Gå til innhold

[Løst] Harde pakker til jul, oppgraderingstips.

Gjest Slettet-4Q47IIip

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-4Q47IIip

Treng tips med tanke på julegave til 13-åringen. Har no ein Komplett-pc med FX-6300 med stock-vifte, xfx 270x gpu, asus M5A97 R2.0 hovedkort og cx600m PSU. Har 2 skjermar på 1920 x 1080, 60hz. Samsung 500gb ssd + snurredisk. Stort kabinett med 200mm vifte i front og 120mm bak. Han ønsker seg nytt grafikkort til jul og vi har sett litt på MSI R9 390. Eg ser ingen grunn til å bytte uten at han får tydelig betre ytelse og ser ikkje poeng i eit svakare kort enn dette. Tenker på MSI sitt kort fordi det ser ut til å kreve mindre straum enn andre, og vere stille i bruk. Vil dette fungere med cpu? Har kjøpt hyper 212 evo kjøler slik at han kan overklokke litt.

Vil oppgradering av GPU vere "fornuftig" eller er det andre deler som bør oppgraderast først? Smertegrensa ligg på rundt 3000kr + salg av gamle deler.

Han spelar mest minecraft, men også Titanfall, Assasin Creed Unity, Far Cry 4mm. Også masse videoredigering og grafisk arbeid med program som Adobe Premiere pro, After effects og photoshop, og Cinema 4D.

På førehand takk for gode innspel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-4Q47IIip

Hei Kjetil. Kvifor 970 over 390? Passer det betre til hans bruk? Eller passer det best inn i resten av oppsettet, pga. skjermane, eller er det eit betre kort? Har lest mange innlegg på forumet og ellers på nett der det er 390 som blir anbefalt. Prisen er jo lik så sånn sett er det same kva valget blir.

Eller vil det med hans bruk vere betre først å bytte HK og CPU til f.eks. i5 4690k, og heller vente ei stund med nytt grafikkort? Ser jo ut til spennande nye kort kjem neste år. Vil eit slikt bytte av HK og CPU gi stor ytelsesforbedring? Prismessig vil dette koste omtrent likt så lenge vi kan behalde ram. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-4Q47IIip

Ser poenget med strømbruk, særlig med tanke på at psu ikkje er toppklasse. Men eg har sett på MSI sin 390, den er oppgitt med strømbruk på 275W i følge Komplett. Bør vel gå bra med psu? Tenker 390 kan vere smart med tanke på evt. framtidig oppgradering av skjerm? GPU først altså, då får vi følge med på evt. tilbud dei neste vekene.

Med tanke på seinare oppgradering av CPU, kva er minimum vi bør gå for for å få betydelig forbedring i videoredigering (og i spel)?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

600W er skummelt og det er best for en PSU å ikke ligge på maksgrensa hele tiden. Jeg ville kjøpt ny :)

Ved oppgradering av CPU så er ikke 4690K et godt valg, videoredigering (rendring) bruker CPU og 4690 er ikke verdt pengene med tanke på ytelseshopp og fremtidsretting. Et X99 + 5820K er det beste valget i dag med tanke på pris/ ytelse når det kommer til tunge "CPU-programmer". Overklokking er en "selvfølge" for å få valuta for pengene. Det er dog veldig kostbart siden du må ha nytt HK, RAM og CPU.

Kjøp en grei GPU og spar resten av pengene til en skikkelig oppgradering senere. For rendring så er det anbefalt å ha 2 HDD'er, 1 for råfilm og 1 for ferdige filmer, så lenge CPU er god nok så vil du merke stor forskjell der + at HDD'er ikke er så veldig glade i å bli skrevet til og lest fra samtidig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-4Q47IIip

Då trur eg at eg legg inn ein ekstra presang frå nissen. Corsair RM850 til 999,- eller EVGA G2 750 til 949,-? Eller er det andre gode tilbud på PSU i dag? Dei eg har sett på er hos Komplett.

Oppgradering av HK og CPU må nok vente 6-12 mnd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...