Gå til innhold

Er det slik vi vil bo i fremtiden?

Anbefalte innlegg

Tenker mere hva om et fly eller helkopter skulle lannet i en av veggene

Når det er bare glass som holder byggningen oppe, dere ser jo på world trade senter.

Så skulle noe samme skjedd her så er de krise for de som bor i midten eller neders.

de blir jo flat som en pannekake.

maxresdefault.jpg

Glass brukes foreløpig ikke til bærekonstruksjoner, hverken i dette prosjektet, eller i det som var WTC. Det er betong- og stålskjelettet som tar kreftene. Det var de materialene som feilet WTC, ikke glasset. Nå var den bærekonstruksjonen selvfølgelig heller aldri beregnet for å motstå en brann matet av tusenvis med liter jetfuel.

Det er ytterst få bygg som konstrueres for å motstå flykræsj.

Ser derimot for meg at de trenger et brukbart sprinkleranlegg på utsiden av dette bygget for å begrense "skogbrann".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nemnt kan biomassen i seg sjølv utgjere eit stort problem på sikt. Sidan massen i treverk består hovedsaklig av karbon og oksygen, og dette er ting som treet får forsynt frå lufta så er det nok vanskelig å hindre at trea veks seg større og større, og dermed tyngre og tyngre. Om dette får skje uforstyrra så vil ein få skader og svekkelsar i fasaden, og når ein i tillegg då får ei stadig aukande vekt så vil dette svekke bygget.

Det skal nok ein del til før det blir snakk om bygningskollaps. Men det skal ikkje like mykje til før ein får problemer med nedfall frå bygget. Enten det er snakk om betong og andre bygningsmaterialer som løsner, eller det rett og slett er greiner og slikt frå treet sjølv. Uansett vil bygningseigaren få mykje ansvar for å sikre at slikt nedfall ikkje skader andre mennesker eller eigendom.

Lenke til kommentar

Ser at flere av dere er skeptiske, men dette går bra! Ingeniørene som sitter å tenker ut dette har simultankapasitet nok til å tenke på det meste, det de ikke tenker på fikses i ettertid.

Bor for tiden i Singapore, og det er flere bygg som likner på dette. De er utrolig flotte, så har de en helt rå egenskap på å bryte opp ett ellers kjedelig høyhuslandskap.

Skeptiske til hva? Er det flere bygg som likner i betydningen at de har masse trær på bygget? Det har jeg aldri sett i singapore ihvertfall. De som har vært skeptiske til selve bygningsformen ser jeg bare en av, og vedkommende har åpenbart ikke særlig stor konstruksjonskompetanse.

AtW

Jeg har også sett flere lignende "grønne" bygg når jeg bodde i Singapore. Kjempestilig.

StRaTo

Med masse trær på av denne typen, og ikke typsike terassebygg o.l? Interessant, har du noen bilder/adresser så man kan se i streetview? (er endel år siden jeg var der sist)

AtW

AtW, 

Men noen enkle googlesøk:

https://www.google.fr/search?q=green+buildings+singapore&espv=2&biw=1680&bih=925&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI_-_4vdmWyQIVCrQaCh2kmQi7#tbm=isch&q=future+buildings+singapore

https://www.google.fr/search?q=green+buildings+singapore&espv=2&biw=1680&bih=925&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI_-_4vdmWyQIVCrQaCh2kmQi7

Ellers er det viktig å forstå at de ikke skal gro granskoger der som blir 50 til 100 år gamle. Når ett tre vokser seg for stort så fjernes det, og ett nytt ungt tre plantes. De velger også selvfølgelig tresorter som duger til formålet.

Lenke til kommentar

Var i Singapore for bare halvannen måned siden, og så et par bygninger hvor det var mye planter og trær på byggende fasader. Skal se om jeg kan finne riktig gate og et bilde fra Google Street View, men det finnes lignende bygninger allerede nå i blant annet Singapore.

Skal nevnes at de beste eksemplene jeg så var noe lavere, typisk 10 etasjer, men med trær og busker kledd langs fasaden og på terrasser, men poenget står -- de finnes.

Lenke til kommentar

Tenker mere hva om et fly eller helkopter skulle lannet i en av veggene

Når det er bare glass som holder byggningen oppe, dere ser jo på world trade senter.

Så skulle noe samme skjedd her så er de krise for de som bor i midten eller neders.

de blir jo flat som en pannekake.

Si meg, hvor mange ordinære boligblokker tror du hadde overlevd et direkte flykræsj?

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Takk for lenker, men både du og strato henviste til eksisterende bygg, det var de jeg tenkte på, ikke andre konseptbygg av denne typen.

AtW

Dette er ennå nytt. Så mye er konsepter, jeg har linket til ett relativt nytt bygg. Her kan du se små trær i hver etasje oppover. Jeg jobber i nærheten. Og bygget ser mye grønnere ut idag, bare noen mnd etter dette bildet ble tatt.

Det er flere slike bygg i Singapore. Noen mer mye planter og busker oppover. Mens andre har trær. Så det er fullt mulig. Det blir gjort rundt om i verden, og i storbyer vil det bli gjort i mye større grad i fremtiden.

https://www.google.fr/maps/@1.3349998,103.744771,3a,52.3y,160.46h,103.52t/data=!3m7!1e1!3m5!1sSYF3jSLlnS4IL9bTdoXsFw!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DSYF3jSLlnS4IL9bTdoXsFw%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D300.86948%26pitch%3D0!7i13312!8i6656!6m1!1e1?hl=no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...