anders SF Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 hei, jeg har et sony a3000 kamera med e-mount. jeg har en 70-210mm objektiv men har etter hvert som tiden går skjønt at det er nesten umulig å få gode fuglebilder med så lite zoom-rekkevidde. jeg lurer derfor på om noen hadde noen gode tips til både telezoom objektiver med rekkevidde på ca. 400mm med bildestabilisator og adaptere som gjør det mulig å bruke stabilisatoren? PS. jeg er relativt ny i fotoverden så jeg vil gjerne ha svar som ikke skrives på gresk Lenke til kommentar
se# Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Med en 70-210mm er du nesten avhengig av en foringsplass, eventuelt relativt tillitsfulle fugler i parker osv for å komme nærme nok. Skaffer du deg lengere brennvidde blir det enklere å komme nærme nok, men samtidig får du en del andre utfordringer, som å holde stødig nok for skarpe bilder. Problemet med lengere brennvidder er at det enten er veldig dyrt, eller har dårlig lysstyrke. Lengere brennvidder krever kortere lukkertider (selv med stabilisator) og når lysstyrken da er ganske svak må du opp i ISO. A3000 er jo ikke så verst på høy ISO, men du vil fort "møte veggen" i dårlig lys. For å få brukbar autofokus og lengere brennvidder med et a3000 har du i prinsippet to alternativ: Det er to Sony adaptere fra Alpha-fatning til E-fatning som ditt kamera har. Det er LA-EA2 eller LA-EA4. Det er LA-EA4 som er nyeste variant, men jeg er bare 99% sikker på at begge kan brukes på ditt kamera, så sjekk det før eventuell handel. Har du først adapteret kan du i prinsippet bruke alt av Sony Alpha-linser på kameraet ditt. Men tatt i betraktning at ditt kamera er en begynnermodell er jeg usikker på hvor bra autofokus du vil få. Siden prisen på adapterene er såpass høy er jeg er det ikke opplagt at dette er en fornuftig vei å gå. Når det gjelder linser har Sony en 70-400mm til over 18000. Har du råd til den burde du først ta deg råd til nytt kamera. Tredjeparts linser finnes, men det er gjerne et hopp i pris så fort du skal over 300mm. Tamron har en 70-300 til ca 3000 som også finnes for Sony Alpha, og en 150-600mm til rundt 10000. Totalt sett har du altså ikke så veldig mye å velge i. Jeg kan selvsagt ha oversett noe, så søk gjerne litt selv også, men hvis du er interessert i fuglebilder og da spesielt fugler som beveger seg er det nesten bedre å bytte system med en gang. Alternativt vente på en linse med lengere brennvidde som passer ditt kamera, men vet ikke når det kommer. Er du såpass interessert at du vurderer å bytte så er en speilrefleks begynnermodell fra Canon eller Nikon min anbefaling. De vil ikke ha noe fantastisk avansert autofokussystem, men mye bedre enn det du har på a3000 for den type bilder. Canon og Nikon har også størst utvalg i linser, både egne og tredjeparts og du slipper kostnaden med adapter. Det er også størst bruktmarked for Canon og Nikon. Lenke til kommentar
anders SF Skrevet 16. november 2015 Forfatter Del Skrevet 16. november 2015 ok, tusen takk for svar. jeg skal undersøke litt mer og så får vi se hva jeg ender på. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Du har også Sony Adapter LA-EA3 som vell er det nyeste, har ikke peiling på hva forskjellene er. Lenke til kommentar
se# Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 (endret) Du har også Sony Adapter LA-EA3 som vell er det nyeste, har ikke peiling på hva forskjellene er. LE-EA3 er så vidt jeg vet fullformat versjonen av LE-EA1 og LE-EA4 er fullformat versjon av LE-EA2. LE-EA3 og LE-EA4 ble lansert samtidig som Sony lansert fullformats A7-kameraer. Kort sagt gir LE-EA3 dårlig autofokus, eller ikke autofokus avhengig av linsen det brukes sammen med. LE-EA4 (og LE-EA2) gir bra autofokus og fungerer med alle typer Sony linser. Endret 16. november 2015 av se# Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå