Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fag satt til 0stp - lovlig?


Anaio

Anbefalte innlegg

Går på en høgskole på østlandet, siste året sykepleie. Her har vi hatt et fag med ca 800s pensum, og en tre-dagers hjemmeeksamen med gradert resultat. Faget har egen emnekode, er eget fag i fagplanen og har eget resultat i studweb (dvs at det er skilt ut som et eget fag, og ikke ligger under et annet). Faget er dog satt til 0stp, og vekter derfor shit. Dvs, vi tar en bachelor på 180stp + en et fag med avsluttende hjemmeeksamen på 0stp som ikke synliggjøres. Dersom man ikke består disse betytdningsfulle 0stp, må man ut i permisjon et år.

 

Har skolen lov til dette? Det virker helt på trynet selv om de har drevet med dette i årevis? (Ja - jeg har tatt dette opp med instituttleder, men det skjer omtrent ingen progresjon i hennes "undersøkelser", og lederen for studentparlamentet er syk eller noe, men ja - nestlederen har fått beskjed, jeg vil bare ha det her avklart før fristen på internasjonal master går ut 1.des). Jeg er hovedtillitsvalgt for sykepleierne på studiet, så det hjelper ikke å si "gå til tillitsvalgt". Nå er jeg dritt lei hele skolen. Skjønner at dette sikkert er litt komplisert juss, men tar sjansen!

Endret av Anaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke en del av et annet pensum?

Slik at du får "deltatt" eller "godkjent" og så 20stp. på den andre pensumet?

Som nevnt, det er skilt ut som et eget fag. Det aktuelle semesteret hadde vi praksis (10stp), psykologi (7stp) og praksis (13stp) pluss teorifaget som gav (0stp). Hadde det vært underlagt et annet fag, ville man ikke f.eks kunne bestå praksis og samtidig stryke i teorifaget, da ville de måtte gitt hele enheten (praksis+eksamen) stryk. Farmakologien vår var slik todelt - man måtte bestå både 0stp legemiddelregning og 7stp farmakologi for å bestå faget - men de het fremdeles det samme; SPLFAR.

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

Legemiddelregning i praksis er bare ungdomsskolematematikk, altså noe man burde kunne fra før. Man kan ikke få studiepoeng for noe man har lært før. Det burde vært ulovlig å ha studiepoeng på det.

 

Så enten er det helt andre ting enn legemiddelregning i faget, eller så mener jeg skolen har gjort det rett.  Hvordan er det mulig at pensum er på 800 sider? Hva står det på disse sidene? Det hadde vært interessant å få vite pensum og eksempel på en eksamen.

Lenke til kommentar

Legemiddelregning i praksis er bare ungdomsskolematematikk, altså noe man burde kunne fra før. Man kan ikke få studiepoeng for noe man har lært før. Det burde vært ulovlig å ha studiepoeng på det.

 

Så enten er det helt andre ting enn legemiddelregning i faget, eller så mener jeg skolen har gjort det rett.  Hvordan er det mulig at pensum er på 800 sider? Hva står det på disse sidene? Det hadde vært interessant å få vite pensum og eksempel på en eksamen.

Versågod: https://www.dropbox.com/s/yzwgc29l8f8usii/Kandidatnummer116.doc?dl=0

(Jeg finner foreløpig ikke caset vi skulle arbeide utifra, men legger det ved om jeg finner det)

....................................................................................

Det under er pensumlista, i tillegger det vel rundt 200s valgfritt pensum.

 

Haugen, J-E. (2014). Akuttmedisinsk sykepleie - utenfor sykehus.

Gyldendal Akademisk.                                                                                                      314.s

Del 1:Grunnleggende akuttmedisinsk sykepleie, s.19-107

(kap.1.1, 1.2 og 1.3 rep fra SPLPRA 310)                      

Del 2:Pasienter med akutte medisinske tilstander s.11- 152                    

            Del 3:Traumatiserte pasienter, s. 155-218

            Del 4: Spesielle grupper, tilstander og hendelser, s.223-308

 

Gamre, M.V.(2012). Verdighet og integritet i intensivavdelingen. Inspira. Nr.3, s.18-23           6.s

http://www.alnsf.no/images/Inspira/inspira_3_12.pdf

 

Guttormsen, A. B., Onarheim, H., Thorsen, J., Jensen, S. A. & Rosenberg,B.E. (2010).          6.s                   Behandling av alvorlige brannskader. Tidsskr Nor Legeforen.130:1236-41

doi: 10.4045/tidsskr.08.0391

 

Askheim, O.P.(2012). Empowerment i helse- og sosialfaglig arbeid. Gyldendal Norsk Forlag AS.

Kap.1. Empowerment – et begrep alle vil eie. [PDF]

 

Askheim, O.P., Starrin, B. (Red.).(2007). Empowerment i teori og praksis. Gyldendal Norsk Forlag AS

            Kap.5 Empowerment som livsinnstilling – kan vi lære noe av Pippi Langstrømpe? [PDF]

 

Bie, K.(2010). Refleksjonshåndboken. Universitetsforlaget.

 

 

Buberg, L., & Hessevaagbakke, E. (2004). Røde tråder i praksis studier.

 Et pedagogisk verktøy for sykepleierstudenter og deres veiledere. Høyskoleforlaget AS.

 

Dysthe, O., Hertzberg, F., & Løkensgaard, T. (2010) Skrive for å lære – skriving i høyere utdanning.    Oslo Abstrakt Forlag AS.                                                                                                                                                                

                                                                                                                                                         

Erikson, M.G.(2010). Riktig kildebruk – Kunsten å referere og sitere.

Oslo: Gyldendal Norsk Forlag As

 

Heggdal, K.( 2006). Sykepleiedokumentasjon. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag

 

Lindholm, C. (2012). Sår. Oslo: Akribe Forlag AS

 

Pettersen, R., C.(2008). Oppgaveskrivingens ABC – veileder og førstehjelp for høgskolestudenter.

            Oslo: Universitetsforlaget

 

Stordalen, J. & Støren, I. (2010). Bare skriv! Praktisk veiledning i oppgave- og fagskriving. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

 

Almås, H, Stubberud, D-G., Grønseth, R.(red.)(2010). Klinisk sykepleie, bind 1. Oslo: Gyldendal  Akademisk.

Kap. 9. Perioperativ og postoperativ sykepleie (s.291-307)                                                         

Kap.10: Sykepleie ved dagkirurgisk behandling                                                                  29.s

 

Holst, M., E &, Nortvedt, W., M. (2008). Skal piercing fjernes før undersøkelser og kirurgiske         (6.s) inngrep? Sykepleien Forskning 3(1), 26-31                                       

                                                             

 

Joelsson, M., Olsson, L-E., Jakobsson, E. (2010) Patients’ experience of pain and relief following hip replacement surgery. Journal of Clinical Nursing, 19,(19/20) 2832-2838                                                                                                                                                         7.s

 

Grønnestad K. B., Blystad, A. (2004).  Pasienters opplevelse av informasjon i forbindelse med en operasjon – En kvalitativ studie. Vård i Norden,(24)4; s.4-8                                                        

 

Lindgren, M., Unosson, M., Krantz, A-M., Ek, A-C. (2005). Pressure ulcer risk factors in patients

undergoing surgery. Journal of advanced nursing, 50(6), 605-612                                             

                                                                                                                   

Moesmand A-M, Kjøllesdal A. (2005). Å være akutt kritisk syk. Gyldendal Norsk Forlag AS.

             Kap.6: Operasjonspasienten                                                                                           

                                                                                                                         

                                                                                                                    

Socialstyrelsen. ( 2006 ). Bristande riskanalys – patient fick kompartmentsyndrom, fallstudie

ISSN 1653-4832  www.socialstyrelsen.se/patientsakerhet

 

Støren, J.H. (2010). Vurdering og behandling av akutte sår. Unipub 

                                                   

 

Granum, V., Opsahl, G., Solvoll, B-A. (2012). Hva kjennetegner kritisk tenkning?

Sykepleien Forskning nr. 1, side 76-84                                                                                                                                                                                                                                                8.s

 

 

Takman, C., Severinsson, E. (2006). A description of healthcare providers' perceptions of

            the needs of significant others in intensive care units in Norway and Sweden. Intensive &

Critical Care Nursing, 22 (4), 228-238. Tilgjengelig i Pdf-fil.                                                   10.s     

 

Borg, M., & Kristiansen, K. (2008). Working on edge; the meaning of work for people recovering from severe mental distress in Norway. Disability &Society, 23 (5), 511-523.

 

Eklund, M., Jensen, L. & Deyken, S. (2014). Samhandling på tvers kan styrke tjenestene til eldre med rusavhengighet. Tidsskrift for psykisk helsearbeid 11 (1), 64-74.

 

Helsedirektoratet. (2010). Fysisk aktivitet og psykisk helse. http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/fysisk-aktivitet-og-psykisk-helse-et-tipshefte-for-helsepersonell-/Publikasjoner/fysisk-aktivitet-og-psykisk-helse-et-tipshefte-for-helsepersonell-.pdf ( 30.s)

 

Om brukermedvirkning

http://www.sykepleien.no/ikbViewer/Content/724827/brukermedvirkning_7165.

 

Anbefalt litteratur:

 

Aktivitetshåndboka

Kap. 15 Avhengighet og misbruk

Kap. 43 Schizofreni

Kap. 46 Stress

 

Helsedirektoratet (2008) Pårørende – en ressurs. Veileder. IS- nummer: IS-1512

 

Karterud, S., Pedersen, G., Løvdahl, H., & Friis, S.(1998).Gafveil (PDF).

 

Ness O., Borg M., Karlsson B., Almåsbakk L., Solberg P.& Hestad Torkelsen I.(2013). Å delta med det du kan- Betydningen av meningsfulle aktiviteter i recoveryprosesser. Tidsskrift for psykisk helsearbeid.3 3, s. 220 -228.

 

Skårderud, F. & Sommerfeldt, B.(2013). Miljøterapiboken.

Del 1: Teori

Kap.1: Hva er miljøterapi?                                                                                            

Kap.2:Miljøterapiens idehistorie.                                                                         

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg ingenting er det legemiddelregning eller sykepleie du snakker om? Eksamenen du linker til er Sykepleie 5. Pensumlista er også ting i forhold til sykepleie, ikke legemiddelregning.

Jeg nevnte legemiddellære som et EKSEMPEL på et fag med todelt vurdering som svar til Dofen (da han foreslo at dette var en mulighet), det har ingenting med dette faget å gjøre. Sykepleie 5 er det aktuelle faget.

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

Det hørtes litt rart ut at dere får 0 stp for det. Spørsmålet blir om dere skulle lært dette fra før på kurset. Hvis ikke skal dere ha poeng etter hvor mye arbeid studiet er.

http://utdanning.no/tema/nyttig_informasjon/fakta_om_hoyere_utdanning

Kursene ved universitetene og høgskolene blir målt i studiepoeng i samsvar med den europeiske ECTS-standarden (European Credit Transfer System credits).

Ettårig fulltidsstudium gir 60 studiepoeng


http://ec.europa.eu/education/ects/users-guide/key-features_en.htm
25-30 timer arbeid per poeng.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...