Oogheengu-a Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Hei jeg trenger hjelp fra folk som har mer peiling enn meg. Helst snarest Kjøpte denne pc'en av komplett.no mellom 2-3 uker siden, og angrer veldig da jeg fant ut at Gaming pc ikke er høyeste prioritering akkuratt nå. Iallefall har angrefristen gutløpt og jeg sitter igjen med en Pc jeg ikke bruker og 15 000 på betalingsutsettelse. Men andre ord jeg har ikke sjans til å tilbakebetale dem. Og det er min egen feil og jeg føler meg som en idiot. Setter stor pris på hjelp Hva vil jeg kunne få for denne pc'en ? Specs: * Komplett Gamer Premium i35 - GTX970 Edit * ASUS DVD Writer, DRW-24F1MT * SATA, DVD±R: 24x, DVD+DL: 12x, CD-R: 48x, Power2Go * Corsair Carbide 330R Blackout Edition * Vifter: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Støydempet, * Corsair CX 600M, 600W PSU * ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular. 2x 6+2pin P * Intel Core i7-4790, Socket-LGA1150 * Prosessor, Quad Core, 3.6GHz, 8MB, 84W, 22nm, HD46 * MSI Z97-G43, Socket-1150 * Hovedkort, ATX, Z97, DDR3, 2xPCIe-x16, CFX, VGA, D * Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB * 8GB kit(4GBx2), CL9, 1.5V, CL9-9-9-24 * MSI GeForce GTX 970 4GB * PCI-Express 3.0, DL-DVI-I, HDMI 2.0, 3x DisplayPor * Crucial® BX100 250GB 2.5" SSD * SATA 6GB/s, 535MB/370MB, with 9.5mm adapter * ASUS PCE-AC68 AC1900 Trådløs Adapter * Dual Band AC PCI-E Adapter 600+1300Mbps * MS COA Win 10 Home Nordic * For Komplett PC only - HED license * Garanti 3 år - Sende inn, * PC sendes av kunde * Støtsikker PC-eske * SteelSeries QcK mousemat * Myk gaming musematte (med Komplett logo) _________________________________________ Asus 24" LED VG248QE Skjerm - 3000 kr ny Corsair K70 RGB mekanisk tastatur - 2000 Kr Ny Gaming Pc'en - 15 000 Kr ny Annet som følger med 1 TB seagate HDD 500 Kr ny Bose et eller annet høytalere 1000-2000 NyUSB HUB ADX 300 kr ny Mus fra ADX 700 Kr ny Asus trådløs signal forsterkings antenne greie. Og en ADX Gaming stol om man vil ha.. 1500-2000 Kr husker ikkeOg alt er NYTT Lenke til kommentar
lazyjacket Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Er vel 45 dager åpent kjøp hos komplett. Lenke til kommentar
Tarzan93 Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 (endret) Er vel 45 dager åpent kjøp hos komplett. Ja, men hvis han har kjøpt delene hver for seg også bygget den, så må han demontere og sende alt i orginal embalsje? Hvis ikke så ville jeg levert den tilbake Endret 14. november 2015 av Tarzan93 Lenke til kommentar
Oogheengu-a Skrevet 14. november 2015 Forfatter Del Skrevet 14. november 2015 45 dager angrerett ja, men gjdeler ikke ferdigmontert pc. da er det 14 dager desverre Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Jeg er litt usikker på denne. Folk som har peiling og vet at dette er en bra PC, er også folk som vet at det er mange "feil" med den. Du har for eksempel valgt 4790 CPU uten "K" bak i modellnummeret. Det gjør maskinen mye mindre fristende. Hadde du valgt en 4790K prosessor ville det i seg selv vært et godt argument for en høyere bruktpris. Fordi maskinen blir lettere å selge. "K" prosessorene kan overklokkes, i motsetning til den uten "K", og de er også høyere klokket i utgangspunktet. Det står et svært populært skjermkort i PC'en din, men jeg misstenker at det er med referansekjøler. Da blir det mer støy. Det er skjermkortene med tredje parts kjølere som er virkelig populære. Ellers er maskinen satt sammen av deler som er for det meste helt "greie". Det er ingen som kommer til å se den på finn.no og tenke "Wow". Jeg vet ærlig talt ikke hva du kan forvente å få for dette, men et par tips har jeg. Ellers skulle jeg ikke kastet bort hverken din eller min egen tid. Skal du ha mest mulig igjen må du være villig å sende i Posten. (Så håper du har spart emballasjen) Lokale kjøpere funker bare i Oslo og Bergen. Andre byer blir for små om du ikke selger super populære ting som iPad ol. Selg så mye som mulig hver for seg. "Pakkepriser" er det kun kjøper som tjener på. "Tja, jeg hadde ikke egentlig tenkt å kjøpe ny skjerm nå. Men jeg kan gi deg en tusenlapp ekstra om du har lyst å bli kvitt den." Sånn som det dyre tastaturet er for spesielt interesserte. Ingen mor eller far kommer til å betale deg 1200Kr for det, om de skal ha det med på kjøpet. 500Kr er mer realistisk da. Bruk egne bilder i annonsen. Og sørg for at det ser bra ut. Om du bare har mobilkamera og det ser ut som bildene er tatt i et røykfullt rom med riper i linsa. Lån et kamera, eller få en venn til å komme innom å ta bilder med sin mobil om den er bedre. Som sagt er det vanskelig å beregne noe pris her. Det kommer mye an på hvor du bor i landet. Men jeg er redd du må slå av minst 30% på datamaskinen. Og 50% på tilbehør. 2 Lenke til kommentar
Oogheengu-a Skrevet 14. november 2015 Forfatter Del Skrevet 14. november 2015 Pc'en er nok litt bedre enn "Grei" tror jeg Jeg kjøper Battlefield 4 med ALT på ultra uten at det lagger i det hele tatt. Jeg vil helst minste minst mulig på spesiellt pc'en da dette er penger jeg ikke enda har betalt. Si at jeg selger pc'en for 10 000 så må jeg fortsatt betale 5000 til Komplett fra egen lomme. Og det bare kaster jeg bort da jeg ikke sitter igjen med noenting.Jeg vil helst ha nærmeste beløp til det jeg ga for den. Det er jo en helt ny Pc, og garantien på 3 år gjelder vel fortsatt om noen kjøpr den av meg? Lenke til kommentar
Populært innlegg Gabri3L Skrevet 14. november 2015 Populært innlegg Del Skrevet 14. november 2015 Jeg skjønner det. Men hele plattformen maskinen din er bygd på er jo ut-datert nå. Om jeg for eksempel bygger maskin av disse delene, så vil en kjøper drite i om det er meg eller Komplett som har bygd den. Ferdigbygd er ferdigbygd, poenget er at kjøperen ikke kan bygge selv, og da er den biten ute av veien. Da er det bare Kompletts 3 års garanti som er av mer verdi. Og den garantien ryker om du bytter kjøler på CPU, så den er ikke veldig mye verdt. På finn.no vil folk sammenlikne med hva de ellers kunne fått. Og som du ser kunne de for samme nypris som din fått 50-60% raskere skjermkort, nyeste Skylake CPU med DDR4 RAM, og vel, alt i oppsettet jeg linker til er bedre enn på maskinen din. Til din nypris gjør det maskinen din "grei". Beklager... Beste du kan gjøre er å kjøpe Fallout 4, så kanskje du slutter å angre deg? 10 Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Pc'en er nok litt bedre enn "Grei" tror jeg Jeg kjøper Battlefield 4 med ALT på ultra uten at det lagger i det hele tatt. Jeg vil helst minste minst mulig på spesiellt pc'en da dette er penger jeg ikke enda har betalt. Si at jeg selger pc'en for 10 000 så må jeg fortsatt betale 5000 til Komplett fra egen lomme. Og det bare kaster jeg bort da jeg ikke sitter igjen med noenting. Jeg vil helst ha nærmeste beløp til det jeg ga for den. Det er jo en helt ny Pc, og garantien på 3 år gjelder vel fortsatt om noen kjøpr den av meg? De 15 000 var tapt da angrefristen var utløpt. Det beløpet er ikke lenger relevant. Da er det bedre å se på det som en gevinst det du klarer å få for den. 10 000 er 10 000 mer enn 0. Spesielt dersom du ikke har særlig bruk for maskinen selv. 1 Lenke til kommentar
Oogheengu-a Skrevet 14. november 2015 Forfatter Del Skrevet 14. november 2015 Pc'en er nok litt bedre enn "Grei" tror jeg Jeg kjøper Battlefield 4 med ALT på ultra uten at det lagger i det hele tatt. Jeg vil helst minste minst mulig på spesiellt pc'en da dette er penger jeg ikke enda har betalt. Si at jeg selger pc'en for 10 000 så må jeg fortsatt betale 5000 til Komplett fra egen lomme. Og det bare kaster jeg bort da jeg ikke sitter igjen med noenting. Jeg vil helst ha nærmeste beløp til det jeg ga for den. Det er jo en helt ny Pc, og garantien på 3 år gjelder vel fortsatt om noen kjøpr den av meg? De 15 000 var tapt da angrefristen var utløpt. Det beløpet er ikke lenger relevant. Da er det bedre å se på det som en gevinst det du klarer å få for den. 10 000 er 10 000 mer enn 0. Spesielt dersom du ikke har særlig bruk for maskinen selv. Det hadde absolutt vært (eller følt som) en gevinst om jeg ikke måtte betalt 5 000 kroner til komplett fra min egen lomme. 5000 er ikke lite penger, ikke for meg ihvertfall Lenke til kommentar
kremt Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Bruk PC-en og vær glad? Spar penger eller tjen andre steder? Beløpet du betalte er ikke noen stor pengesum på noen måte. Ellers får du bare bite i det sure eplet og ta tapet, det er der uansett. Kanskje tenke bedre over dine kjøp neste gang? 1 Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Pc'en er nok litt bedre enn "Grei" tror jeg Jeg kjøper Battlefield 4 med ALT på ultra uten at det lagger i det hele tatt. Jeg vil helst minste minst mulig på spesiellt pc'en da dette er penger jeg ikke enda har betalt. Si at jeg selger pc'en for 10 000 så må jeg fortsatt betale 5000 til Komplett fra egen lomme. Og det bare kaster jeg bort da jeg ikke sitter igjen med noenting. Jeg vil helst ha nærmeste beløp til det jeg ga for den. Det er jo en helt ny Pc, og garantien på 3 år gjelder vel fortsatt om noen kjøpr den av meg? De 15 000 var tapt da angrefristen var utløpt. Det beløpet er ikke lenger relevant. Da er det bedre å se på det som en gevinst det du klarer å få for den. 10 000 er 10 000 mer enn 0. Spesielt dersom du ikke har særlig bruk for maskinen selv. Det hadde absolutt vært (eller følt som) en gevinst om jeg ikke måtte betalt 5 000 kroner til komplett fra min egen lomme. 5000 er ikke lite penger, ikke for meg ihvertfall Vurderer selv å kjøpe brukt. Når jeg har mulighet til å få f.eks denne http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=67269576&searchclickthrough=true&searchQuery=4790kså mangler jeg jo selvfølgelig resten, men det skal jeg klare. Sammenlign det litt med du vil ha for ditt f.eks Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Jeg har kikket litt nærmere på komponentene og la merke til en ting som jeg synes er svært kritikkverdig av Komplett. Om jeg var deg ville jeg faktisk forsøkt å bruke angre"rett" likevel. Legg det saklig frem for Komplett at du er missfornøyd med at de har solgt deg en maskin som er "GTX970 edition", men som ikke kan utvides med et skjermkort til. Det til tross for at det er 2 PCIe spor på hovedkortet som er beregnet å benyttes til nettopp det formål. De har solgt deg en datamaskin med et hovedkort som bare støtter bruk av AMD skjermkort til dual GPU. Det er forsåvidt greit. Men å så kalle den en "GTX970 Edition" (Nvidia). Det synes jeg er for dårlig av dem. Men jeg skrev "rett" med gåseøyne, jeg tror ikke du egentlig har en angrerett. Men Komplett har normalt veldig god service. Det kan være de tar selvkritikk for dette, og utvider angreretten din. Det er verdt et forsøk ihvertfall. 1 Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Jeg ville ringt Komplett på mandag og forklart situasjonen. Ordlegger du deg fint og kundebehandler er litt rundt i kantene så kan det kanskje orde seg. 4 Lenke til kommentar
Oogheengu-a Skrevet 15. november 2015 Forfatter Del Skrevet 15. november 2015 Jeg skal ringe finansadelingen til Komplett imorgen og prøve som dere sa. Noen tips til hvordan jeg burde forklare saken og hva jeg burde si, slik at dem får lyst til å forlenge den fristen? Lenke til kommentar
Anech! Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Tror det lønner seg mest å være dønn ærlig. Det vil jo kun være tap for dem å la deg sende i retur nå (siden angrerett er ute og det ikke vil lønne seg for dem). Det du evt kan prøve er å være villig til å "betale" dem for å ta den inn igjen, slik at du eksempelvis får 12k i stedet for 15, siden de må selge dette som demo i neste omgang. Og ja, jeg vet det er kjipt å ikke få tilbake det du har brukt, men som du sa så er det din egen feil, og det må du desverre leve med. Prøv derfor å tenke på hvor lite du kan tape fremfor å ikke ville tape noe.. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Jeg skal ringe finansadelingen til Komplett imorgen og prøve som dere sa. Noen tips til hvordan jeg burde forklare saken og hva jeg burde si, slik at dem får lyst til å forlenge den fristen? Finans avdelingen har ikke noe med saken å gjøre før du har fått godkjent eventuell heving av kjøpet. Det er det kundeservice som avgjør. Du kan sende dem en e-post på [email protected] og legge frem saken der. Eller du kan åpne et chat vindu inne på komplett.no og prate med dem der. Begge deler er i ditt tilfelle kanskje å foretrekke fremfor å ringe dem. Fordi da har du dokumentasjon på korrespondansen. Du må bare om du bruker chat funksjonen sørge for å hukke av for at du ønsker kopi av chatten sendt til din e-post. Jeg anbefaler deg å gjøre deg kjent med dine rettigheter før du kontakter Komplett. Ring forbrukerrådet, og hør med dem. Om de sier at du har null rettigheter her. Så trenger du heller ikke kontakte Komplett skriftlig. Da er det heller bare å holde lua i henda,ringe dem, og spørre pent. Men om Forbrukerrådet sier du har rett til å heve kjøpet, sørg for å kunne dokumentere korrespondansen med Komplett slik at du kan legge den ved en eventuell klage til forbrukerrådet senere. Jeg tror du kanskje har en sak mot Komplett grunnet denne bommerten fra deres side. Deres "PC-bygger" har en mangel her som i henhold til deres egen side ikke skulle vært der. Her skriver de: "Prøv vår vanntette PC-konfigurator, der samtlige tilvalg er testet i vår PC-lab.". Da passer det seg svært dårlig at de ikke bare lar folk velge dette idiot hovedkortet, men faktisk har det som grunn-konfigurasjon. PC-Byggeren demmes er i stor grad beregnet på folk som ikke har kompetansen til å finne ut av dette selv, derfor skal den være "Vanntett" i henhold til dem selv. I henhold til fkl§15c. Står det: "Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen" , "passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering". Det fremgår altså at selger er ansvarlig for å sørge for at tingen kan brukes til det tiltenkte formål, og at kjøper har rett til å støtte seg til den fagkunnskap selger skal ha. Hovedkortet er altså beregnet å kunne bruke 2 skjermkort på likt, men ingen av skjermkortene som kan velges i konfiguratoren passer til det, med dette hovedkortet. PC-Byggeren er altså slett ikke "vanntett" slik Komplett selv påstår, og dermed skulle man tro, forplikter seg til at den skal være. Det fremgår også av §16 at Tingen har en mangel dersom: "selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet". Det kan også være at andre paragrafer i fkl. er aktuelle. Så som sagt, anbefaler jeg å kontakte forbrukerrådet først. Blant annet står det at man kan heve kjøpet i henhold til §32, men "unntatt når mangelen er uvesentlig". Det er også slik at Kompletts konfigurator ikke åpner for å levere denne maskinen med 2 skjermkort. Det kan ha innvirkning på hvordan loven tolkes i dette tilfellet. Jeg kan litt data, men juss kommer jeg nok aldri til å forstå meg på. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Det der er det tynneste halmstrået jeg har sett på veldig veldig lenge. 4 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Det der er det tynneste halmstrået jeg har sett på veldig veldig lenge. Du må gjerne utdype. Er det slik å forstå at du mener Kompletts PC-konfigurator er vanntett? Eller mener du at "mangelen er uvesentlig" kanskje? Du synes det er helt greit at Komplett konfigurerer en "GTX970 edition" med et hovedkort som støtter 2 skjermkort på likt, så lenge ingen av dem er et GTX970? Kanskje du bare er fullstendig imot hele forbrukerkjøpsloven av prinsipp? I mine øyne er denne PC'en som Komplett selger som en "GTX970 edition" rett og slett en feilvare. De kaller sin PC-Konfigurator "Vanntett". Da har man lov til å forvente at den er det. Komplett selger 40 000 PC'er i året. Da gir det seg nesten selv at:"forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering". Jeg tror kjøper har mer enn et halmstrå her, faktisk kanskje en hel liten kvist.. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Så lenge konfiguratoren ikke lar deg konfigurere maskiner som ikke virker tror jeg neppe du kommer langt med flisespikking rundt hva "vanntett" betyr. Det er jo ikke som at den har latt trådstarter lage en defekt maskin. Se på det på denne måten (som Komplett kommer til å si): Støtter ikke maskinen GTX970? Står det noe sted i konfiguratoren at den støtter to av dem?Om det faktisk gjør det er det en annen sak, men da har nok fortsatt Komplett rett til å omlevere. Dessuten har de 95% sikkert lest denne tråden og vet hva det egentlig er snakk om. 1 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Jeg handler nesten bare på Komplett. Service'en hos dem er etter min erfaring den beste du kan håpe på. Jeg har ingen interesse av at folk skal jukse seg til rettigheter som til syvende og sist gjør at Komplett må beregne seg selv større avanse på varene, slik at de blir dyrere for oss forbrukere som liker å handle hos dem. Men en mangel er en mangel, også selv om TS ville angre kjøpet før han ble kjent med mangelen. En av de aller vanligste oppgraderingene man gjør, og som Komplett er svært godt kjent med. Er å installere et skjermkort nummer 2. Om Komplett hadde valgt et hovedkort med bare en PCIe port, så hadde det faktisk vært en helt annen ting. Å bruke et hovedkort med 2 porter, der den ene porten er så og si ubrukelig, det er noe annet. Det er som å selge en to-seter uten å nevne at passasjersetet bare er til pynt, og ikke kan brukes til annet enn å legge veska si på. Komplett har rett og slett dritt seg ut med både grunnkonfigurasjon og konfigurasjons-mulighetene med denne modellen. Om Komplett har retten på sin side, og kan slippe unna med dette tviler jeg på. Det hele vender tilbake til: "rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering". Det er ingen som tvinger Komplett til å skreddersy PC for folk. Men det er åpenbart et stort marked for det. Og loven sier med all tydelighet at når det ikke er avtalt annet. Da har man rett til å kunne stole på nettopp "selgerens sakkunnskap og vurdering". Og når de er kjent med at folk ofte oppgraderer med skjermkort nummer 2, hva slags idiot er det som da legger inn hovedkort som bare støtter CrossFire i en Nvidia basert maskin? Det aller beste Komplett kan gjøre om de er interessert i at folk skal ha tillit til sin PC-Konfigurator, er å ta selvkritikk og endre konfiguratoren slik at dette ikke skjer videre. Men også å tilby TS en minnelig ordning. Om Komplett synes det er greit å utvide angrefristen, eller om de heller tilbyr en prissreduksjon eller omlevering med et bedre skikket hovedkort skal ikke jeg legge meg borti. Men det er bare en av løsningene som vil gjøre at TS virkelig føler det er så trygt å handle hos komplett at han gjør det igjen, og ikke minst; anbefaler Komplett til venner og familie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå