TrondheimJeger1 Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Hei Driver å gjør ferdog jegerprøvekurset og prøven min avlegges 1. des. Helga etter skal jeg på hytta, der har vi en liten flokk rådyr som koser seg i skogen vår. De er ganske så sky, og jeg kan kun jakte med hagle, så det å få de nær nok er en vanskelig sak. Min første tanke var å bruke lokk til å få de nære nok til å kunne ta en av de. Så tenkte jeg, rådyrlokk imiterer jo parringslyder, og dette er vel feil sesong..? Er det en lokk som fungerer rundt 1. des til julaften? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Kjeskrik, det er en instinktiv lyd og reagere på for dyrene. Sjekk bare at du har anledning å jakte der i forhold til grunneier osv.Ikle deg kamo (Biltema har et bra sett: http://www.biltema.no/no/Fritid/Jakt/Klar-og-beskyttende-utstyr/3D-kamuflasjesett-2000034398/)og sett deg til slik at de ikke får vinden av deg. Det øyeblikket de lukter menneske stikker de som om de skulle fått betalt for det. Lenke til kommentar
TrondheimJeger1 Skrevet 13. november 2015 Forfatter Del Skrevet 13. november 2015 Kjeskrik, det er en instinktiv lyd og reagere på for dyrene. Sjekk bare at du har anledning å jakte der i forhold til grunneier osv. Ikle deg kamo (Biltema har et bra sett: http://www.biltema.no/no/Fritid/Jakt/Klar-og-beskyttende-utstyr/3D-kamuflasjesett-2000034398/)og sett deg til slik at de ikke får vinden av deg. Det øyeblikket de lukter menneske stikker de som om de skulle fått betalt for det. Har egen eiendom vettu, og naboen er enke av en jeger som jaktet rådyr på deres eiendom, så tror det er fritt frem sålenge hun får et kjøttstykke eller to om jeg skyter hos henne. Hvilke fløyter lager fine kjeskrik, eller finnes det en video eller guide? Er det et vanskelig lokk å lære? Er camo 100% nødvendig? Har lest at de er livredde menneskehud, så må vel investere i camo Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Kamo er ikke absolutt nødvendig men den hjelper. Kjeskrik er lett, kjøp en Twisted syco så øver du en plass hvor andre ikke hører deg. Det blir HØY lyd. Den kan og brukes til rev og kråker. http://www.storfangst.no/produkt/lokkefloyter/lokkefloyter-til-rev/verminator-syco-calls/twisted-syco Sett fløyta til munnen og rop TUUUU, TUUUU gjennom den. Ja enker som får litt kjøtt kan bli veldig glade for det, forvent vaffelkaker og kaffe 1 Lenke til kommentar
TrondheimJeger1 Skrevet 13. november 2015 Forfatter Del Skrevet 13. november 2015 Kamo er ikke absolutt nødvendig men den hjelper. Kjeskrik er lett, kjøp en Twisted syco så øver du en plass hvor andre ikke hører deg. Det blir HØY lyd. Den kan og brukes til rev og kråker. http://www.storfangst.no/produkt/lokkefloyter/lokkefloyter-til-rev/verminator-syco-calls/twisted-syco Sett fløyta til munnen og rop TUUUU, TUUUU gjennom den. Ja enker som får litt kjøtt kan bli veldig glade for det, forvent vaffelkaker og kaffe Det var jo egentlig ei litt dyr fløyte for en 15-åring det der.. Funker ikke de litt billigere modellene som er beregnet på rådyr? http://www.jaktdepotet.no/jakttilbehoer/lokker-luktestoff/lokkefloeyte-lyd/lokker-raadyr-justerbar-floeyte Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Se i butikkene rundt, storfangst har std pris. De fleste butikker med jaktutstyr har som regel fløyter de og. Lenke til kommentar
TrondheimJeger1 Skrevet 13. november 2015 Forfatter Del Skrevet 13. november 2015 (endret) Se i butikkene rundt, storfangst har std pris. De fleste butikker med jaktutstyr har som regel fløyter de og. http://www.biltema.no/no/Fritid/Jakt/Klar-og-beskyttende-utstyr/Ghillie-suit-2000031914/ Er denne brukbar? Endret 13. november 2015 av TrondheimJeger1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Nei! Den er altfor varm, og du kommer ut av skogen med mer skog enn det er kamuflasje. Ubrukelig. Lenke til kommentar
TrondheimJeger1 Skrevet 14. november 2015 Forfatter Del Skrevet 14. november 2015 Nei! Den er altfor varm, og du kommer ut av skogen med mer skog enn det er kamuflasje. Ubrukelig. Jeg skal sitte på en liten platt litt oppi ei furu pga. manglende bakgrunn, så treffer skuddet i bakken istedet. Det er i skogkanten, så har jeg utsikt over 3 jorder Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Du må gjerne kjøpe den men du blir å angre 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Det er unødvendig med ghilliesuit, med mindre du prøver å leve opp til en drøm om å være snikskytter. Grønne, lydløse klær kommer du veldig langt med. Og selvsagt bare sitte i ro. Husk at du også må ha fylt 16 år for å jakte på rådyr, og må selvsagt gjøres sammen med erfaren jeger. Lenke til kommentar
TrondheimJeger1 Skrevet 15. november 2015 Forfatter Del Skrevet 15. november 2015 Det er unødvendig med ghilliesuit, med mindre du prøver å leve opp til en drøm om å være snikskytter. Grønne, lydløse klær kommer du veldig langt med. Og selvsagt bare sitte i ro. Husk at du også må ha fylt 16 år for å jakte på rådyr, og må selvsagt gjøres sammen med erfaren jeger. Rådyr kan jaktes fra kalenderåret man fyller 14 om man har avlagt jegerprøve. Da kun med hagle. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Nei du må være 16. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Du må være 16. Alderskravet følger av om det er storvilt eller småvilt. Ikke hvilket våpen som blir brukt. Rådyr er storvilt. Lenke til kommentar
TrondheimJeger1 Skrevet 16. november 2015 Forfatter Del Skrevet 16. november 2015 (endret) Legger meg flat og innrømmer en grov feil. Da får jeg vel la min far skyte istedet.. Kan skyte selv etter september neste år da! Endret 16. november 2015 av TrondheimJeger1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Da har jeg en godnyhet isåfall. Fra det kalenderåret du fyller 16, kan du være med på opplæringsjakt på storvilt. Det betyr at du kan jakte storvilt i opplæringssammenheng allerede fra 1. januar. Ikke så mye du kan jakte på da, men du kan være med faren din på jakt når sesongen begynner igjen fra første stund, og skyte selv. Den som i løpet av kalenderåret fyller 16 år og fram til fylte 18 år kan delta i storviltjakt, unntatt lisensfelling, med våpen i opplæringsøyemed når vilkårene i første ledd bokstav a og b er oppfylt, jf. dog lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 29. Det stilles i tillegg krav om bestått jegerprøve og skyteprøve for storviltjegere. Lykke til med jegerkarrieren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå