe med. 

Trenger heller ikke top grafikk innstillinger, men må være spillbart.

Jeg har 2gb kort av 770.
Noen som vet når pascal lanseres?

Om det ikke er vits å kjøre de i SLI kan jeg jo bare sette det andre 770 kortet den maskin vi blir å kjøpe til henne.

Så venter jeg til pascal kommer men å oppgradere min GPU. Ettersom jeg forstod av tidligere poster er det ikke vits å legge mange tusen i å oppgradere CPU, hovedkort og RAM da i5 2500k er greit nok en stund til?

Hvilken cpu og hovedkort ville dere anbefalt til henne da? Er det overkill å f.eks gå for i5 6400? Hun vil jo da ikke trenge å oppgradere maskinen på noen år.

Finnes det noen hovedkort som ikke er så dyr som har wifi innebygd?

Endret av Freestyle199
Lenke til kommentar

Byggespill krever som oftest en del CPU, spesielt med høyere ytelse per kjerne, så en i5 prosessor fra intel vil absolutt ikke bli en overkill ;)

Skal hun ha et hovedkort med wifi så er nok noe alla dette det beste alternativet: https://www.komplett.no/product/617281/datautstyr/nettverksprodukter/nettverkskort/tp-link-tl-wn851n-11n-wireless-adapter, ellers må man nok investere i en nettverks-usb. 

En i5 6400 er nok i minste laget for større open-world og bygge spill, da bli nok i5 6600(k) bedre til hennes bruk, eller i5 4690(k) som kan fåes til en hyggeligere pris. 

Når det er sagt så vil jeg ikke si at det ikke er verdt å oppgradere fra i5 2500k, men da må du nok mer opp i pris enn Skylake i5, et alternativ der blir nok enten intel i7 eller Haswell-E serien til intel (5820k eller 5960x, men 5960x er nok drøy i pris for folk flest).

Noen lanseringsdato for Pascal er enda ikke oppgitt, men nVidia har det siste årene hatt rundt 15-18 måneder mellom hver generasjon, i tillegg til at jeg tviler på at en ny generasjon vil komme i første kvartal av 2016 pga det nye 980 ti kortet. Skal jeg gjette vil vel ikke Pascal lanseres før 2Q eller 3Q, som vil si nærmere sommeren 2016. Så om du trenger en oppgradering nå så ville jeg vurdert enten et 970 eller 980 ti kort dersom du går for et helt nytt oppsett, men det kommer igjen an på hvor lenge du er villig til å vente. (i5 2500k blir nok i minstelaget for 980 ti i prosessortunge spill).

I tillegg kommer det alltid noe bedre på markedet, så man kan ikke alltid vente til det neste beste kommer. Oppgradering må nok gjøres når man føler man har behov og pengene for det er mitt råd ;)

På hovedkort ville jeg gått etter pris dersom hun ikke ønsker å overklokke eller benytte SLI i fremtiden, men det kan jeg ikke begynne å anbefale før du eventuelt bestemmer deg for valg av CPU.

Vet dette var litt mye info på en gang, men du får bare spørre om du har flere spørsmål eller om noe var litt uklart ;)

Lenke til kommentar

Takker for hjelp og tips til dere som svarer  :)

Om det er slik at de byggespillene krever såpass av prosessor så tror jeg at hun får mitt hovedkort med prosessor og minne.

Så setter jeg det ledige gtx 770 kortet i hennes maskin.

Til meg selv tenker jeg da 6600k eller 4690k, må se litt på forskjellene der, med nytt hovedkort og minne. Ser det ikke er så mye til oppgradering, men om dama uansett må ha en litt raskere prosessor får hun min. (Hun skal ikke ha bedre PC enn meg :grin:

Blir foreløpig å bare beholde gtx 770 kortet mitt og ikke kjøre sli da det andre settes i dama sin maskin. Akkurat nå blir det mye fallout 4 og bf4, og synes det går greit nok foreløpig. Har også spilt gjennom GTA 5 med det kortet, sliter litt der men klarer meg foreløpig. Spiller også bare på en 1080x1920 skjerm. Tror også jeg oppgraderer min PSU slik at den en gang i fremtiden kan takle SLI om det skulle bli et alternativ.

Er det noe vits i å kjøpe i7 prosessor til gaming for en som ikke må ha det beste? Lest noe om hyperthreading. Noen spill som benytter seg av det? Eller er det slik at det kommer etterhvert med årene?

Endret av Freestyle199
Lenke til kommentar

Lite vits med i7 for gjennomsnittsbruk, en i5 holder godt til dagens bruk.

Men skal man gå for entusiast kort som 980 ti, Titan X eller 970/980 SLI så vil en i7 være verdt pengene. Med slike GPUer eller high-end SLI så vil nok i5 bli en flaskehals i forhold til hvor mange fps du får, og ytelse av skjermkortet.

Så enkelt og greit vil i7 være verdt pengene med 980 ti, Titan X, eller 970/980 SLI, men for bruk utenom dette så holder i5 i massevis ;)

Lenke til kommentar

Noen av disse komponentoppgraderingene vil milt sagt bli å kaste penger ut av vinduet (dersom du ønsker en bedre PC enn det du har i dag). Største forskjellen på i5 6600k og den prosessoren du har i dag er den integrerte GPUen (som ikke vil bli brukt på grunn av skjermkort), og en litt høyere frekvens. Begge CPUene har like mange tråder, lik cache størrelse og lik hastighet på overføring av cache. Ja 6600k har en litt høyere single-thread ytelse, men oppgraderingen vil nok være minimal i gaming. Skal du ha en fullverdig oppgradering av CPU ville jeg gått for Haswell eller Skylake i7, men helst 5820k dersom budsjette ditt tillater det.

GTX 770 er litt sterkere enn GTX 960, så å kjøpe et 960 vil bli en degradering fra det du har i dag. Ville heller vurdert å gå for 970 som minimum om du skal ha en merkbar forbedring ;)

Er gtx 770 bedre?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...