nyvoll Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 heisann, til alle dere pc guder der ute. jeg har en gammel gaming pc fra komplett.no denne skal nå oppgraderes så den kan kjøre de nyeste spillene uten og hakke. jeg har kjøpt inn en 4k skjerm og ønsker gjerne at oppgraderingene skal støtte denne. budsjettet mitt er 6000-7000 tusen. har sett et par skjermkort og slikt på komplett.no men fant fort ut at jeg ikke hadde peiling... setter stor pris på all hjelp jeg kan få. her er mine nåværende komponenter Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower Silver Power SP-SS500 500W PSUSony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S AMD Phenom II X6 1100T Black EditionMSI 990XA-GD55, Socket-AM3+Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9Seagate Barracuda® 7200.12 1TBCorsair SSD Force Series F60A, 60GBSapphire Radeon HD 6870 1GB GDDR5 dette er klipp og lim fra ordrehistorikken på komplett. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Tror jeg har sett ligdene tråd, SSD (Samsung 850 evo 250 GB) og nyere skjermkort er det du bør vurdere først f.eks R9 280x. Så få du eventuelt ta stilling til å kjøpe FX 8350 brukt eller å vurdere å gå til skylake. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 heisann, til alle dere pc guder der ute. jeg har en gammel gaming pc fra komplett.no denne skal nå oppgraderes så den kan kjøre de nyeste spillene uten og hakke. jeg har kjøpt inn en 4k skjerm og ønsker gjerne at oppgraderingene skal støtte denne. budsjettet mitt er 6000-7000 tusen. har sett et par skjermkort og slikt på komplett.no men fant fort ut at jeg ikke hadde peiling... setter stor pris på all hjelp jeg kan få. Hvilken skjerm har du kjøpt? Lenke til kommentar
nyvoll Skrevet 15. november 2015 Forfatter Del Skrevet 15. november 2015 LMH1. så på MSI Radeon R9 380 Gaming 4GB GDDR5 og 2GB versjonen, hva er forskjellen på de? ser de har noen forskjellige varianter hvilke er best? her er linken til søket om du vil se:) https://www.komplett.no/search?q=R9%20380 det var jeg som la ut den andre posten du så, der skrev du noe om det nye AMD sitt, er det vert og vente på med tanke på pris, kan jo bli ganske dyrt eller hva tror du? Gabri3l jeg kjøpe denne: https://www.expert.no/data-og-tilbehor/monitorer-og-skjermer/pc-skjermer/samsung-lu28d590-28-4k-monitor/p-218159/ Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 LMH1. så på MSI Radeon R9 380 Gaming 4GB GDDR5 og 2GB versjonen, hva er forskjellen på de? ser de har noen forskjellige varianter hvilke er best? her er linken til søket om du vil se:) https://www.komplett.no/search?q=R9%20380 det var jeg som la ut den andre posten du så, der skrev du noe om det nye AMD sitt, er det vert og vente på med tanke på pris, kan jo bli ganske dyrt eller hva tror du? Gabri3l jeg kjøpe denne: https://www.expert.no/data-og-tilbehor/monitorer-og-skjermer/pc-skjermer/samsung-lu28d590-28-4k-monitor/p-218159/ Huffda, har du angrerett så bruk den. Det der er forrige års modell. Årets modell har FreeSync for ~samme pris. På en 4K skjerm er det noe du absolutt vil ha. Og spesielt med R9 380 som skjermkort. 4K er strengt tatt bare for desktop, office og film. Til spill må du opp i de aller dyreste skjermkortene om du skal få sånn nogenlunde grei spillbarhet, og selv da må du ned på detaljnivået. Jeg har 2 skjermkort som kostet 6500Kr pr. stk. Og jeg hadde veldig lyst på 4K skjerm, men fant ut at jeg heller ville gå for 1440p skjerm siden mine skjermkort såvidt kanskje klarer en 4K skjerm. Men det er i dag, og det betyr at om 2 år, så klarer skjermkortene mine det ikke lenger. Så jeg tenkte litt lenger frem, og jeg ser ikke stor forskjell på 1440p opp fra 1080p en gang. Jeg tror rett og slett 4K er bortkastet under 32" skjerm. Men der er vi selvsagt forskjellige.. Ellers når jeg ser på maskinen din så er liksom alt litt for dårlig til å bygge videre på. Personlig ville jeg nok lagt den ut som den står på finn, og lagt salgssummen til de 6-7k du har budsjettert, og så prøvd å finne noe bedre på finn. Budsjettet er fryktelig optimistisk for 4K gaming. Skal du ha kraftig nok skjermkort til det så må nesten alt annet også byttes. Strømforsyningen blir veldig fort for liten, spesielt med tanke på alderen. RAM'en din vil i en del spill bli en flaskehals, for ikke snakke om CPU. R9 380 er sånn sett et godt alternativ. Det passer bra til spilling i 1080p, og det igjen passer veldig fint i oppløsning til en 4K skjerm. Igjen; skjermen skulle så absolutt uansett vært med FreeSync til AMD skjermkort. Alternativt kan du vurdere R9 390, som faktisk klarer en del eldre spill i 4K. Men jeg er redd PSU blir for liten. Et GTX970 trekker en del mindre strøm, og er sånn sett kanskje et bedre valg, da har det heller ingenting å si at skjermen din ikke har FreeSync siden Nvidia skjermkort uansett ikke støtter det. Et R9 390 og et GTX970 er ~50% raskere enn R9 380 i 1080p. R9 390 er litt raskere enn GTX970 i høyere oppløsninger som 1440p og 4K. Problemet er nesten å si hvor raskt skjermkort som er noen vits med din RAM og CPU.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå