Gå til innhold

Noen som kan identifisere en samekniv for meg?

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne visst merke og modell på denne kniven. Det jeg vet er at den er minst 24 år gammel (jeg så den sist for 24 år siden, men hvor gammel den var da vet jeg ingenting om). Bladet er 20,7 cm langt.

Det eneste jeg finner av logo eller merke på kniv og slire. Ser ut som om det står "NI", "IN" eller kanskje til og med "FN".

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke eieren som har hatt kniven de siste 24 årene i hvert fall, han hadde initialene CØT, og det kan jeg ikke se det ligner på. Ellers virker det ikke usannsynlig med tanke på plassering og utførelse (som virker noe tilfeldig).

Dette er uansett en kniv som betyr en del for meg, og som jeg tenker jeg skal få pusset opp litt.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne visst merke og modell på denne kniven. Det jeg vet er at den er minst 24 år gammel (jeg så den sist for 24 år siden, men hvor gammel den var da vet jeg ingenting om). Bladet er 20,7 cm langt.

Vet ikke hvem som har produsert denne kniven, men tviler sterkt på at det er en Marttini kniv.

Sammenlignbare (store samekniver) kniver fra Marttini har normalt mye buttere spiss og kortere knivholk. Og selv om logoen, er noe lik, er det likevel stor forskjell. På din kniv er det 2 samer, med hvert sitt rinsdyr forran en kjelke/slede. Alt i en rektangelformet firkant. Dette finner en ikke på Marttinis slirer.

Marttini kan ha endret på sin logo de senere år. Og nå begynnt med kun EN same med reinsdyr forran sleden. Men sledene på din slire omtrent dobbelt så høy. Ville tro at Marttini hadde beholdt same, reinsdyr og sleden som den var. Dette er ennå en grunn til, at jeg tviler på om dette er en Marttini kniv.

Det er mange på "nordkallotten" som har produsert tilsvarende samekniver. Og dette er nok en annen knivmaker. Kanskje de på kammeret.no vet noe mer. Der er det mange knivfolk, i tillegg til jegere og skyttere.

Men mål opp kniven, så flest mulig data kommer med. Og forsøk å få et bedre bilde av kniven. Kanskje eksprementere litt med lys i rommet, for bedre kontraster. Ikke digitalt justering.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...