Gå til innhold

Problemer med gmail/outlook

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi er et borettslag som har gmail konto og en styre pc med Outlook. I Outlook har det inntil i dag vært synkronisert alle e-poster, men nå er alle 850 epostene i innboks blitt borte. både i Outlook og når vi logger inn på gmail nett. Er det noen kloke hoder her som forstår hvorfor? 

Det er noen som i tillegg som har gmail på mobil. Alle plassene har forskjellige e-poster i innboksen og forskjellige mapper.. noe som er veldig merkelig.

Finnes det noen som kan være behjelpelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Vi er et borettslag som har gmail konto og en styre pc med Outlook. I Outlook har det inntil i dag vært synkronisert alle e-poster, men nå er alle 850 epostene i innboks blitt borte. både i Outlook og når vi logger inn på gmail nett. Er det noen kloke hoder her som forstår hvorfor? 

Det er noen som i tillegg som har gmail på mobil. Alle plassene har forskjellige e-poster i innboksen og forskjellige mapper.. noe som er veldig merkelig.

Finnes det noen som kan være behjelpelig?

Hvis alle mailene er borte når dere logger dere på gmail via nett så er de borte fra serveren. Kan være noen som har slettet de via enheten sin. 

Sjekk papirkurven

Lenke til kommentar

Nå er det vel slik at hvis dette er satt opp som POP-kontoer så er det sikkert en del enheter som har som standard at mailen skal slettes fra serveren når den er hentet - så hvis du da har flere enheter med denne innstillingen som forsøker å laste ned e-post og sletter det den har lastet ned så får du akkurat denne situasjonen.

På en PC kan du sette opp en parallell imap-konto og dra meldingene over for å få de på serveren igjen, men vet ikke om det er like enkelt på mobilene.

Lenke til kommentar

Nå er det vel slik at hvis dette er satt opp som POP-kontoer så er det sikkert en del enheter som har som standard at mailen skal slettes fra serveren når den er hentet - så hvis du da har flere enheter med denne innstillingen som forsøker å laste ned e-post og sletter det den har lastet ned så får du akkurat denne situasjonen.

På en PC kan du sette opp en parallell imap-konto og dra meldingene over for å få de på serveren igjen, men vet ikke om det er like enkelt på mobilene.

Kjetil er inne på noe, hvis mailen har blitt "POP'a" med outlook, så har den som default et valg som sier noe som "Slett mailer fra server etter x dager"

Hvis du har styrepcn tilgjengelig fortsatt, se om du finner en OST fil i APPDATA (google deg frem til lokasjonen) prøv å åpne den som et arkiv (pst fil). 

Hvis den også er tom, så har noen sletta ting. Kanskje google har backup

Lenke til kommentar

Det er godt mulig problemet skylles som nevnt av andre her, at kontoen er satt opp som POP3 og sådan automatisk sletter mailer på serveren etter X dager. I så fall bør dere finner frem til den enheten hvor dette er gjort og korrigere innstillingene på den. Finner dere ikke den enheten vil jeg anbefale å endre passord på kontoen.

Når det gjelder å hente tilbake savnede mail er jeg litt usikker på hvordan GMail privat håndterer dette. På Exchange-baserte mailtjenester finnes det en enkel metode hvis det ikke har gått for lang tid siden innholdet ble slettet. Jeg vil foreslå at dere prøver følgende, det kan i alle fall ikke skade:

Åpne Registry og naviger til følgende path: HKLM\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\Exchange\Client\Options

Lag en ny DWORD (32-bit) med navnet DumpsterAlwaysOn og med veriden 1

Åpne Outlook på nytt, gå til Deleted Items og klikk Tools -> Recover Deleted Items. Her får man opp en liste over mailer som er slettet men som fortsatt befinner seg på mailserveren under en såkalt 'dumpster'. Marker alle mailene du vil ha tilbake og klikk Recover. Finner du ingen mailer i denne listen, prøv det samme under Inbox mappen.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen. Jeg får høre om det er noen som har stilt inn e-posten slik som beskrevet ovenfor.  Erfaringen med dette er at gmail ikke er en veldig brukervennlig. 

Hvis folk bruker Outlook + POP3 så er sjansen stor ihvertfall. Mener å huske at valget om å slette epost på server etter x dager er på som default

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen. Jeg får høre om det er noen som har stilt inn e-posten slik som beskrevet ovenfor.  Erfaringen med dette er at gmail ikke er en veldig brukervennlig.

gmail er veldig brukervennlig - de kan ikke gardere seg mot ukyndige brukere. De fleste leverandører av e-tjenester opplever man samme utfordring.

Ja du har nok rett, men et annet problem jeg/vi har er at Gmail ikke sorterer e-postene etter innhold i mailen, med det mener jeg at søker jeg i mailprogtammet etter en spesiell Mail eller emne så får jeg opp så mye annet som ikke er relevant. Mulig det er en bruker feil da vi ikke bruker Gmail til vanlig. Synest bare det er litt vanskelig å ha orden i dette systemet.
Lenke til kommentar

Bruker du mailprogram så er det vel dette programmet som søker i mailene og ikke gmail sin feil.

Det er ikke anderledes enn andre som sagt.
Det er først hvis du bruker deres løsning på web det ev er anderledes enn andre.

For å si det enkelt: Gmail tilbyr postkontor, samme gjør telenor, get, nextgentel osv osv.

Du kan gå på postkontoret og sjekke posten - Altså bruke deres webtjeneste og da bruker du nettleseren (her kan det være litt forskjeller på hva de tilbyr - postkontorene er ulikt 'designet')

Men bruker du program, så leveres det til din postkasse(programmet) - da skal det fungere likt uansett fra hvilket postkontor du får posten fra

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...