gspr Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Ja, og da sitter du der med svære filer. Hva gjør du så? Re-encoder til MP3 eller Ogg? Da får du drittkvalitet. Selvfølgelig ikke, men da er det ivertfall ingenting som stopper deg fra å brenne så mange cdér du vil ha... Sant. Men når jeg kjøper vanlige CDer i butikken, har jeg en fullkvalitetskilde. Itunes og lignende leverer ikke noe slikt, altså er det et mindreverdig produkt... Lenke til kommentar
iMAniaC Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Men det er jo på en måte litt av vitsen. Du kjøper ikke en CD gjennom iTunes, du kjøper en liten komprimert sang og laster den ned. Skal du ha absolutt full ukonvertert kvalitet MÅ du opp i 50MB per sang, og det er ikke spesielt modemvennlig for å si det sånn. Det blir som å kjøpe en Mini og klage over at Chevroleten til naboen er større. Det finnes folk som synes at mp3'en er grei nok og derfor bruker iTunes musikksjappa. Lenke til kommentar
MacProvoserer Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 (endret) Greit nok. Da er vi ivertfall enige om at restriksjonene mot å gjøre hva du vil med musikken som ble nevnt tidligere ikke er noe problem? Mywar skrev jo tidligere: Men jeg er imot et program som kan låse all musikken din hvis det vil og har idiotiske kopisperrer som gjør at jeg ikke kan bruke det på den måten jeg vil." Endret 16. november 2003 av MacProvoserer Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Men det er jo på en måte litt av vitsen. Du kjøper ikke en CD gjennom iTunes, du kjøper en liten komprimert sang og laster den ned. Skal du ha absolutt full ukonvertert kvalitet MÅ du opp i 50MB per sang, og det er ikke spesielt modemvennlig for å si det sånn. Det blir som å kjøpe en Mini og klage over at Chevroleten til naboen er større. Det finnes folk som synes at mp3'en er grei nok og derfor bruker iTunes musikksjappa. Jeg og synes mp3 er greit nok til portabel enheter , men itunes er ikke mp3 . Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Greit nok. Da er vi ivertfall enige om at restriksjonene mot å gjøre hva du vil med musikken som ble nevnt tidligere ikke er noe problem? Mywar skrev jo tidligere: Men jeg er imot et program som kan låse all musikken din hvis det vil og har idiotiske kopisperrer som gjør at jeg ikke kan bruke det på den måten jeg vil." Det er en sperre du må bryte . Lenke til kommentar
MacProvoserer Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Jeg og synes mp3 er greit nok til portabel enheter , men itunes er ikke mp3 . Hva slags portable enheter er det du snakker om? Har du noe imot AAC på iPod f.eks? "itunes er ikke mp3.." Hva mener du med dette? Selvfølgelig støtter iTunes mp3! Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Skjønner ikke helt diskusjonen om kopibeskyttelse. Kjøper du musikk på hva det måtte være(ikke cd), får du ikke da en fil til harddisken din? Den kan du da gjøre akkurat hva du vil med eller hva? Kopier den i hytt og pine om du så skulle ønske. Diskusjonen ang. kvalitet og filformater som tilbys er en helt annen en Lenke til kommentar
iDude Skrevet 17. november 2003 Forfatter Del Skrevet 17. november 2003 Skjønner ikke helt diskusjonen om kopibeskyttelse.Kjøper du musikk på hva det måtte være(ikke cd), får du ikke da en fil til harddisken din? Den kan du da gjøre akkurat hva du vil med eller hva? Kopier den i hytt og pine om du så skulle ønske. Med musikk kjøpt via itunes (og napster, tror jeg) er der begrensinger på hvor mange cder du kan brenne en fil til, og hvor mange maskiner du kan spille den på. Ikke spør meg hvordan de gjør det. Lenke til kommentar
MacProvoserer Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Kopibeskyttelsen ligger i selve AAC fila. Dette er grunnen til at man bruker AAC og ikke MP3. Vanlig wav/aiff har kun 2 kanaler. Left og right. AAC har flere skjulte som kan brukes til kopibeskyttelse. Derfor kan det være av egen interresse å konvertere til f.eks wav/aiff da disse skjulte kanalene vil forsvinne. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Vel, da kan de drite og dra. Om jeg ikke får brukt musikk jeg har kjøpt der jeg vil, så kjøper jeg heller CDer som jeg kan gjøre akkurat hva jeg vil med, spille hvor jeg vil, gjøre om til hvilket format jeg vil og i bedre kvalitet. Lenke til kommentar
MacProvoserer Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 (endret) Så om ei plate inneholder EN kul låt så betaler du for hele plata? Litt bedre å kun betale for den låta man vil ha da..... (Dessuten kan du bruke musikken akkurat der du vil, i Afrika om du vil....) Endret 17. november 2003 av MacProvoserer Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Kan noen utdype litt hva slags begrensninger det er på .aac musikken til apple butikken? (HAH! Det rimte ) Kan jeg ikke brenne den ut, bruke på annen maskin, osv? Lenke til kommentar
iDude Skrevet 18. november 2003 Forfatter Del Skrevet 18. november 2003 Kan noen utdype litt hva slags begrensninger det er på .aac musikken til apple butikken? (HAH! Det rimte )Kan jeg ikke brenne den ut, bruke på annen maskin, osv? Slik jeg har forstått det kan du brenne ett ubegrenset antall CDer (trodde det var begrenset, men ifølge apple sine sider er det ubegrenset). Du kan kopiere og spille den av på opptil tre maskiner, der du kan fjerne/legge til hvilke maskiner som skal kunne spille musikken. I tillegg kan du dele musikkbiblioteket ditt med andre over LAN, da tror jeg ingen autentisering er nødvendig. http://www.apple.com/itunes/store/ Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Men: Det er (tror jeg) bare lov til å brenne samme playlist på 10 CD'er. (Altså kan man "bare" lage 10 kopier av en CD). Hvis man forandrer litt på playlisten kan man brenne 10 nye, så det burde strengt tatt ikke by på noen store problemer hvis man ikke driver med industriell (ulovlig) kopiering. Lenke til kommentar
iMAniaC Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Det er en viss "Jon" som også er misfornøyd med iTunes' begrensninger http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/art...rticleID=676932 Vel, han holder seg innen norsk lov, så jeg støtter ham. Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Det er en viss "Jon" som også er misfornøyd med iTunes' begrensninger http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/art...rticleID=676932 Vel, han holder seg innen norsk lov, så jeg støtter ham. Det som vel er litt kipt er at hvis dette fortsetter så blir kanskje nettbutikkene nödt til å legge ned og IRA kjörer steinhardt på söksmål istedenfor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå