Mamamia Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Min anbefaling: Dropp tørketrommelen, og kjøp deg en bra kondensavfukter. Invester deretter i en smart løsning for oppheng av tøyet der det passer å henge opp klesvask. Det finnes mange løsninger, på vegg, fra taket, osv, i tillegg til vanlige tørkestativ selvsagt Med en avfukter kan du også bruke ett rom helt uten vindu eller annen oppvarming, for eksempel et stort kott eller et kjellerrom. Avfukteren trekker ut fukten bra, og i tillegg blåser den ut ut varm luft, så den varmer opp rommet mens den tørker klærne. Det finnes muligheter for å koble til slange fra vannbeholderen ned til sluk eller større vannbeholder. Selv ganske billige avfuktere har fuktmålere og mulighet til å la deg stille den inn slik at den for eksempel tørker lufta ned til en luftfuktighet som du bestemmer, og så stopper den. Selv de minste vannbeholderene på rundt 3 liter holder til å tørke 2-3 fulle klesvasker. De tørketromlene jeg har prøvd har ikke klart å tørke klærne så tørre som jeg ønsker når jeg har stappet dem fulle. De har ikke taklet en hel full vaskemaskin. Men de var ikke spesielt moderne, da. Det jeg synes er fordelen med denne løsningen er at man får tørket alle klærne på en gang, også selv om man vasker mye klær. Og klærne blir helt tørre. Det er skånsomt for klærne. Et ellers kaldt og rått rom blir varmt og tørt. Og man slipper å være der når programmet er ferdig, for og åpne døra og ta ut og legge inn igjen nytt vått tøy om man vasker mange maskiner etter hverandre. Som jeg alltid gjør. Jeg kan vaske 2-3 maskiner med tøy på mindre tid enn tørketrommelen brukte på å få tørket en maskin. Etterpå henger jeg opp alt til tørk samtidig, og så er alt tørt etter noen timer. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 hvis man vil ha en bra oppvaskmaskin så kjøper man den absolutt billigste også.... tallerkenene er så varme at du skolder hendene ved å ta på dem når den er ferdig og dem er SKINNENDE rene... i motsetning til det MIELE pisset jeg har nå som ikke vasker en dritt rent og koster FLESK!. møkk Hvis din Miele-maskin ikke gir deg varme og rene tallerkener når du vasker på 65 eller 70 grader, så er det feil på maskinen. Interessant påstand om at det er en bra oppvaskmaskin hvis den er billig, støyer mest, dårligst sikret mot lekkasje, minst praktisk innredning, har høyest forbruk og har statistisk forventet dårligst driftsikkerhet og levetid. neineinei, tull.... den koster mer fordi den er bedre isolert, har mer komplekse programmer, bruker mindre vann, har masse filtreringssystemer for å gjenbruke vann osv... alt for å spare strøm og vann, noe som er helt idiotisk å bruke penger på i norge. En billig maskin kjører full fres og sløser både strøm og vann, men rent blir det i alle fall! Ingen vits å kjøpe AAA+ Gold energi oppvaskmaskin i norge, den strømmen oppvaskmaskinen din sløser får du igjen ved at panelovnen ikke behøver stå på så mye.... går i 0. Lenke til kommentar
G Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 (endret) Min anbefaling: Dropp tørketrommelen, og kjøp deg en bra kondensavfukter. Invester deretter i en smart løsning for oppheng av tøyet der det passer å henge opp klesvask. Det finnes mange løsninger, på vegg, fra taket, osv, i tillegg til vanlige tørkestativ selvsagt Med en avfukter kan du også bruke ett rom helt uten vindu eller annen oppvarming, for eksempel et stort kott eller et kjellerrom. Har man husdyr, så er en tørketrommel en kjærkommen innretning, til å få blåst ut hundehår, kattehår med mere. Avfukteren trekker ut fukten bra, og i tillegg blåser den ut ut varm luft, så den varmer opp rommet mens den tørker klærne. Det finnes muligheter for å koble til slange fra vannbeholderen ned til sluk eller større vannbeholder. Om en først skal gå for din løsning, så pass da inderlig på å kjøpe riktig type avfukter. Det finnes noen forskjellige varianter i bruk. Noen av disse er strømmonstre, mens andre er basert på prinsipper som gjør de litt mer strømgjerrige. Ellers kan det nevnes at om du også skal ha fordeler for bygget ditt, så kan temperatur ha betydning i virkemåten til de forskjellige typene. Om du behøver god virkning i kaldere rom, eller rom med frost i (f.eks. kryploft). Så kan det være ekstra smart å velge en som faktisk fungerer under slike forhold. Det er også mulig at inneklima påvirkes i positiv eller negativ grad av tørrere luft. Samt at ikke alle byggematerialer eller materialer i dine eiendeler tåler tørke like bra. Kanskje trevirke sprekker opp (eksempelvis) ? Selv om det nok er sjeldent et problem med tørke annet enn for dine slimhinner, så kan det være greit å være oppmerksom på det. Pass også på å bruke slange, for du vil gå lei av å måtte sjekke hyppig at tanken er full. Når avfukteren er i bruk, så sjekk den ihvertfall innimellom, framfor å la den gå som en evighetsmaskin. For før du vet ordet av det så har du en vannlekkasje stående foran deg. Om du da ikke har den i et våtrom, eller ordner deg med smarte løsninger for avrenning. Ellers kan det også være verdt å være klar over at luften aldri kommer til å virke å gå tom for vann. Det kommer til å renne og renne i den slangen (eller til tanken) i evigheter. Endret 16. november 2015 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 (endret) <snip>neineinei, tull.... den koster mer fordi den er bedre isolert, har mer komplekse programmer, bruker mindre vann, har masse filtreringssystemer for å gjenbruke vann osv... alt for å spare strøm og vann, noe som er helt idiotisk å bruke penger på i norge. En billig maskin kjører full fres og sløser både strøm og vann, men rent blir det i alle fall! Ingen vits å kjøpe AAA+ Gold energi oppvaskmaskin i norge, den strømmen oppvaskmaskinen din sløser får du igjen ved at panelovnen ikke behøver stå på så mye.... går i 0. Ref. dine uttalelser her: hvis man vil ha en bra oppvaskmaskin så kjøper man den absolutt billigste også.... tallerkenene er så varme at du skolder hendene ved å ta på dem når den er ferdig og dem er SKINNENDE rene... i motsetning til det MIELE pisset jeg har nå som ikke vasker en dritt rent og koster FLESK!. møkk Dersom det å vaske rent også inkluderer tørkeprosessen (dråpetørke avsetning eksempelvis).. Det er vesentlig å være klar over at EU har pålagt produsentene å lage mindre strømkrevende apparater. Mange maskiner har da fått et forkvaklet tørkeprogram som en konsekvens av det. Og du er tilnærmet nødt å åpne døren etter at oppvaskprogrammet har gjort seg ferdig. Ellers vil det være restdråper på bestikk med mere når den har kjølt seg helt ned (også tidligere). Jeg hadde en Miele oppvaskmaskin kjøpt tidlig på 2000-tallet, og det var en utrolig bra maskin. Jeg fikk den billig som skadet maskin, da den hadde falt av lasteplanet under lassing/lossing. Døren hadde derfor fått seg en estetisk smell. Beste maskinen jeg har hatt. men, jeg tror det kom litt irring eller noe som tettet vanntilførselen. Så til slutt gadd jeg ikke tilkalle noen reperasjon på den gamle maskinen. Hadde gjerne lønnet seg. Men når man har betalt kr 4000 for den, så er kr 2500 eller hva det koster en ganske heftig differanse. Nå synset jeg voldsomt på reperasjonskostnaden, kanskje den er høyere når deler inkluderes? Endret 16. november 2015 av G Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 (endret) Kanskje jeg skal kjøpe en utluftningstrommel selv om jeg ikke har mulighet for utluftning der den skal stå. Jeg kan la døren stå oppe da luften er relativt tørr sånn ellers. Leser omtalene på den Whirlpoolen og omtalene var ikke de beste når det gjelder tid. Det er en heller dårlig ide. Tørketrommelen vil da dra inn fuktig luft som gjør at det vil ta lengere tid å få klærne tørre. Dessuten kan du ende opp med å få fuktskader i huset over tid. Det som kan hjelpe på med å minske tiden det tar å tørke klærne er å ha en vaskemaskin med rask sentrifugering. Endret 16. november 2015 av TheKims Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Hørte akkurat med noen venner som hadde kjøpt AEG tørketrommel med varmepumpe og de var ikke fornøyd pga. tidsbruk. Så da får det bli en uten varmepumpe. Forøvrig leser jeg om oppvaskmaskiner her i tråden og må si meg enig i at mange nå om dagen har dårlig tørk. Selv har jeg en Asko hvor tørking faktisk fungerer men i min forrige bolig hadde jeg en forholdsvis dyr Siemens hvor alt var klissvått etter vask. Jeg sitter med en følelse av mindre energivennlige modeller er av bedre kvalitet/gjør jobben bedre enn A++++++++ på både vask, tørk og oppvaskmaskiner. Lenke til kommentar
G Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Ja, æsj. Kjøpte Siemens på merkenavnet kun, i håpet om noe bra. Visste ikke om de nye EU-reglene. Den er urdårlig på tørk min Siemens oppvaskmaskin også. Vanskelig å si hva man får. Man bør altså bruke timesvis på å lese ordentlige omtaler. Det er for mange kjøpte omtaler. Bedre å høre fra folk som har erfart, som her på forumet. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 hvis man vil ha en bra oppvaskmaskin så kjøper man den absolutt billigste også.... tallerkenene er så varme at du skolder hendene ved å ta på dem når den er ferdig og dem er SKINNENDE rene... i motsetning til det MIELE pisset jeg har nå som ikke vasker en dritt rent og koster FLESK!. møkk Hvis din Miele-maskin ikke gir deg varme og rene tallerkener når du vasker på 65 eller 70 grader, så er det feil på maskinen. Interessant påstand om at det er en bra oppvaskmaskin hvis den er billig, støyer mest, dårligst sikret mot lekkasje, minst praktisk innredning, har høyest forbruk og har statistisk forventet dårligst driftsikkerhet og levetid. neineinei, tull.... den koster mer fordi den er bedre isolert, har mer komplekse programmer, bruker mindre vann, har masse filtreringssystemer for å gjenbruke vann osv... alt for å spare strøm og vann, noe som er helt idiotisk å bruke penger på i norge. En billig maskin kjører full fres og sløser både strøm og vann, men rent blir det i alle fall! Ingen vits å kjøpe AAA+ Gold energi oppvaskmaskin i norge, den strømmen oppvaskmaskinen din sløser får du igjen ved at panelovnen ikke behøver stå på så mye.... går i 0. Her er det du som tuller mest. Det er riktig at billige maskiner bruker mer vann og strøm, men det er også mye annet som er forskjell på billige og dyre maskiner (som jeg ramset opp). Og både billige og dyre oppvaskmaskiner vasker rent iflg standariserte testrutiner. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 17. november 2015 Del Skrevet 17. november 2015 hvis man vil ha en bra oppvaskmaskin så kjøper man den absolutt billigste også.... tallerkenene er så varme at du skolder hendene ved å ta på dem når den er ferdig og dem er SKINNENDE rene... i motsetning til det MIELE pisset jeg har nå som ikke vasker en dritt rent og koster FLESK!. møkk Hvis din Miele-maskin ikke gir deg varme og rene tallerkener når du vasker på 65 eller 70 grader, så er det feil på maskinen. Interessant påstand om at det er en bra oppvaskmaskin hvis den er billig, støyer mest, dårligst sikret mot lekkasje, minst praktisk innredning, har høyest forbruk og har statistisk forventet dårligst driftsikkerhet og levetid. neineinei, tull.... den koster mer fordi den er bedre isolert, har mer komplekse programmer, bruker mindre vann, har masse filtreringssystemer for å gjenbruke vann osv... alt for å spare strøm og vann, noe som er helt idiotisk å bruke penger på i norge. En billig maskin kjører full fres og sløser både strøm og vann, men rent blir det i alle fall! Ingen vits å kjøpe AAA+ Gold energi oppvaskmaskin i norge, den strømmen oppvaskmaskinen din sløser får du igjen ved at panelovnen ikke behøver stå på så mye.... går i 0. Her er det du som tuller mest. Det er riktig at billige maskiner bruker mer vann og strøm, men det er også mye annet som er forskjell på billige og dyre maskiner (som jeg ramset opp). Og både billige og dyre oppvaskmaskiner vasker rent iflg standariserte testrutiner. dårligst sikret mot lekkasje? lite praktisk innredning? dårligst driftsikkerhet? så lekkasjesikkerhet og driftsikkerhet er i følge deg IKKE regulert av standarder? nå nei du en billig maskin er akkurat like trygg som en dyr en.... og den vasker jammen renere også... Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 dårligst sikret mot lekkasje? lite praktisk innredning? dårligst driftsikkerhet? så lekkasjesikkerhet og driftsikkerhet er i følge deg IKKE regulert av standarder? nå nei du en billig maskin er akkurat like trygg som en dyr en.... og den vasker jammen renere også... Du aner ikke hva du prater om. Hva slags bakgrunn eller dokumentasjon har du for disse tåplige påstandene? Det er stor forskjell på lekkasjesikkeheten på oppvaskmaskiner. Eller mener du at en simpel gummislange er like sikkert som PEX eller doble slanger med Aquastop? Det er også stor forskjell på sikkehetsmekanismene inne i maskinen. Statistisk er det vesentlige forskjeller på levetid og driftsikkerhet. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 (endret) dårligst sikret mot lekkasje? lite praktisk innredning? dårligst driftsikkerhet? så lekkasjesikkerhet og driftsikkerhet er i følge deg IKKE regulert av standarder? nå nei du en billig maskin er akkurat like trygg som en dyr en.... og den vasker jammen renere også... Du aner ikke hva du prater om. Hva slags bakgrunn eller dokumentasjon har du for disse tåplige påstandene? Det er stor forskjell på lekkasjesikkeheten på oppvaskmaskiner. Eller mener du at en simpel gummislange er like sikkert som PEX eller doble slanger med Aquastop? Det er også stor forskjell på sikkehetsmekanismene inne i maskinen. Statistisk er det vesentlige forskjeller på levetid og driftsikkerhet. neinei.... bare tull, selv de aller billigste maskinene oppfyller de absolutt strengeste kravene til lekkasjesikring, dette inkluderer både aquastop og PEX og alt det andre du er redd billige maskiner ikke har. Og de dyre maskinene, jo de har akkurat samme aquastop og slanger som de billige... . kravet til lekkasjesikring er slik at selv de aller billigste maskinene er så godt sikret at statistisk sett må du eie hundrevis av maskiner før en lekker.... med mindre du gjør noe feil med montering eller slikt. Og så lenge en maskin lekker, billig eller dyr så kvalifiserer det for forsikring som det hele i bunn og grunn handler om... min bakgrunn er heldigvis ikke innen forbrukersøppel Endret 18. november 2015 av Henrik2k Lenke til kommentar
G Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 Noen som har tips om hvordan man får den forbannede Siemens Oppvaskmaskinen til å ikke være så sensitiv på ting som havner i filteret? Føler det stopper opp over den minste ting, og maser om at den ikke får vanntilførsel. Kan et for høyt vanntrykk fra vannettet være et problem for disse moderne maskinene? Det er ihvertfall sable sterkt vanntrykk her i tappekranen. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 18. november 2015 Del Skrevet 18. november 2015 neinei.... bare tull, selv de aller billigste maskinene oppfyller de absolutt strengeste kravene til lekkasjesikring, dette inkluderer både aquastop og PEX og alt det andre du er redd billige maskiner ikke har. Jeg vet hva maskinene har og det er forskjell. Billige maskiner har ikke Aquastop, men enklere løsninger for overflomsikring. Og det er bare noen få produsenter som bruker PEX, og de har det ikke på billigmodellene. Kan ikke du gå inn i en elektrobutikk og be om å få se baksiden på noen oppvaskmsakiner så du får se forskjellen istednfor å kverulere her? Og de dyre maskinene, jo de har akkurat samme aquastop og slanger som de billige... . FEIL. Og så lenge en maskin lekker, billig eller dyr så kvalifiserer det for forsikring som det hele i bunn og grunn handler om... Denne diskusjonen var om forskjellen på dyre og billige oppvaskmaskiner, ikke forsikring. Men egentlig handlet tråden om tørketromler... min bakgrunn er heldigvis ikke innen forbrukersøppel Jeg har heller ikke bakgrunn innen renholdsverket eller søppelhåndtering. Men kan ikke fatte hva det har med saken å gjøre om man har bagrunn i søppelbransjen for å diskutere hvitevarer. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 neinei.... bare tull, selv de aller billigste maskinene oppfyller de absolutt strengeste kravene til lekkasjesikring, dette inkluderer både aquastop og PEX og alt det andre du er redd billige maskiner ikke har. Jeg vet hva maskinene har og det er forskjell. Billige maskiner har ikke Aquastop, men enklere løsninger for overflomsikring. Og det er bare noen få produsenter som bruker PEX, og de har det ikke på billigmodellene. Kan ikke du gå inn i en elektrobutikk og be om å få se baksiden på noen oppvaskmsakiner så du får se forskjellen istednfor å kverulere her? Og de dyre maskinene, jo de har akkurat samme aquastop og slanger som de billige... . FEIL. Og så lenge en maskin lekker, billig eller dyr så kvalifiserer det for forsikring som det hele i bunn og grunn handler om... Denne diskusjonen var om forskjellen på dyre og billige oppvaskmaskiner, ikke forsikring. Men egentlig handlet tråden om tørketromler... min bakgrunn er heldigvis ikke innen forbrukersøppel Jeg har heller ikke bakgrunn innen renholdsverket eller søppelhåndtering. Men kan ikke fatte hva det har med saken å gjøre om man har bagrunn i søppelbransjen for å diskutere hvitevarer. Du har lært av butikkselgeren hører jeg.... så det finnes lettpåvirkelige mennesker også tydeligvis.... de billige maskinene er mer enn trygge nok til å installeres i et kjøkken til maaaange hundre tusen kroner, hvis man ikke mener det er man kunstig redd... men det er jo et vanlig problem, ikke vasker de dyre maskinene rent heller..... alle maskinene har aquastop også nå til dags så, uansett koster en aquastop et par hundre kroner... så det forsvarer ingen pris.... Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. november 2015 Del Skrevet 19. november 2015 alle maskinene har aquastop også nå til dags så, uansett koster en aquastop et par hundre kroner... Nei. Alle maskiner har ikke Aquatop. Høres ut som du tror Aquastop er en dings. Aquastop et lekkasjesikringssystem som sitter på de fleste oppvaskmaskiner fra de tyske merkene. Dette inkluderer bl.a. doble fylleslanger, inntaksventil mellom kran og slange, sensor i bunnplaten og nivåfølere. Miele har ikke Aquastop, de har Waterproof-System (det likner, men er ikke det samme). Asko har AquaSafe som er en del anderledes og etter min mening enda bedre enn Aquastop. Du har lært av butikkselgeren hører jeg.... Feil igjen. Hvitevarer har vært en del av jobben min i tilnærmet hele mitt yrkesaktive liv (og det begynner å bli ganske mange år). Mine meninger og svar her baserer seg på egne personlige erfaringer, opplæring hos leverandører, egne tilegnede kunnskaper, erfaringer fra kunder/brukere både i forbindelse med salg, support og aftersales. I tillegg har jeg vært heldig og fått besøke på to fabrikker som produserer oppvaskmaskiner slik at jeg har sett hvordan de lages og er satt sammen, og har snakket fag med folk som er med på produksjon og utvikling. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 (endret) alle maskinene har aquastop også nå til dags så, uansett koster en aquastop et par hundre kroner... Nei. Alle maskiner har ikke Aquatop. Høres ut som du tror Aquastop er en dings. Aquastop et lekkasjesikringssystem som sitter på de fleste oppvaskmaskiner fra de tyske merkene. Dette inkluderer bl.a. doble fylleslanger, inntaksventil mellom kran og slange, sensor i bunnplaten og nivåfølere. Miele har ikke Aquastop, de har Waterproof-System (det likner, men er ikke det samme). Asko har AquaSafe som er en del anderledes og etter min mening enda bedre enn Aquastop. Du har lært av butikkselgeren hører jeg.... Feil igjen. Hvitevarer har vært en del av jobben min i tilnærmet hele mitt yrkesaktive liv (og det begynner å bli ganske mange år). Mine meninger og svar her baserer seg på egne personlige erfaringer, opplæring hos leverandører, egne tilegnede kunnskaper, erfaringer fra kunder/brukere både i forbindelse med salg, support og aftersales. I tillegg har jeg vært heldig og fått besøke på to fabrikker som produserer oppvaskmaskiner slik at jeg har sett hvordan de lages og er satt sammen, og har snakket fag med folk som er med på produksjon og utvikling. og likevel skulle jeg ønske at min miele med tydeligvis en hel masse dyre unødvendige lekkasjeløsninger var like god som min gamle billige og i følge deg LIVSFARLIGE oppvaskmaskin.... trist utvikling Endret 20. november 2015 av Henrik2k Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 20. november 2015 Del Skrevet 20. november 2015 og likevel skulle jeg ønske at min miele med tydeligvis en hel masse dyre unødvendige lekkasjeløsninger var like god som min gamle billige og i følge deg LIVSFARLIGE oppvaskmaskin.... trist utvikling Hvor skriver jeg at en eller flere oppvaskmaskiner er livsfarlige? min bakgrunn er heldigvis ikke innen forbrukersøppel Kanskje det. Men det kommer mye søppel fra deg her da. Kan ikke du trolle et annet sted? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå