Anaio Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 (endret) Går på en høgskole på østlandet, siste året sykepleie. Her har vi hatt et fag med ca 800s pensum, og en tre-dagers hjemmeeksamen med gradert resultat. Faget har egen emnekode, er eget fag i fagplanen og har eget resultat i studweb (dvs at det er skilt ut som et eget fag, og ikke ligger under et annet). Faget er dog satt til 0stp, og vekter derfor shit. Dvs, vi tar en bachelor på 180stp + en et fag med avsluttende hjemmeeksamen på 0stp som ikke synliggjøres. Dersom man ikke består disse betytdningsfulle 0stp, må man ut i permisjon et år. Har skolen lov til dette? Det virker helt på trynet selv om de har drevet med dette i årevis? (Ja - jeg har tatt dette opp med instituttleder, men det skjer omtrent ingen progresjon i hennes "undersøkelser", og lederen for studentparlamentet er syk eller noe, men ja - nestlederen har fått beskjed, jeg vil bare ha det her avklart før fristen på internasjonal master går ut 1.des). Jeg er hovedtillitsvalgt for sykepleierne på studiet, så det hjelper ikke å si "gå til tillitsvalgt". Nå er jeg dritt lei hele skolen. Skjønner at dette sikkert er litt komplisert juss, men tar sjansen! Endret 15. november 2015 av Anaio Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Det er ikke en del av et annet pensum? Slik at du får "deltatt" eller "godkjent" og så 20stp. på den andre pensumet? Lenke til kommentar
Anaio Skrevet 15. november 2015 Forfatter Del Skrevet 15. november 2015 (endret) Det er ikke en del av et annet pensum? Slik at du får "deltatt" eller "godkjent" og så 20stp. på den andre pensumet? Som nevnt, det er skilt ut som et eget fag. Det aktuelle semesteret hadde vi praksis (10stp), psykologi (7stp) og praksis (13stp) pluss teorifaget som gav (0stp). Hadde det vært underlagt et annet fag, ville man ikke f.eks kunne bestå praksis og samtidig stryke i teorifaget, da ville de måtte gitt hele enheten (praksis+eksamen) stryk. Farmakologien vår var slik todelt - man måtte bestå både 0stp legemiddelregning og 7stp farmakologi for å bestå faget - men de het fremdeles det samme; SPLFAR. Endret 15. november 2015 av Anaio Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Legemiddelregning i praksis er bare ungdomsskolematematikk, altså noe man burde kunne fra før. Man kan ikke få studiepoeng for noe man har lært før. Det burde vært ulovlig å ha studiepoeng på det. Så enten er det helt andre ting enn legemiddelregning i faget, eller så mener jeg skolen har gjort det rett. Hvordan er det mulig at pensum er på 800 sider? Hva står det på disse sidene? Det hadde vært interessant å få vite pensum og eksempel på en eksamen. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Men sier du at dere har fag ellers som dekker opp 180stp inkl bach. og at dere i tillegg til dette har et ekstra eget fag? Lenke til kommentar
Anaio Skrevet 15. november 2015 Forfatter Del Skrevet 15. november 2015 (endret) Legemiddelregning i praksis er bare ungdomsskolematematikk, altså noe man burde kunne fra før. Man kan ikke få studiepoeng for noe man har lært før. Det burde vært ulovlig å ha studiepoeng på det. Så enten er det helt andre ting enn legemiddelregning i faget, eller så mener jeg skolen har gjort det rett. Hvordan er det mulig at pensum er på 800 sider? Hva står det på disse sidene? Det hadde vært interessant å få vite pensum og eksempel på en eksamen. Versågod: https://www.dropbox.com/s/yzwgc29l8f8usii/Kandidatnummer116.doc?dl=0 (Jeg finner foreløpig ikke caset vi skulle arbeide utifra, men legger det ved om jeg finner det) .................................................................................... Det under er pensumlista, i tillegger det vel rundt 200s valgfritt pensum. Haugen, J-E. (2014). Akuttmedisinsk sykepleie - utenfor sykehus. Gyldendal Akademisk. 314.s Del 1:Grunnleggende akuttmedisinsk sykepleie, s.19-107 (kap.1.1, 1.2 og 1.3 rep fra SPLPRA 310) Del 2:Pasienter med akutte medisinske tilstander s.11- 152 Del 3:Traumatiserte pasienter, s. 155-218 Del 4: Spesielle grupper, tilstander og hendelser, s.223-308 Gamre, M.V.(2012). Verdighet og integritet i intensivavdelingen. Inspira. Nr.3, s.18-23 6.s http://www.alnsf.no/images/Inspira/inspira_3_12.pdf Guttormsen, A. B., Onarheim, H., Thorsen, J., Jensen, S. A. & Rosenberg,B.E. (2010). 6.s Behandling av alvorlige brannskader. Tidsskr Nor Legeforen.130:1236-41 doi: 10.4045/tidsskr.08.0391 Askheim, O.P.(2012). Empowerment i helse- og sosialfaglig arbeid. Gyldendal Norsk Forlag AS. Kap.1. Empowerment – et begrep alle vil eie. [PDF] Askheim, O.P., Starrin, B. (Red.).(2007). Empowerment i teori og praksis. Gyldendal Norsk Forlag AS Kap.5 Empowerment som livsinnstilling – kan vi lære noe av Pippi Langstrømpe? [PDF] Bie, K.(2010). Refleksjonshåndboken. Universitetsforlaget. Buberg, L., & Hessevaagbakke, E. (2004). Røde tråder i praksis studier. Et pedagogisk verktøy for sykepleierstudenter og deres veiledere. Høyskoleforlaget AS. Dysthe, O., Hertzberg, F., & Løkensgaard, T. (2010) Skrive for å lære – skriving i høyere utdanning. Oslo Abstrakt Forlag AS. Erikson, M.G.(2010). Riktig kildebruk – Kunsten å referere og sitere. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag As Heggdal, K.( 2006). Sykepleiedokumentasjon. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag Lindholm, C. (2012). Sår. Oslo: Akribe Forlag AS Pettersen, R., C.(2008). Oppgaveskrivingens ABC – veileder og førstehjelp for høgskolestudenter. Oslo: Universitetsforlaget Stordalen, J. & Støren, I. (2010). Bare skriv! Praktisk veiledning i oppgave- og fagskriving. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Almås, H, Stubberud, D-G., Grønseth, R.(red.)(2010). Klinisk sykepleie, bind 1. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 9. Perioperativ og postoperativ sykepleie (s.291-307) Kap.10: Sykepleie ved dagkirurgisk behandling 29.s Holst, M., E &, Nortvedt, W., M. (2008). Skal piercing fjernes før undersøkelser og kirurgiske (6.s) inngrep? Sykepleien Forskning 3(1), 26-31 Joelsson, M., Olsson, L-E., Jakobsson, E. (2010) Patients’ experience of pain and relief following hip replacement surgery. Journal of Clinical Nursing, 19,(19/20) 2832-2838 7.s Grønnestad K. B., Blystad, A. (2004). Pasienters opplevelse av informasjon i forbindelse med en operasjon – En kvalitativ studie. Vård i Norden,(24)4; s.4-8 Lindgren, M., Unosson, M., Krantz, A-M., Ek, A-C. (2005). Pressure ulcer risk factors in patients undergoing surgery. Journal of advanced nursing, 50(6), 605-612 Moesmand A-M, Kjøllesdal A. (2005). Å være akutt kritisk syk. Gyldendal Norsk Forlag AS. Kap.6: Operasjonspasienten Socialstyrelsen. ( 2006 ). Bristande riskanalys – patient fick kompartmentsyndrom, fallstudie ISSN 1653-4832 www.socialstyrelsen.se/patientsakerhet Støren, J.H. (2010). Vurdering og behandling av akutte sår. Unipub Granum, V., Opsahl, G., Solvoll, B-A. (2012). Hva kjennetegner kritisk tenkning? Sykepleien Forskning nr. 1, side 76-84 8.s Takman, C., Severinsson, E. (2006). A description of healthcare providers' perceptions of the needs of significant others in intensive care units in Norway and Sweden. Intensive & Critical Care Nursing, 22 (4), 228-238. Tilgjengelig i Pdf-fil. 10.s Borg, M., & Kristiansen, K. (2008). Working on edge; the meaning of work for people recovering from severe mental distress in Norway. Disability &Society, 23 (5), 511-523. Eklund, M., Jensen, L. & Deyken, S. (2014). Samhandling på tvers kan styrke tjenestene til eldre med rusavhengighet. Tidsskrift for psykisk helsearbeid 11 (1), 64-74. Helsedirektoratet. (2010). Fysisk aktivitet og psykisk helse. http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/fysisk-aktivitet-og-psykisk-helse-et-tipshefte-for-helsepersonell-/Publikasjoner/fysisk-aktivitet-og-psykisk-helse-et-tipshefte-for-helsepersonell-.pdf ( 30.s) Om brukermedvirkning http://www.sykepleien.no/ikbViewer/Content/724827/brukermedvirkning_7165. Anbefalt litteratur: Aktivitetshåndboka Kap. 15 Avhengighet og misbruk Kap. 43 Schizofreni Kap. 46 Stress Helsedirektoratet (2008) Pårørende – en ressurs. Veileder. IS- nummer: IS-1512 Karterud, S., Pedersen, G., Løvdahl, H., & Friis, S.(1998).Gafveil (PDF). Ness O., Borg M., Karlsson B., Almåsbakk L., Solberg P.& Hestad Torkelsen I.(2013). Å delta med det du kan- Betydningen av meningsfulle aktiviteter i recoveryprosesser. Tidsskrift for psykisk helsearbeid.3 3, s. 220 -228. Skårderud, F. & Sommerfeldt, B.(2013). Miljøterapiboken. Del 1: Teori Kap.1: Hva er miljøterapi? Kap.2:Miljøterapiens idehistorie. Endret 15. november 2015 av Anaio Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Nå skjønner jeg ingenting er det legemiddelregning eller sykepleie du snakker om? Eksamenen du linker til er Sykepleie 5. Pensumlista er også ting i forhold til sykepleie, ikke legemiddelregning. Lenke til kommentar
Anaio Skrevet 15. november 2015 Forfatter Del Skrevet 15. november 2015 (endret) Nå skjønner jeg ingenting er det legemiddelregning eller sykepleie du snakker om? Eksamenen du linker til er Sykepleie 5. Pensumlista er også ting i forhold til sykepleie, ikke legemiddelregning. Jeg nevnte legemiddellære som et EKSEMPEL på et fag med todelt vurdering som svar til Dofen (da han foreslo at dette var en mulighet), det har ingenting med dette faget å gjøre. Sykepleie 5 er det aktuelle faget. Endret 15. november 2015 av Anaio Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Det hørtes litt rart ut at dere får 0 stp for det. Spørsmålet blir om dere skulle lært dette fra før på kurset. Hvis ikke skal dere ha poeng etter hvor mye arbeid studiet er.http://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/fakta_om_hoyere_utdanning Kursene ved universitetene og høgskolene blir målt i studiepoeng i samsvar med den europeiske ECTS-standarden (European Credit Transfer System credits). Ettårig fulltidsstudium gir 60 studiepoeng http://ec.europa.eu/education/ects/users-guide/key-features_en.htm25-30 timer arbeid per poeng. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå