ltdata Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 (endret) Noen som jobber som t-banefører? Eller kjenner noen som gjør det? Er det en bra jobb? Hva er bra og hva er dårlig med jobben? Hva slags type folk passer best til en slik jobb? Endret 14. november 2015 av ltdata Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Har ei venninne som jobber som det. Bra betalt og gode ordninger for en jobb som krever kort utdanning (lønn under utdanning!) Selv de som jobber deltid kan tjene ganske bra ettersom de får mye helg og kveldstillegg. Lønna ligger vel fra 240-500 tusen eller mer i året, avhengig av stillingsprosent, overtid, kveld/natt/helg tillegg og røde dager. Ulempen er vel at en må sitte på rumpa hele dagen og har ansvar for ganske så mange liv. Punktlighet er også noe som er utrolig viktig. Men ellers er det å anbefale Lenke til kommentar
Chris James Skrevet 7. november 2016 Del Skrevet 7. november 2016 Jeg jobber som T-banefører på fulltid og svarer gjerne på spørsmål om det fortsatt skulle være interessant for deg! 1 Lenke til kommentar
OlaOlaOlsen Skrevet 10. november 2016 Del Skrevet 10. november 2016 Jeg jobber som T-banefører på fulltid og svarer gjerne på spørsmål om det fortsatt skulle være interessant for deg! Regner med du jobber skift, hvordan ser en typisk måned ut (turnus)? Jobber morgen, kveld, natt? 1 Lenke til kommentar
Chris James Skrevet 19. november 2016 Del Skrevet 19. november 2016 Jeg jobber som T-banefører på fulltid og svarer gjerne på spørsmål om det fortsatt skulle være interessant for deg!Regner med du jobber skift, hvordan ser en typisk måned ut (turnus)? Jobber morgen, kveld, natt? Ja, vi t-baneførere jobber skift. De tidligste vaktene kan starte mellom fire og halv fem på morgenen og de seneste kan være ferdig så sent som klokken to på natten. Lengden på skiftene kan variere fra 5 - 9 timer. Det finnes forskjellige turnuser man kan ende opp med. Vi har avertinger som oftest to ganger i året hvor man kan søke på den turnusen man ønsker og hva man får avgjøres av ansiennitet (hvor mange år man har jobbet i bedriften). Jeg f. eks har en 6-ukers rullering hvor fire av helgene er frihelger mens to av helgene er jobbhelger + en og annen dag fri midt i uken. Det finnes og 4-ukers rullering med helgefri og barnehageturnus hvor vaktene begynner pg slutter mellom 8 og 4. En arbeidsuke er gjennomsnittlig på 33,5 timer. Jeg jobber hovedsaklig på morgen og dagtid, men har en uke hvor jeg er ferdig klokken 9 på kvelden. Lenke til kommentar
OlaOlaOlsen Skrevet 20. november 2016 Del Skrevet 20. november 2016 Jeg jobber som T-banefører på fulltid og svarer gjerne på spørsmål om det fortsatt skulle være interessant for deg!Regner med du jobber skift, hvordan ser en typisk måned ut (turnus)? Jobber morgen, kveld, natt? Ja, vi t-baneførere jobber skift. De tidligste vaktene kan starte mellom fire og halv fem på morgenen og de seneste kan være ferdig så sent som klokken to på natten. Lengden på skiftene kan variere fra 5 - 9 timer. Det finnes forskjellige turnuser man kan ende opp med. Vi har avertinger som oftest to ganger i året hvor man kan søke på den turnusen man ønsker og hva man får avgjøres av ansiennitet (hvor mange år man har jobbet i bedriften). Jeg f. eks har en 6-ukers rullering hvor fire av helgene er frihelger mens to av helgene er jobbhelger + en og annen dag fri midt i uken. Det finnes og 4-ukers rullering med helgefri og barnehageturnus hvor vaktene begynner pg slutter mellom 8 og 4. En arbeidsuke er gjennomsnittlig på 33,5 timer. Jeg jobber hovedsaklig på morgen og dagtid, men har en uke hvor jeg er ferdig klokken 9 på kvelden. Takk for svar. Har du forskjellige arbeidstider i løpet av en uke, eller er det en uke morgen, neste uke dagtid, uken etter kveld etc? Lenke til kommentar
Chris James Skrevet 20. november 2016 Del Skrevet 20. november 2016 Jeg jobber som T-banefører på fulltid og svarer gjerne på spørsmål om det fortsatt skulle være interessant for deg!Regner med du jobber skift, hvordan ser en typisk måned ut (turnus)? Jobber morgen, kveld, natt? Ja, vi t-baneførere jobber skift. De tidligste vaktene kan starte mellom fire og halv fem på morgenen og de seneste kan være ferdig så sent som klokken to på natten. Lengden på skiftene kan variere fra 5 - 9 timer. Det finnes forskjellige turnuser man kan ende opp med. Vi har avertinger som oftest to ganger i året hvor man kan søke på den turnusen man ønsker og hva man får avgjøres av ansiennitet (hvor mange år man har jobbet i bedriften). Jeg f. eks har en 6-ukers rullering hvor fire av helgene er frihelger mens to av helgene er jobbhelger + en og annen dag fri midt i uken. Det finnes og 4-ukers rullering med helgefri og barnehageturnus hvor vaktene begynner pg slutter mellom 8 og 4. En arbeidsuke er gjennomsnittlig på 33,5 timer. Jeg jobber hovedsaklig på morgen og dagtid, men har en uke hvor jeg er ferdig klokken 9 på kvelden. Takk for svar. Har du forskjellige arbeidstider i løpet av en uke, eller er det en uke morgen, neste uke dagtid, uken etter kveld etc? Arbeidstidene er nogenlunde like gjennom en uke, men med mindre variasjoner. Tre uker fordelt på tidlig- og dagtjeneste, de resterende tre ukene fordelt på sen dagtjeneste og kveldstjeneste i en normalturnus. Håper svaret hjalp! :-) Lenke til kommentar
Visum Skrevet 20. november 2016 Del Skrevet 20. november 2016 Hvor mye tjener du? Lenke til kommentar
Chris James Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 (endret) Det er vanlig å tjene mellom 420 000 kr og 500 000 kr årlig avhengig av hvor lang ansiennitet en har og hvilken turnus man går på. Jobber man mye dagtid og morgen vil en ikke ha like mye tillegg som en som jobber på kveldstid. Grunnlønnen til en togfører (t-banefører) er på flere lønnstrinn og starter på 212,65 kr/timen og ender på 224,67 kr/timen. I tillegg til grunnlønnen finnes det flere typer tillegg: - Kvelds- og nattillegg utgjør 40% av grunnlønnen og varer fra 17-06 hver dag. - Helgetillegg utgjør 58 kr på dagtid (06-17) og 20 kr på kveldstid/nattestid (17-06). Helgetillegget gjelder fra kl. 17 på lørdags ettermiddag til kl. 06 på mandags morgen. - Helligdagstillegg utgjør 133% av grunnlønn på alle røde dager. - Overtidstillegg utgjør 100% av grunnlønn - altså dobbelt per time. Vi har også en noen verdifulle goder per dags dato: - Frikort (ruter reisekort) som gjelder alle fire soner i Oslo og Akershus som dekkes av Ruter. Gjelder buss, SAS flybussen, trikk, båt, t-bane, men ikke tog dessverre. Denne har en verdi på 17 580 kr. Ektefeller og registrerte samboere kan også få tilgang på dette. - Taxiordning med henting og hjemkjøring på natten ved innkjøring og om morgenen ved utkjøring. Dette gjelder bare i Oslo og Bærum der t-banen går. Hvis du har andre reisealternativer hjem har du ikke krav på taxi da reisen må ta lengre enn 20 minutter enn det den ville tatt på en vanlig hverdag. Håper dette hjalp! Endret 23. november 2016 av Chris James Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå