Gå til innhold

[Løst] Hva kan jeg få for min Gaming Pc ? Angrer meg utrolig !

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske sikker på at det at man ikke kan utføre en bestemt oppgradering uten å også bytte hovedkort ikke er en mangel ved et produkt som selges uten at det finnes noen påstand om at det er enkelt å oppgradere det. 

Det er en PC, den har GTX970. Dermed kan den hete 970 edition. At det på enkelte andre pcer med 970 går an å sette inn et 970 til er fint, men det er neppe en mangel i lovens forstand at det ikke går an. Enig i at det ikke er ideelt at det er dette kortet som er standard på maskina, men i og med at produktet funker helt topp ut av esken kan jeg ikke se for meg at det er en mangel.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gabri3L

Jeg vil ikke mase, men kunne du kanskje tatt deg tiden og formulert dette som du sa i en liten text jeg kan sende til komplett? Jeg skjønner til en viss grad hva du mener, men jeg føler at jeg ikke klarer å forklare det til dem slik at de tar meg seriøst. Jeg hadde satt stor pris på om du kunne hjulpet meg med dette.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at det at man ikke kan utføre en bestemt oppgradering uten å også bytte hovedkort ikke er en mangel ved et produkt som selges uten at det finnes noen påstand om at det er enkelt å oppgradere det. 

Det er en PC, den har GTX970. Dermed kan den hete 970 edition. At det på enkelte andre pcer med 970 går an å sette inn et 970 til er fint, men det er neppe en mangel i lovens forstand at det ikke går an. Enig i at det ikke er ideelt at det er dette kortet som er standard på maskina, men i og med at produktet funker helt topp ut av esken kan jeg ikke se for meg at det er en mangel.

Jeg er tilbøyelig til å tro at det godt kan være du har rett, om det var en ferdigbygd PC.

Men jeg tror altså det at dette er et tilvirkningskjøp gjør at man har litt andre kriterier som kan stilles. Hvorvidt tingen har en mangel fremgår egentlig greit ut fra fkl§16: "Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15." Men også b) "selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet".

Det mener jeg at jeg har vist at det kan tolkes som er tilfellet. Jeg tror Komplett har "forsømt å opplyse om forhold ved tingen". At å sette bokstavene "CFX" i produktbeskrivelsen rett og slett ikke er nok når de henvender seg til folk uten PC kunnskaper.

Unntaket er at: "Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet."

Så på ene siden stilles det krav til at selger ikke setter sammen dritt. Men på kjøpers side ikke kan klage på åpenbare ting.

Da blir litt av spørsmålet hva som legges i: "måtte kjenne til ved kjøpet". Jeg ser folk referere til kabinettet på PC som "harddisken". Dette er da ikke folk jeg forventer forstå at et hovedkort som har bokstavene "CFX" i beskrivelsen kun støtter CrossFire. Men bokstavene står jo i beskrivelsen, så man er jo "kjent" med dem..

Gabri3L

Jeg vil ikke mase, men kunne du kanskje tatt deg tiden og formulert dette som du sa i en liten text jeg kan sende til komplett? Jeg skjønner til en viss grad hva du mener, men jeg føler at jeg ikke klarer å forklare det til dem slik at de tar meg seriøst. Jeg hadde satt stor pris på om du kunne hjulpet meg med dette.

Jeg kan overhodet ikke garantere at jeg har forstått fkl korrekt. Som du ser fra diskusjonen mellom Audun_K og meg. Han har absolutt noen gode poeng. (Men jeg tror jo jeg har rett da;) )

Så som sagt; ta kontakt med forbrukerrådet først. Da får du en vurdering på om dette er en rettighet du har i henhold til loven. Eller om det "bare" hadde vært utrolig snillt av Komplett å utvide angreretten. Når du har gjort det, så vet du bedre hvordan du tar saken videre.

Du kan ta det motsatt vei først da; ringe Komplett og si at du angret på kjøpet og spurte på forum hva du kan få for den brukt. Du ble gjort oppmerksom på at maskinen er mindre verdt enn du føler du har rett til å forvente av en helt ny maskin. Blant annet fordi maskinen er satt sammen av deler som ikke passer sammen så bra som du mener du har rett til å forvente fra en bedrift som bygger 40 000 PC'er i året.

Det du spesifikt er blitt gjort oppmerksom på er at grunnkonfigurasjonen på PC'en du har bestilt ikke støtter Nvidia skjermkort som GTX970 i SLI. Og at de i stedet har brukt et hovedkort som kun støtter CrossFire, til tross for at de ikke tilbyr et eneste AMD skjermkort som valg. (Skjønt det nok ville vært enda rarere på en GTX970 edition..)

Utover dette tror jeg ikke jeg kan være til hjelp.

Lenke til kommentar

Sånn kjapt svar til en langt oppe i tråden her som mente at 15 000 ikke er så mye penger. Tja, det er forsåvidt sant. Men nå er jeg videregående elev som ikke har så mye penger å bruke til å begynne med. Jeg klarer nok å betale dem tilbake sålenge jeg sparer hvert eneste øre jeg mottar i 6 måneder uten å spise eller gjøre annet for å overleve. 

I tilegg til dette er jeg midt i en våpensøknad som jeg venter på å få godkjent, koster 400-500 kroner etter den er innvilget. SÅ har jeg ei rifle jeg venter på som er på salg og annet utstyr.

Ja dette er kun "Fluff" som jeg klarer meg uten, men hadde jeg blitt kvitt den svære klumpen av en stein på hjertet så hadde det vært så veldig mye lettere :)

Lenke til kommentar

Sånn helt juridisk, har komplett medarbeidere/kundebehandlere lov til å si ja til retur utenfor fristen?

Med andre ord, har jeg en mulighet til å returnere pc'en hvis han på andre enden stod opp med riktig bein?

Det kommer an på reglene komplett har satt for medarbeiderne. Aner ikke hvordan policy de har der, er de kjent for god service har gjerne folka lov til å gi blaffen i regler om de tror det fører til at folk opplever god service. 

Juridisk er det ingenting som begrenser dem fra å gi hundre års ubegrenset returrett om de ønsker det - det eneste de ikke kan gjøre er å gi dårligere vilkår enn loven eller det de har lovet. 

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva slags awesome kundeservice dere har opplevd fra Komplett men det merket ikke jeg altså. RIngte og spørte veldig pent, fikk snakket med ei som ikke skjønte bæra av hva jeg snakket om. Ble frustrert og sendte en MAIL på chat til dem. De kunne ikke gjøre noe, gadd i svare meg ordentlig.

Nå er jeg utrolig forbanna. Jeg har sendt samme mailen til alle epost adressene dems i alle avdelinger og sagt jeg skal spamme dem helt til dem opphever denne avtalen.

Jeg kommer til å plage dem uansett om de gjør det eller ikke.

F**n altså.. møkka folk

Endret av Oogheengu-a
Lenke til kommentar

Skulle fått skrevet litt av dette tidligere, men nå er det for sent. Skriver det alikevel "because reasons".

Jeg har fått hevet kjøpet litt over en uke etter angrefristen gikk ut en gang, en annen gang et par dager etter fristen. Jeg sendte en mail med veldig høflig innhold, men dette var GPU som ble veldig varm og dermed var ubrukelig, noe de antagelig visste.

Det kan hende du kan spørre om du kan levere den tilbake mot et lite tap så de kan selge den som demo uten å ta tapet selv, da vil du kunne få mer for den enn hvis du selger privat.

Men som du skriver så har du truet dem og vært en drittsekk så jeg tviler på at de i det hele tatt vil vurdere dette. Det er bedre å miste en dårlig kunde enn å være høflig og imøtekommende mot h*n. Må også nevne at jeg har handlet mye der og alltid sier at hvis de er snille så anbefaler jeg dem alltid videre til andre pga kundeservicen. De forstår godt at jungelekspressen er gull verdt. Kan jo hende at de ikke bryr seg så mye om det lenger da de har oppnådd "kritisk masse".

Jeg pleier å si lykke til når folk har kjipe problemer, men du virker ikke høflig og tilter i vinkel pga din egen dumskap. Eneste jeg kan si er at du får krysse fingrene for at du får lurt en uvitende kjøper på Finn.no .....

• Liker 6
Lenke til kommentar

Du har en syltynn sak her, jeg ville ikke brukt tid på dette.
Jeg sendte inn en fungerende pc med liten feil til komplett, de sendte den tilbake i deler uten hovedkort. Hadde jeg klaget til forbrukerrådet ville komplett måtte reparere maskinen (ville kostet dem en intel extreme cpu og nytt hovedkort så jeg skjønner at de ikke kunne ta seg råd til det) men jeg gadd ikke stresse mer med de og solgte bare unna delene. Det var kanskje dumt på en måte, men det var egentlig ikke så dumt med en datamaskin mindre i huset.

Har brukt rundt 100k på komplett men med så vanskelig kundeservice så har jeg ikke handlet der siden. Når du kjøper så mye komponenter vil du før eller siden få en feil på noe.

Behold pcen, eller selg den i deler på finn, da kan du få tilbake litt av pengene.

Lenke til kommentar

Så du har gjort noe dumt og vil at noen andre skal ta regninga, og når det ikke går så plager du dem og truer du med å begå ulovlige handlinger... hjelpes..

Se på det som en relativt billig lærepenge for resten av livet. Kan hende dette sparte deg for større problemer i fremtiden.

Endret av tHz
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Skulle fått skrevet litt av dette tidligere, men nå er det for sent. Skriver det alikevel "because reasons".

Jeg har fått hevet kjøpet litt over en uke etter angrefristen gikk ut en gang, en annen gang et par dager etter fristen. Jeg sendte en mail med veldig høflig innhold, men dette var GPU som ble veldig varm og dermed var ubrukelig, noe de antagelig visste.

Det kan hende du kan spørre om du kan levere den tilbake mot et lite tap så de kan selge den som demo uten å ta tapet selv, da vil du kunne få mer for den enn hvis du selger privat.

Men som du skriver så har du truet dem og vært en drittsekk så jeg tviler på at de i det hele tatt vil vurdere dette. Det er bedre å miste en dårlig kunde enn å være høflig og imøtekommende mot h*n. Må også nevne at jeg har handlet mye der og alltid sier at hvis de er snille så anbefaler jeg dem alltid videre til andre pga kundeservicen. De forstår godt at jungelekspressen er gull verdt. Kan jo hende at de ikke bryr seg så mye om det lenger da de har oppnådd "kritisk masse".

Jeg pleier å si lykke til når folk har kjipe problemer, men du virker ikke høflig og tilter i vinkel pga din egen dumskap. Eneste jeg kan si er at du får krysse fingrene for at du får lurt en uvitende kjøper på Finn.no .....

Jeg er ikke uhøfflig på noen måte, jeg har ringt og spørt dem i en hel uke og var utrolig høfflig. men når de svarer som drittsekker, så må de forvente å få en drittsekk tilbake

Lenke til kommentar

Så du har gjort noe dumt og vil at noen andre skal ta regninga, og når det ikke går så plager du dem og truer du med å begå ulovlige handlinger... hjelpes..

Se på det som en relativt billig lærepenge for resten av livet. Kan hende dette sparte deg for større problemer i fremtiden.

Jeg truer ingen med ulovlige handlinger, det var en hypotetisk fantasi. Det jeg truer dem med er lovlige handlinger. og funker ikke det så skal jeg bare spamme dem og jeg tviler på at det kan være ulovlig

Lenke til kommentar

Jeg truer ingen med ulovlige handlinger, det var en hypotetisk fantasi. Det jeg truer dem med er lovlige handlinger. og funker ikke det så skal jeg bare spamme dem og jeg tviler på at det kan være ulovlig

Du redigerte posten din, så nå truer du ikke lengre med ulovlige handlinger. 

Men du oppfører deg fortsatt som en bortskjemt drittunge.

Du har gjort noe dumt. Du kan ikke forvente at andre skal ta regninga for din dumskap. Å plage de som ikke vil ta regninga viser hvor fantastisk selvsentrert og egoistisk du er. 

Bli voksen. Ta ansvar. Lær.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er ikke uhøfflig på noen måte...

Jeg har sendt samme mailen til alle epost adressene dems i alle avdelinger og sagt jeg skal spamme dem helt til dem opphever denne avtalen.

Jeg kommer til å plage dem uansett om de gjør det eller ikke.

F**n altså.. møkka folk

Ehm...   

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...