Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem eier boligen?

heipameg

Anbefalte innlegg

Hei,

Hvis dette er feil sted, vennligst flytt tråden.

Jeg lurte på noe, hvis jeg tar et boliglån, men får en medlånetaker til å låne med meg (jeg er "hovedlåner", men vi tar opp like mye lån hver). Vi kjøper da bolig.

Hvem er da juridisk eier av bolig? Hva skjer hvis den andre parten ikke klarer å betale ned lånet sitt, men jeg klarer det fint?

Hva bør man passe på og slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Juridisk eierskap kan avtales. Veldig ofte gjøres dette spesifikt, slik at det fremgår av skjøtet hvem som eier hvor høy andel. 

Hvis begge har tatt opp lån vil det, hvis man ikke har andre konkrete holdepunkter (f.eks. foreldre som stiller som medlåntaker for barn der forutsetningen er at barnet skal betale alene), som regel indikere at begge har anskaffet boligen. Da er man sammen eiere, som regel med 50/50 med mindre det er noen konkrete holdepunkter for noe annet. 

Mislighold av låneavtalen forskyver ikke eierbrøken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Boligen blir tvangssolgt, og verdien av boligen går først og fremst til å dekke kostnadene ved tvangssalget. Det som er igjen dekker lånet. 

Er det noe igjen etter lånet går det til eierne, etter eierandel. 

Dekker ikke salget lånet må låntakerne hefte for resten av lånet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Hva om jeg står som eier i skjøtet, mens lånet var registrert på meg og min venn som hjulpet til med lånet. Ettervert flytter jeg sammen med en kjæreste og vi blir gift, og så refinansierer vi lånet på oss, hvor jeg står som hoved låntaker. Kan ikke huske at vi ordnet noe med skjøting da vi drev med refinansiering. Hvordan er det da, hva som gjelder, er det skjøtet eller lån? Tenker på hva om vi må skilles en dag, og boligen skal fordeles?  

Lenke til kommentar

Dekker ikke salget lånet må låntakerne hefte for resten av lånet.

Jeg tror ikke at det finnes en bank så låne ut så uten at de er sikre på å få pengene tilbake. Derfor krever de egenandel når man kjøper bolig.

Boliger kan synke i verdi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...