Tsukeo Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Jeg har noen spørsmål angående bachelor Informatikk på enten UiT eller UiO: 1. Jeg hadde tidligere tenkt å gå dataingeriør linje på enten HBV eller en annen skole, men tenker at jeg skal ta Bachelor i Informatikk på enten UiT eller UiO, er det noen som har noen erfaring derfra? 2. Jeg har en følelse om at Informatikk fokuserer på backend programmering eller er det mer fokus på software? 3. Er det lurt å ta en Master-grad etter Bachelor graden? Vil det kunne gi meg bedre muligheter i arbeidslivet? 4. Hvordan er det med matematikk i Informatikk? Fikk bare 2 på matematikk R1 på videregående, men har fått kjøpt en matematikk bok for ingeniørforkurs og lurte på om jeg vil kunne få tilstrekkelige mattekunnskaper om jeg kan det boken forklarer? 5. Videre har jeg bare 35 studiepoeng fra vgs (tror jeg får et ekstra poeng siden jeg går engelsk årsstudium på UiN), hvilken skole vil ikke la meg ta bachelor innen Informatikk? Lenke til kommentar
Feh Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 For å ta 2-5; Jeg gikk på informatikk ved UiO i 2006, men droppet ut etter 6 mnd. Mest pga. sykdom (kyssesyken), men valgte også å ikke starte på nytt spesielt på grunn av matematikken. Forferdelig avansert, dårlige forelesere og generelt lite forståelse for at man slet med noe. Mye kan han endret seg på 9 år, så ta akkurat det med en klype salt. Jeg startet med en kompis som nå driver sitt eget software-selskap så det kommer helt an på hva slags person du er og hvor mye du faktisk brenner for det faglige. Jeg kom forøvrig inn med ca. samme poengsum som deg (noen få poeng høyere). Aner ikke hva kravet er i dag, men generelt tror jeg at IT-studier har middels oppslutning og at man som regel kommer inn, enten med en gang eller via venteliste. Det er ofte stort frafall første semester pga. studenter som egentlig ikke forstod hva de gikk til. Informatikk fokuserer på programmering, primært backend og er relatert til software (ikke hardware). Det blir kanskje lettere å anbefale studiet til deg dersom du kan utdype litt hva du faktisk ønsker å lære, eller hva du ønsker å jobbe med (hva er målet ditt?). Master vs. Bachelor er et vanskelig spørsmål. Det er veldig individuelt om det lønner seg eller ei. Det gir som regel høyere startlønn, men veldig ofte er størrelsen på denne vs. en med bachelor så liten at du skal jobbe 10-15 år før det betaler seg. I IT-bransjen er det så mange jobber hvor karakterer og utdanning har lite eller ingenting å si vs. relevant erfaring/personlige egenskaper. Og igjen henger det litt sammen med hva du ønsker å drive med. Om du vil bli in-house utvikler, gründer eller konsulent så vil alle tre kreve veldig forskjellige egenskaper (sosiale/profesjonelle) som ikke nødvendigvis blir definert av hvilket studie du tar eller graden på studiet. Rent økonomisk kan du tenke deg at dine medelever med bachelor fort kan tjene tett oppunder millionen de to årene du bruker på master. Og når du kommer ut med f.eks +50k i startlønn når du er ferdig så skal du stå på litt før du tar de igjen på lang sikt. Man kan ikke sammenligne en master i IT med f.eks utdanninger som siviløkonom der 2 års forskjell fra å være "vanlig" økonom kan være (og på sikt bli) enorm. En master vil antageligvis øke muligheten for å få en litt mer attraktiv jobb når du er nyutdannet kontra bachelor. Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 15. november 2015 Forfatter Del Skrevet 15. november 2015 Hei, takk for svar! Jeg ønsket primært å bli spillprogrammør, men da jeg innså at markedet for det i Norge er ganske lite, valgte jeg å forkusere på noe relatert, men annet. Jeg personlig kunne tenke meg til å jobbe med software, mobil apper og lignende; har prøvd meg smått med programmering de siste fem årene, men har prøvd såpass lite at jeg ikke har klart å gjort noe merkverdig, men funnet ut at jeg er veldig glad i C, C++ og C# og vil gjerne skape programmer med de språkene (om det gir noe mening). Jeg hadde IT2 på videregående og der lærte vi litt backend i C#/ASP.NET, men mistet interessen for akkurat backend fordi jeg ikke fikk oppgaver som var interessante for meg og utfordret meg ikke; læreren vår heller egentlig ikke lærer i det faget, men han var den eneste med kompetanse nok. Kunne kanskje tenkt meg å jobbe med nettsider om jeg slipper å jobbe på selve nettsiden og heller det som ligger bak med servere og lignende. UiT sin master-utdanning i Informatikk gjør også slik at en blir kvalifisert til å bli en sivil ingeniør, forresten. Lenke til kommentar
OVOXO Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Den eneste informatikk linjen med vanskelig matte er http://www.uio.no/studier/program/inf-nor/oppbygging/hvor du må ha Kalkulus 1 og Kalkulus og lineær algebra som tilsvarer en fortsettelse av R1 og R2 pensum. De andre linjene har Matematikk 1 som er mye likt pensum fra R1/R2, men også nytt pensum. Den er kanskje mer tilpasset de som har hatt S1/S2 så skal ikke være en utfordring å komme gjennom sammenliknet med Kalkulus 1. Informatikk er en av de linjene med bra jobbmarked selv med bachelor ettersom det blir viktigere og viktigere og brukes i mange sammenhenger. Men om du bør ta master eller bachelor skjønner du fort når du nærmer deg slutten av bacheloren mtp. jobbmarked og hvordan du føler du stiller, ville ikke stresset med det nå. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Såvidt jeg husker er det fag med både Java og C ved informatikkstudiet. Tror det avhenger litt av valgfag de to siste semesterne hvor mye du lærer. Det er mye matematikk i tillegg til de rene mattefagene. Om du fikk 2er i første klasse bør du vurdere privatundervisning eller i det minste sommerkurs/forkurs. Trenger ikke sitte ukesvis med privatlærer, men jeg ville vurdert å investere noen få timer for å få hjelp til å kartlegge hva du er svak på og hvordan du kan forbedre det for å komme deg opp på nivå. Kalkulus med 2er i R1 som utgangspunkt vil bli beinhardt uten ekstra hjelp/trening i forkant. Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 15. november 2015 Forfatter Del Skrevet 15. november 2015 Ok, jeg ser litt på studieplanene til UiO og UiT - og ser spesielt på UiO at det er både "valgfag" og "fordypningfag". Hva er forskjellene på disse? Når det står valgfag, vil det bety av alle andre enkeltemner på skolen, sånn at jeg kan ta fag som ikke har noen tilknytning til programmering og informatikk (spesielt for emner jeg også har interesse for)? Hva burde jeg velge som fordypningsfag (her) om jeg har lyst til å drive på med enkel spillprogrammering som hobby/på fritiden - burde jeg kanskje ta mer matte? Takk igjen for alle svar. I forhold til R1 er det mulig jeg kan spørre onkelen min om hjelp, sett at han har utdanning innen kybernetikk. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Jeg studerte (og fullførte) bachelorstudiet i informatikk ved NTNU. 2: Back-end er en delmengde av software, men ved NTNU var front-end helt klart del av pensum. Spesialiseringen man får på lavere grads nivå er vanligvis minimal, så man lærer litt av alt. 3: Ja og ja. 4: Det er ikke til å stikke under stol at mange informatikkstudenter sliter med matematikk, men nivået er relativt – realfagsstudier i informatikk har typisk mindre obligatorisk matematikk enn tekniske studier. 5: Man får ikke studiepoeng av å ta videregående utdannelse. Du får imidlertid 60 studiepoeng ved å fullføre et årskurs, som vil gi deg to tilleggspoeng i den ene opptakskvoten – pluss minst to alderspoeng. Det er vanskelig å spå poenggrensene, men du kan nok ikke regne med å komme inn ved NTNU. Tror du vil få problemer med UiO, men du kan sjekke tidligere poenggrenser selv på nettsidene til Samordna opptak. Lenke til kommentar
Tsukeo Skrevet 15. november 2015 Forfatter Del Skrevet 15. november 2015 (endret) Joda, ser den. UiT ser ut til å ta inn alle uavhengig av studiepoeng o.l., men det virker som om ordinær opptaket hos UiO er litt over 39 poeng. Det skader vel uansett ikke å prøve, da! Skal søke på NTNU også, men tviler sterkt på at jeg faktisk kommer inn. Er det forresten anbefalt å ta et forkurs av noe slag før jeg begynner, sett at matte karakteren min ikke er noe spesielt å skryte av? Vil jeg forresten få alderpoeng til neste år, sett at jeg blir 20 da? Endret 15. november 2015 av Tsukeo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå