Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lysene i boden sluttet å fungere, sensor virker?

Anbefalte innlegg

Hei

Lyset i bodene i huset jeg bor har på mystisk vis sluttet å fungere.

Det er snakk om 10-15 taklamper, som aktiveres av en bevegelsessensor ved døren (se bilde). Lampene er på samme kurs som lyset på loft og i oppgangen, og de lampene lyser som de skal. Sikringen har ikke gått. Bevegelsessensoren får strøm, for når den settes til "on" lager den sin vante klikkelyd og det lyser rødt i sensorområdet. Målte 230v i kretskortet til sensoren. 

Det er imidlertid ikke strøm i lampene. Lyspærene har ikke gått heller, har testet et par av de i andre lamper på annen kurs.

Er det sannsynlig at det er selve sensoren (som kan fjernes fra kretskortet, festet i veggen) som er gåen, slik at kjøp av ny "front" vil fikse problemet?

Eller er det noe annet som virker mer trolig?

post-130131-0-64448200-1447584050_thumb.jpg

Endret av Argusblikk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge Elko sine sider er kompaktlysrør (altså sparepærer) en stor belastning for releet. Vil tro det har med startstrøm å gjøre. Vet du effekten på pærene samt nøyaktig antall?

Edit: Også fint om du har typenummer på detektoren også.

Endret av El-Ateisten
Lenke til kommentar

Hmm, er det noe vindu eller annen belysning i rommet? Det står at den har lysføler, denne bør enten deaktiveres eller skrus opp på max luxverdi dersom det kun er bevegelsesfunksjonen man er ute etter. Står at den skal tåle 10A så overbelastning er nok ikke problemet. Vil forøvrig anbefale å bytte alle pærer til LED. Den er blitt såpass god de senere årene at jeg personlig ikke ser noen grunn til å ha noe annen belysning. Det er også fordelaktig dersom denne boden blir kald, da i hvert fall sparepærer kan bruke en del tid på å få skikkelig lys når de tennes kalde, noe som er irriterende i en bod der man som regel bare stikker hodet inn for å finne et eller annet.

Men, tilbake til topic.. Så nå at du har lagt ved bilde. Du sier at lampene ikke får strøm, men du hører releet klikke. Har du målt strøm ved lampepunkt for å vite det? Ser også på nettsidene at den skal stå i posisjon AUTO, mens din står i ON. Noe som er like merkelig, da jeg vil tro at ON tilsvarer at releet ligger inne til enhver tid så lenge strømmen er på. Prøv å sett på AUTO, samt sett tiden ned på TEST. Da er holdetiden kort og man tester at releet slår inn og ut som det skal. Vil tro at det ikke er mulig å åpne denne og samtidig teste utgangen, vil tro at selve detektoren bare klipses innpå med noen pinner på basen der tilkoblingene er. Hvis man kunne målt direkte på utgangen på releet så ville man i hvert fall eliminert om det er selve detektoren eller ikke det er feil på.

Info.

Lenke til kommentar

Det er vindu like ved, men det har altså fungert utmerket i minst 4 år, så tror innstillingene i utgangspunktet var greie. Forsøkte nå å sette ned lux, uten at noe endret seg. LED kan nok være et godt alternativ, ja! Er litt kaldt til tider, så hadde sikkert hjulpet på tennetiden, som du sier.

Målte i sokkelen til lyset, etter at sensoren var satt til ON. Målte vel 3-4 volt tror jeg, men det er vel for ingenting å regne i denne? Jeg satte den til ON da jeg tok bildet, har stått på auto tidligere, og har forsøkt "test" tidligere uten resultat.

Du har rett i at det klipses på.

Du kan se bilde av hvordan det ser ut her (øvre bilde er rotert 180 grader):

post-130131-0-73244900-1447602910_thumb.jpg

post-130131-0-36868900-1447602921_thumb.jpg

Endret av Argusblikk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...