Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er dette gjeldsbrevet godt nok for å sikre mine interesser?

Soloppgang

Anbefalte innlegg

Problemstillingen er som følger: For to år siden lånte jeg bort 80' til en nær venn som hadde et akutt økonomisk problem. Vi hadde opprinnelig en gentleman's agreement om at han skulle betale tilbake så snart som mulig.

Selvsagt kom det ikke noen penger uoppfordret, bare beklagelser og fagre løfter.

I løpet av tiden siden utlån har jeg tatt kontakt to ganger, og gjort munlige avtaler der det har blitt lovet bot og bedring samt månedlige nedbetalinger. I praksis har det resultert i tre små nedbetalinger i påfølgende måneder, deretter fullstendig stillhet til jeg har tatt kontakt igjen.

Det hører vel med til historien at jeg tror vedkommende er i en kraftig økonomisk hengemyr med klattgjeld, kredittkortgjeld etc etc, og bor i leid bolig.

Tålmodigheten min er nå oppbrukt. Vedkommende har sagt seg villig til å underskrive et gjeldsbrev med en frist for tilbakebetaling. H*n regner vel med at det kjøper tid og goodwill.

Selvsagt kan det argumenteres at det er latterlig naivt å låne ut penger slik, men slik er det nå en gang blant "venner". Pengene i seg selv er ikke det viktigste for meg, men jeg finner meg ikke i å bli holdt for narr.

Jeg ønsker derfor at gjeldsbrevet som signeres er

a) eksigibelt - at det kan inndrives uten alt for mye forsinkelser og juridiske krumspring

og

b) at det på hvilket som helst tidspunkt kan overdras/selges fra meg til ny kreditor uten å blande inn debitor.

Etter å ha lett litt på nettet har jeg kommet frem til følgende formulering:

EKSIGIBELT GJELDSBREV

...................................................................,   (Skyldner)

erkjenner herved å skylde til

....................................................................   (Fordringhaver) eller ordre

kr. ...........................................................................................

Beløpet forfaller i sin helhet til betaling ................................, på hvilket tidspunkt det skal være overført til fordringshavers konto nr. .................................................................................

Betales ikke beløpet ved forfall, betales lovens forsinkelsesrente av forfalt beløp.

Blir gjelden ikke betalt i rett tid, er hele gjeldsbeløpet inkl. renter og omkostninger straks forfalt til betaling og kan inndrives uten søksmål etter reglene i tvangsfullbyrdelseslovens

§ 7-2, første ledd bokstav (a).  Det samme gjelder hvis skyldner utsettes for tvangsfullbyrdelse eller søker akkord.

Sted: ......................., den .............................

..............................................................................

Skyldners underskrift

Vitner:

Vi (vitnene) bekrefter skyldnerens underskrift.

1. Vitneunderskrift:                                                              2. Vitneunderskrift:

......................................................                                        .........................................................

Navn m/blokkbokstaver:                                                     Navn m/blokkbokstaver:

......................................................                                        .........................................................

Født:                                                                                       Født:

Adresse:                                                                                 Adresse:

-Vil dette gjeldsbrevet være dekkende, og tilfredstille forutsetningene nevnt over?

-Forstår jeg rett i at formuleringen "eller ordre" gjør at gjeldsbrevet kan overdras til hvem jeg måtte ønske, når som helst? At jeg kan selge det videre til hvem som helst for f.eks. 20'?

- Kan jeg i et slikt gjeldsbrev ta med at debitor frem til beløpet er nedbetalt betaler månedlige avdrag, eller "roter" det til saken i forhold til et eventuelt videresalg av gjeldsbrevet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...