Gå til innhold

Slotket til p2b-s

Muffinman

Anbefalte innlegg

Jeg har et Asus p2b-s hovedkort med p3-500. Pga at jeg er godt fornøyd med dette kortet vil jeg gjerne sette i en raskere CPU. Det at scsi-kontrolleren er innebygd i hovekortet er også et argument for å beholde det.

Problemet er at kjernespenningen som kan leveres er 2.0 v og kan ikke justeres, og at det er slot 1. Da er jeg begrenset til p3-600. Men leser på div. artikler på bl.a. Overclockers.com om at enkelte har brukt slotket med vCore justering for å stappe i raskere cpu. P3 prosessorer raskere enn 600mhz skal jo ha 1.65 v (ihvertfall de som går på 100mhz fsb).

Har forøvrig satt opp fsb fra 100 til 112 mhz (max på dette kortet) uten problemer, samt oppdatert bios til seneste versjon(1012).

Non som har litt kunnskap om slotkets å dele? Kan jeg bruke andre cpu enn slot 1 ved hjelp av en slik adapter,eller må jeg holde meg til slot 1? Hvor kan jeg kjøpe slikt utstyr? Dyrt?

Hører gjerne fra folk som har erfaring med samme type hovedkort.

Som en liten kuriositet kan jeg nevne at naboen kjøpte seg en norskbygd P4 1.7 som var satt sammn av treig HD og svært sløv RAM i forhold til cpu, og med XP. Han er en smule misunnelig på PC`n min da hans framstår som tregere i mange oppgaver(jeg har w2k). Moralen må være at det hjelper lite med rask cpu hvis det finnes flere flaskehalser i systemet...

:smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spenningen til Pentium III/II og Celeron stilles automatisk. Hvis du skal ha en Coppermine prosessor (0,18µm Pentium III og Celeron) til å kjøre på hovedkortet ditt må være av revisjon R1.06 eller nyere. Det er antaglig mulig å kjøre både Coppermine og Tualatin (0,13µm Celeron) på eldre revisjoner av hovedkortet med en spesialadapter fra PowerLeap.

Athlon MP 1,2GHz @1670MHz, 2,1V | Taisol CGK760 og 120mm Pabst

EPoX 8KHA+ | 512MB DDR @133,6MHz | WD WD400BB 40GB

TB Santa Cruz | GeForce DDR @151MHz/344MHz | 4682 3DMarks

[ Denne Melding var redigert av: Kamerat på 2002-02-24 14:27 ]

Lenke til kommentar

Har rev1.03 dessverre, og Powerleap-løsningen ser litt for komplisert ut, her må det kjøpes bios fra dem for å få adapteren til å funke. Flere bios-oppgraderinger vil jeg ikke driste meg på, sist gikk prosedyren helt etter oppskriften men maskina ville ikke boote etterpå. Og siden jeg kjører multi-boot og ikke har kunnskap om å reparere MBR, ble det et helsikes arbeid med repartisjonering og installasjon av OS`er og software.

Går ut i fra at nytt hovedkort er løsningen her (litt surt i og med at scsi-kontrolleren er innebygd i det gamle), eller kanskje bygge ny maskin og bruke de "avlegse" delene til å sette sammen en server...hmmm...decisions, decisions...!

Tips til overklokkbart HK for dual Intel Cpu med integrert scsi-kontroller mottas med takk! 2x1.6 [email protected] ville vel luktet fugl lang vei....

:smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...