Gå til innhold

Angrepene i Paris


Anbefalte innlegg

 

 

Nei du forstår ikke noe annet enn logikken du har tilpasset din egen fremmedfrykt. du vet ikke selv hva kulturen er.

 

Hva slags erfaring har du foruten en kompis du syns synd på? Skjønner du ikke selv at du ikke har noe grunnlag for meningene dine?

 

Jeg forstår hvorfor muslimer gjerne blir venner med muslimer.

 

Jeg regner med du tror det bare handler om fremmedfrykt eller fordommer, og at alle muslimer egentlig drikker alkohol? :)

Du lager din egen virkelighet der det passer inn, så bruker du 99% av argumentasjonen din dedikert til scenario i denne fiktive virkeligheten, i stedet for å undersøke om premissene faktisk stemmer. Du lærer ikke om kulturen fra gutterommet ditt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hfthomas, Det er et eksempel på kulturforskjeller, det er toppen av et isberg som skiller vestlige / kristne fra muslimer.

Alle muslimer er ikke dårlige mennesker, men de er vanskeligere å bli venner med enn andre kristne.

 

Når du ikke kan delta på lønningspils, fadderuke, bursdagsfester eller andre feiringer pga alkohol blir servert så gjør man det ikke lettere for andre å bli kjent med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Når du drikker alkohol med "muslimer" så kjenner du ikke den muslimske kulturen.

For noe tull. Selv bodd (og pilset utallige ganger med befolkningen) i det landet i verden med flest muslimer, men de er kanskje ikke representable for sin egen kultur? Kom deg ut av huset ditt og opplev litt før du sluker deg selv helt i fremmedfrykten din.

Hvis kulturen er "mild", så er religionen mild. Prøv å gå rundt i Afghanistan og gjør de samme tingene du gjorde der du var. Tviler på at det er like gøy å "pilse" med dem der. Det er forskjellige tolkninger av islam, og jeg trur at noen steder er som du sier, og noen er stikk motsatt.

 

 

Forøvrig synes jeg det er like teit å si "jeg tok en øl med en muslim, så da er de fleste fredelige" som dere synes at noen sier "alle muslimer er terrorister".

 

Uansett, hvorfor er å ta en øl med en muslim en definisjon på en snill muslim? Er øl liksom så sosialt akseptert i Norge at når man drikker det så er man en helgen? For meg så skurrer det når folk sier det, og hjelper meg ikke å mene noe annet enn det jeg gjør uansett.

Klart det er flere tolkninger og grader, men som brukeren over skal ha det til, så er muslimsk kultur synonymt med det mest ekstreme vi hører om, og han argumenterer derfor om hvorfor vi må unngå denne kulturen. Riktige ville være å undersøke nærmere om kulturen faktisk er så ekstrem, og det finner han ikke ved selv å sitte å plukke ut artikler som passer fra gutterommet. Det at jeg kunne sitte å pilse med lokalbefolkningen mens jeg bodde der illustrerer ikke noe annet enn at kulturen ikke nødvendigvis er slik han ser for seg.

Lenke til kommentar

Når du ikke kan delta på lønningspils, fadderuke, bursdagsfester eller andre feiringer pga alkohol blir servert så gjør man det ikke lettere for andre å bli kjent med deg.

har ennå til gode å møte en muslim med denne problemstillingen, men han kompisen din representerer vel 20% av verdens befolkning da? Er jo tross alt han som er roten for hele grunnlaget du uttaler deg på
Lenke til kommentar

Det er den vanlige måten å tolke ting mellom nordmenn, dvs hvis en ikke-kristen nordmann ser at en kristen nordmann deltar med liv og sjel på fredagspilsen, tenker han at det er en ok fyr.

 

Men det kan være annerledes når det gjelder muslimer. Der kan man oppleve situasjoner som at en horde med muslimer soner fengselsstraff, mens de krever mat som er helt fri for svinekjøtt. Man opplever at horder av muslimske menn forgriper seg på en vestlig kvinnelig reporter på en plass i Egypt. De mener fortsatt at Egypt er et godt muslimsk land. Man vet at egyptiske turisthoteller serverer alkohol. Men man hevder fortsatt at Egypt er et godt muslimsk land.

Det er lett å trekke konklusjonen at muslimer eier ikke skam. Så lenge de går i moskeen og overholder muslimske høytider, kan de gjøre hva de vil ellers!

Lenke til kommentar

 

Når du ikke kan delta på lønningspils, fadderuke, bursdagsfester eller andre feiringer pga alkohol blir servert så gjør man det ikke lettere for andre å bli kjent med deg.

har ennå til gode å møte en muslim med denne problemstillingen, men han kompisen din representerer vel 20% av verdens befolkning da? Er jo tross alt han som er roten for hele grunnlaget du uttaler deg på

 

 

Hva blir det neste, tror du at du liker kinesisk mat fordu du spiser på kinarestaurant i Oslo?

Tror du de serverer en eneste kinesisk rett der?

 

Det er fint at du møter lite religiøse muslimer som ikke tar Koranen alvorlig, men det finnes mange muslimer som gjør det.

Endret av Pycnopodia
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Når du ikke kan delta på lønningspils, fadderuke, bursdagsfester eller andre feiringer pga alkohol blir servert så gjør man det ikke lettere for andre å bli kjent med deg.

har ennå til gode å møte en muslim med denne problemstillingen, men han kompisen din representerer vel 20% av verdens befolkning da? Er jo tross alt han som er roten for hele grunnlaget du uttaler deg på

Hva blir det neste, tror du at du liker kinesisk mat fordu du spiser på kinarestaurant i Oslo?

Tror du de serverer en eneste kinesisk rett der?

 

Det er fint at du møter lite religiøse muslimer som ikke tar Koranen alvorlig, men det finnes mange muslimer som gjør det.

Nei, men så påstår jeg heller ikke at jeg forstår kinesisk kultur fordi jeg har spist kinamat en gang.

 

Prøv å bo eller opplev kulturen i stedet for å basere deg på han ene kompisen din. Kan jo være at han syns du har en irriterende personlighet, og skylder på religion for å slippe å henge med deg for alt vi vet. Utvid horisonten din litt du, for du er jo rimelig aktiv og påståelig om det tema her, uten å ha noe særlig til grunnlag å uttale deg på. Ender opp med at du bare sitter og sprer fremmedfrykt

Lenke til kommentar

 

 

 

Når du ikke kan delta på lønningspils, fadderuke, bursdagsfester eller andre feiringer pga alkohol blir servert så gjør man det ikke lettere for andre å bli kjent med deg.

har ennå til gode å møte en muslim med denne problemstillingen, men han kompisen din representerer vel 20% av verdens befolkning da? Er jo tross alt han som er roten for hele grunnlaget du uttaler deg på

Hva blir det neste, tror du at du liker kinesisk mat fordu du spiser på kinarestaurant i Oslo?

Tror du de serverer en eneste kinesisk rett der?

 

Det er fint at du møter lite religiøse muslimer som ikke tar Koranen alvorlig, men det finnes mange muslimer som gjør det.

Nei, men så påstår jeg heller ikke at jeg forstår kinesisk kultur fordi jeg har spist kinamat en gang.

 

Prøv å bo eller opplev kulturen i stedet for å basere deg på han ene kompisen din. Kan jo være at han syns du har en irriterende personlighet, og skylder på religion for å slippe å henge med deg for alt vi vet. Utvid horisonten din litt du, for du er jo rimelig aktiv og påståelig om det tema her, uten å ha noe særlig til grunnlag å uttale deg på. Ender opp med at du bare sitter og sprer fremmedfrykt

 

Nei, du påstår bare at muslimer drikker pils og at du derfor kommer utmerket godt overens med de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Når du ikke kan delta på lønningspils, fadderuke, bursdagsfester eller andre feiringer pga alkohol blir servert så gjør man det ikke lettere for andre å bli kjent med deg.

har ennå til gode å møte en muslim med denne problemstillingen, men han kompisen din representerer vel 20% av verdens befolkning da? Er jo tross alt han som er roten for hele grunnlaget du uttaler deg på
Hva blir det neste, tror du at du liker kinesisk mat fordu du spiser på kinarestaurant i Oslo?

Tror du de serverer en eneste kinesisk rett der?

 

Det er fint at du møter lite religiøse muslimer som ikke tar Koranen alvorlig, men det finnes mange muslimer som gjør det.

Nei, men så påstår jeg heller ikke at jeg forstår kinesisk kultur fordi jeg har spist kinamat en gang.

 

Prøv å bo eller opplev kulturen i stedet for å basere deg på han ene kompisen din. Kan jo være at han syns du har en irriterende personlighet, og skylder på religion for å slippe å henge med deg for alt vi vet. Utvid horisonten din litt du, for du er jo rimelig aktiv og påståelig om det tema her, uten å ha noe særlig til grunnlag å uttale deg på. Ender opp med at du bare sitter og sprer fremmedfrykt

Nei, du påstår bare at muslimer drikker pils og at du derfor kommer utmerket godt overens med de.
Du får fortsette å spre fremmedfrykten din. Er vel ganske klart her at det ikke er hold i det du sier. Skjønner hvorfor kompisen din ikke orker å henge med deg;)
Lenke til kommentar

Uvitenhet er sjelden beste måte å imøtekomme utfordringer på.

Fremmedfrykt blir spredt av mennesker som dette:

http://welcome.blogsport.de/2015/11/10/stellungnahme-zur-party-am-7-november/

Refugees Welcome Bonn e.V. wants to comment on the incidents that happened on party on the Township on Nov. 7th and was co-organized by our group. At the party we observed that some men molested, touched and harassed women. As co-organizer we want to apologize. During the party we tried to identify the offenders and make the leave the venue; also we made announcements where we asked to stop this behavior immediately. However, these measures were not successful. We apologize for that!

 

 

Hvis jeg sier du ikke bør ta inn fremmede haikere i bilen, spesielt ikke om du er en ung kvinne, er det å spre fremmedfrykt? Det er ditt valg om du vil gjøre det, men er det lurt?

Sist jeg var i Stockholm fikk jeg klar beskjed om å ikke gå av på "innvandrer-stopp" på t-banen, det var for farlig.
I USA har de mye samme problemer, men med mexicanere, der fikk jeg beskjed om hvilke rasteplasser og bensinstasjoner som var farlig pga hyppige skytinger og "drug-deals".

Skal jeg kjefte på vedkommende og be de slutte å spre fremmedfrykt?

 

Flere stater i USA nekter å ta imot Syria-flyktninger etter Paris-terroren, sprer disse statene også fremmedfrykt?

Tror du fremmedfrykt for rusmisbrukere er årsaken til at Nygårdsparken i Bergen ble stengt?

Endret av Pycnopodia
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva blir det neste, tror du at du liker kinesisk mat fordu du spiser på kinarestaurant i Oslo?

Tror du de serverer en eneste kinesisk rett der?

 

Det er fint at du møter lite religiøse muslimer som ikke tar Koranen alvorlig, men det finnes mange muslimer som gjør det.

Nei, men så påstår jeg heller ikke at jeg forstår kinesisk kultur fordi jeg har spist kinamat en gang.

 

Prøv å bo eller opplev kulturen i stedet for å basere deg på han ene kompisen din. Kan jo være at han syns du har en irriterende personlighet, og skylder på religion for å slippe å henge med deg for alt vi vet. Utvid horisonten din litt du, for du er jo rimelig aktiv og påståelig om det tema her, uten å ha noe særlig til grunnlag å uttale deg på. Ender opp med at du bare sitter og sprer fremmedfrykt

 

Her kan jeg skyte inn at det trolig kommer an på hvilken restaurant det er snakk om. Etter å ha bodd i Hong Kong, og besøkt bla. Beijing og andre deler av Kina, kan jeg opplyse Pycnopodia om at man lett finner kinesisk mat på kinarestauranter. Tviler på at kinesiske restauranter i Oslo skiller seg spesielt ut som ukinesiske. Det er ikke nødvendigvis samme maten kinesiske familier spiser hjemme til daglig, men det er faktisk av mindre betydning. Det kan også være greit å skille mellom det man gjerne kaller det kantonesiske kjøkken (sørkina), og andre provinser.

 

Det formodentlig retoriske spørsmålet "Tror du de serverer en eneste kinesisk rett der?" fungerer mer som en bekreftelse av hva traveldag gir uttrykk for, enn som et argument mot ham. Good going!  :rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe tvil om at det er flere her som har en ekstrem fremmedfrykt og kan  dessverre ta helt elendige valg basert på dette.

Jeg har selv en del muslimske venner , har vært i Marokko på besøk til muslimske venner til min far når jeg var liten ( 90 tallet ) , har Muslimske venner den dag i dag og jobber til og med med Muslimske barn og foreldre...

 

Heldigvis er det mange som har akkurat den samme erfaringen som meg , som greier å legge fordommene til siden og som kan slå av en prat eller faktisk danne et vennskap med en gjeng med med mennesker som for min del ikke skiller seg så veldig ut fra andre Kristne ( jeg tror ikke på en spesifikk religion , men tror dog at det finnes noe som skapte oss ).

 

Så får den lille gjengen med "Norske ekstremister" få lov til å kauke så høyt de vil , jeg kommer ikke til å lytte til de da jeg vet at det er fremmedfrykten og rassismen som får dem til å kauke.

 

Kan et nytt terrorangrep skje på Norsk jord? Ja , men skal vi leve i frykt hver dag er ikke livet verdt å leve , så da prøver man å gjøre det beste ut av det og på den måten ødelegger for terroristene... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

xRun, Det får være din mening. Hong Kong ser jeg på som den vestlige delen av Kina, de snakker flytende engelsk og kjører på venstresiden av veien. De snakker og kantonesisk mens det store flertallet i Kina snakker mandarin.

I Kina spiser de gjerne uten egne tallerkener, maten ligger i gryter eller boller midt på bordet og alle spiser rett fra samme "skål".

Hvis du trenger kniv eller gaffel for å spise maten da er det ikke kinesisk mat :)

 

Malvado, Terroristene bryr seg ikke om det der. Det blir som å si at "dersom en asteroide skal knuse hele planeten neste år, prøv å ikke la det ødelegge dagene dine. Nyt livet, ellers lar du asteroiden vinne".

Selv om terrorangrep på norsk jord er uunngåelig så er det større sjanse for å bli drept i trafikken enn av bomber og kuler, det er derfor vi her i landet ikke er redde for terror.

Jeg har en teori om at terroristene kommer hit fordi de taper på egen slagmark. Hadde de vunnet der tror jeg de hadde holdt seg der.

Endret av Pycnopodia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fortsett å spre mistillit, hat eller frykt mot muslimer i sin helhet, og flere vil radikaliseres. 

Så da blir det vel krig på europeisk jord etter hvert, da. Skylda her får fordeles mellom europeiske regjeringer, IS og alle de europeiske borgerne som bidro til at selv moderate muslimer ble radikalisert da de skjønte at europeerne slettes ikke er et fredfullt og fordragelig folkeslag likevel. 

 

Saken er enkel: jo reddere dere er, jo mer dere mistenkeliggjør og jo mer dere bidrar til å spre guffe om en promille av den muslimske befolkningen, jo mer vinner IS denne krigen. 

Endret av Amoralsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

xRun, Det får være din mening. Hong Kong ser jeg på som den vestlige delen av Kina, de snakker flytende engelsk og kjører på venstresiden av veien. De snakker og kantonesisk mens det store flertallet i Kina snakker mandarin.

I Kina spiser de gjerne uten egne tallerkener, maten ligger i gryter eller boller midt på bordet og alle spiser rett fra samme "skål".

Hvis du trenger kniv eller gaffel for å spise maten da er det ikke kinesisk mat :)

 

 

Har du vært i hong kong? "De snakker flytende engelsk" er vel i beste fall en noe unøyaktig beskrivelse av dagens hong kong, mange er ganske dårlig i engelsk, noen snakker knapt noe. Og du får helt åpenbart "rent" kinesisk mat i hong kong, å påstå noe annet er ganske latterlig. (men som xrun er inne på, så er jo "kinesisk mat" noe upresist, på food-couts i hong kong kan du jo se steder som selger "western food", det er vel omlag like presist, og en god illustrasjon)

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

xRun, Det får være din mening. Hong Kong ser jeg på som den vestlige delen av Kina, de snakker flytende engelsk og kjører på venstresiden av veien. De snakker og kantonesisk mens det store flertallet i Kina snakker mandarin.

I Kina spiser de gjerne uten egne tallerkener, maten ligger i gryter eller boller midt på bordet og alle spiser rett fra samme "skål".

Hvis du trenger kniv eller gaffel for å spise maten da er det ikke kinesisk mat :)

Og det får være din mening. Forøvrig er ikke min erfaring at folk i Hong Kong snakker flytende engelsk. Mange kan uttrykke seg greit på engelsk, men det er relativt lite brukt.

Du er forøvrig klar over at du snakket om retter servert på restauranter, ikke sant? Ikke hvordan den ble transportert til munnen og fra hvilken skål. Det er faktisk av mindre betydning, og kun et forsøk på å ro seg unna klare indikasjoner på at du ikke aner hva du snakker om. Det er som å høre en spanjol prøve å overbevise en annen om at smalahove ikke er en norsk rett.

Slik du snakker er som å si at en hamburger ikke er en hamburger hvis man deler den i to og serverer den med kniv og gaffel, Likefullt har jeg fått servert hamburger på restaurant i USA på den måten. For å spille et kort fra din egen kortstokk: Tror du de serverer en eneste hamburger der?

 

Du er og blir en tøysebukk som snakker om ting du har lite peiling på, du får bare kose deg videre med fremmedfrykten din.

Endret av xRun
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Kinesere, hamburgere, gaffel og kniv, og Hong Kong.
Gutter, nå er det på de videste av vidder. 

 

Av og til hadde det vært greit om disse trådene inneholdte siste nytt, og ikke alt annet.
Men, det har man vel reddit til ?  :wee:

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Det er både tortur og henrettelser i USA også. Norge slikker ræva til USA. Stoltenberg og co kan ikke suge Obama hard nok. Får aldri nok av det. Ingen bryr seg om tortur og henrettelser.

Istad kom du med løgnen at IS ikke var muslimer. Det er feil, IS er muslimer. Nå kommer du med løgnen at ingen bryr seg om henrettelser og tortur. Det er feil, det finnes millioner av mennesker som bryr seg og internasjonale organisasjoner som arbeider i den ene eller andre retningen.

 

I diktaturer er det vel forbudt å bry seg.

 

Ingen regimekritikere blir torturert i USA, ingen regimekritikere blir henrettet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...