Gå til innhold

En meget gammel pc. Vil den gå som server?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter på skolen til moren min, og har en Pentium 133mhz, men faktisk med 128MB ram. Ellers har den floppy, cd-rom, nettverkskort og en enorm harddisk, 900MB(!). Den har noe som minner misstenkelig mye på et tv-kort (antenne ingang slik som på tv'er, men synes det høres rart ut da den er så gammel). Den er jo meget gammel, men humper og går med windows 95 (det er faktisk denne jeg skriver fra nå :wow: )

Vil denne maskinen fungere som en hjemmeserver? Blir vel med Win95, evt en eller annen Linux versjon. Eller er den rett og slett for gammel? I så fall blir den kastet.

Håper på noen tips og råd.

Endret av It's me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg mistenker at det du kaller et TV-kort på den maskinen er et gammelt nettverkskort med kun coax-tilkobling. Det var ofte brukt i gamle dager. :)

Jeg tror maskinen ligger i grenseland som "server". Når den er såpass gammel vil den vel ha store problemer med eventuell ny harddisk, og 900MB er litt i minste laget. Hva tenkte du at maskinen skulle gjøre som server? Det eneste jeg kan tenke meg er at du kan bruke den som filtjener (Novell NetWare).

Mulig noen eldre linux distroer funker greit på den også.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Det med "tv"-kortet mitt er nok slik du sier ;)

Det var egentlig det jeg hadde tenkt meg, at den var litt for dårlig til det bruket. Men etter litt småjobb med å sette opp flere pcer av samme kaliber, fikk jeg omsider lov til å ta med meg en annen :-) . Denne var noen generasjoner bedre:

Pentium 3, er visst 1ghz *grin*

40gb hdd, turbojet+ extremely noisy editon.

256MB sdram 133mhz

Slim cd-rom og floppy

Usb-port x2

Lydkort

Win2k lisens, men ingen cd :shrug:

Nå begynner vi å snakke server, eller? Det er snakk om ftp- og http server

Jeg har aldri brukt linux, og har heller ingen planer om å begynne med det første. Siden cpu er på 1ghz og ram 256, bør XP gå glatt.

Pcen bør duge finfint som server den... ;)

Endret av It's me
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...