Gå til innhold

Trenger rask tørketrommel

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Hvilken skal jeg kjøpe når raskhet er det viktigste?

Jeg vil ha tøyet tørt i en fei og har hørt at de med varmepumpe er ekstremt trege. Noen som kan bekrefte dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp en som ikke har varmepumpe og putt inn kun det som trenger å være tørt raskt, resten kan du tørke i "neste runde". Om klærne tåler max sentrifugering i maskin eller du ikke er så nøye på slitasje så er det også en fordel mtp tid.

Skal du kjøpe nytt og går i butikken så greier de helt sikkert å peke på den som tørker raskest.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nei, de i butikken har ikke peiling, derfor spør jeg her på forumet.

Sist jeg kjøpte fryseskap var lav støy det jeg satte høyest. Ekspediøren forsikret meg om at Samsungskapet var meget stillegående - nei, så feil han tok. Slitsomt å måtte returnere dritten....

Lenke til kommentar

Tradisjonelle kondenstørketromler bruker merkbart kortere tid enn varmepumpetørketromler. Etter et raskt søk ser det ur som Whirlpool AZB6570 er blandt de raskeste. Men tallene som oppgis er ikke helt reelle fordi denne rommer mindre tøy enn de fleste andre, og mindre mengde går jo raskere.

En annen ting som kan påvirke tørketiden ganske mye er vaskemaskinens restfuktighet/sentrifugehastighet.

For at en tørketrommel skal tørke raskt er det også veldig viktig med vedlikhold. Lofilter og kondensplater må rengjøres regelmessig etter maskinens spesifikasjoner.

Endret av Mr D
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kanskje jeg skal kjøpe en utluftningstrommel selv om jeg ikke har mulighet for utluftning der den skal stå. Jeg kan la døren stå oppe da luften er relativt tørr sånn ellers.

Leser omtalene på den Whirlpoolen og omtalene var ikke de beste når det gjelder tid.

Lenke til kommentar

Utluftingstrommel uten utlufting er uansett en dårlig løsning. Den vil uansett trekke inn en god del fuktig luft som vil øke tid- og strømforbruk.

Alle som har brukt utluftingstrommel uten utlufting over tid får mer eller mindre problemer med fuktskader.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kondenstrommel og program som kjører "full pupp" er nok veien å gå. Det blir fort en del vann i beholderen etter at man har tørket, samt at lufta på rommet/badet blir ganske varm og fuktig. Skulle alt gå rett ut ser jeg for meg at det hadde blitt fuktskade rimelig fort, som nevnt over.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Den gamle Siemens trommelen med kondens brukte over to timer på ett sengeskift, noe jeg synes er litt lang tid.

Hadde en utluftningstrommel engang for mange år siden og den tørket det samme på 45 minutter.

Verden går liksom ikke rett vei...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Strøm og energi er meg likegyldig da vi snakker småpenger i det store og det hele. Jeg synes eldre vaskemaskiner er mye bedre enn nye da de både vasker og skyller bedre - men bruker sikkert mye mer vann og strøm. Jeg er kun ute etter effektivitet samt det å skåne klærne, og da er det absolutt best med en rask trommel - fremfor at det skal tromles i timesvis for å spare ett par øre på strømregningen.

Så jeg håpet noen her inne akkurat hadde kjøpt seg en ny trommel og hadde fått en wow-opplevelse

:)

Lenke til kommentar

En ting jeg savner er et helt kaldblåsprogram. Kunne være fint om man bare ønsker å blåse skitt ut av tøyet, og henge det til tørk etterpå. Jeg har en slik kondenstrommel fra Electrolux, og selv om den har mange fine programmer, så mangler den helt kaldt program. Man kan altså ikke forlate klærne til kondenstrommelens styring. Fordi suger klærne til seg varme.

Spesiellt i skånsomprogrammet av alle ting, så blir de i Electrolux-en ekstremt varme i forhold til "skånsommerkingen".

Så har man ullprogrammet igjen. Det er det eneste programmet jeg er fornøyd med, som klarer å kjøre uten automatikk påslått. Har du nesten tørket tøyet, men skulle ønske å blåse det litt lengre, så kan du glemme det programmet som kjører vanlige klær i lang tid. Fordi da slår fuktsensoren inn.

Hold deg unna Electrolux kondenstrommel. Den modellen jeg har sliter med å stoppe programmet lenge før tøyet er tørket.

Den fikk nylig før 2 år garantien er over også en E50 feilmelding, som betyr feil med motor eller hovedkort. Har virket etter at jeg har dratt ut pluggen, men slikt gjør at man som forbruker føler seg usikker på kvalitet og reklamasjonsmuligheter når knappe 2 mnd. av den står igjen.

Ellers bør man åpne døren etter tørking, og aller helst være tilstede og plukke ut tøyet. Slik at restvarmen tar med seg en del restfukt.

Har også en Siemens kondenstrommel. Den påstås å skulle være selvrensende. Det er den ikke. Jeg måtte ha reparatør ut, fordi slikt lo som samles opp inne i maskinen tildekket en sensor for vannivå. Helt ubegripelig dårlig sensorkonstruksjon. Og jeg har tømt lo-filter og vanntank som anbefalt. Nesten så man kan forlange av Siemens at maskinen ikke holder hva den lover.

Mine to misnøyer med kondenstørketromler.  :thumbup:

Lenke til kommentar

En ting jeg savner er et helt kaldblåsprogram. Kunne være fint om man bare ønsker å blåse skitt ut av tøyet, og henge det til tørk etterpå. Jeg har en slik kondenstrommel fra Electrolux, og selv om den har mange fine programmer, så mangler den helt kaldt program. Man kan altså ikke forlate klærne til kondenstrommelens styring. Fordi suger klærne til seg varme.

Spesiellt i skånsomprogrammet av alle ting, så blir de i Electrolux-en ekstremt varme i forhold til "skånsommerkingen".

Så har man ullprogrammet igjen. Det er det eneste programmet jeg er fornøyd med, som klarer å kjøre uten automatikk påslått. Har du nesten tørket tøyet, men skulle ønske å blåse det litt lengre, så kan du glemme det programmet som kjører vanlige klær i lang tid. Fordi da slår fuktsensoren inn.

Hold deg unna Electrolux kondenstrommel. Den modellen jeg har sliter med å stoppe programmet lenge før tøyet er tørket.

Den fikk nylig før 2 år garantien er over også en E50 feilmelding, som betyr feil med motor eller hovedkort. Har virket etter at jeg har dratt ut pluggen, men slikt gjør at man som forbruker føler seg usikker på kvalitet og reklamasjonsmuligheter når knappe 2 mnd. av den står igjen.

Ellers bør man åpne døren etter tørking, og aller helst være tilstede og plukke ut tøyet. Slik at restvarmen tar med seg en del restfukt.

Har også en Siemens kondenstrommel. Den påstås å skulle være selvrensende. Det er den ikke. Jeg måtte ha reparatør ut, fordi slikt lo som samles opp inne i maskinen tildekket en sensor for vannivå. Helt ubegripelig dårlig sensorkonstruksjon. Og jeg har tømt lo-filter og vanntank som anbefalt. Nesten så man kan forlange av Siemens at maskinen ikke holder hva den lover.

Mine to misnøyer med kondenstørketromler.  :thumbup:

Du har 5 års returrett på alt av tekniske feil i Norge, ikke la deg lure av butikkenes 2 årsgaranti, i realiteten er det 5 år på all elektronikk. De har bare laget et slikt 2-års system, for at færre skal benytte seg av norsk lov.

Lenke til kommentar

Du har 5 års returrett på alt av tekniske feil i Norge, ikke la deg lure av butikkenes 2 årsgaranti, i realiteten er det 5 år på all elektronikk. De har bare laget et slikt 2-års system, for at færre skal benytte seg av norsk lov.

Returrett på tekniske feil var jo en artig formulering... Men det er feil. Hva med å sette seg inn i lover og regler før man uttaler seg? De fleste produsentene av hvitevarer gir 2 års garanti. Men det er ikke så interessant fordi man er dekket av forbrukerkjøpsloven som gir kundene 5 års reklamasjonsrett på varer som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år.

Lenke til kommentar

Returrett på tekniske feil var jo en artig formulering... Men det er feil. Hva med å sette seg inn i lover og regler før man uttaler seg? De fleste produsentene av hvitevarer gir 2 års garanti. Men det er ikke så interessant fordi man er dekket av forbrukerkjøpsloven som gir kundene 5 års reklamasjonsrett på varer som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år.

Jeg er ikke jurist, men poenget mitt er det du skriver. Beklager at jeg ikke alltid bruker rett ord :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Strøm og energi er meg likegyldig da vi snakker småpenger i det store og det hele. Jeg synes eldre vaskemaskiner er mye bedre enn nye da de både vasker og skyller bedre - men bruker sikkert mye mer vann og strøm.

Kanskje det er en sannhet. Jeg har en vaskemaskin Bosch som har litt av det nye AI-greiene som strøm- og vanngjerrige tyskspråklige (europeere) liker. Den begynner å dra på årene ca 7-8 år.

Siden jeg ikke har vannmåler, og jeg bor så lagelig til at jeg nesten regner vekk hver dag i året (en periode av måneden) gjennom nesten hele året, så skammer jeg meg ikke på å alltid trykke inn knappen "ekstra vann" på maskinen. Det blir for meg en selvfølge å nesten med refleks trykke inn den knappen.

Tøyet får rikeslig væske til å slynges rundt i, og jeg har en forestilling om at kanskje ørlite mer skitt blir skyllet ut. Spesiellt synes jeg dette virker logisk med ekstra full maskin. Overfyller man så blir det overfullt, og da blir det lite bevegelse på tøyet. F.eks. om du forsøker å vaske et digert dobbeltseng madrasstrekk, presenning/masse regntøy (som ikke slipper vann igjennom eller hva det måtte være du liker å vaske i maskin.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg skal kjøpe en utluftningstrommel selv om jeg ikke har mulighet for utluftning der den skal stå. Jeg kan la døren stå oppe da luften er relativt tørr sånn ellers.

Leser omtalene på den Whirlpoolen og omtalene var ikke de beste når det gjelder tid.

Den mest pålitelige tørketrommelen jeg har hatt var en som ikke hadde utluftning, men som heller ikke hadde det der varmepumpegreiene. Den hadde kun kondensering opp i en beholder, som man tømte hver gang. Den trakk nok mer strøm enn andre maskiner. Hadde ingen fucktmåler, og sånn sett så gjorde den seg ferdig med det du satte den til. Tøyet ble tørt, og kanskje litt for tørt. Men, man kan jo senke tiden om man har feinsmecker fingre.

Den var nok tilnærmet HELMEKANISK.

Den varte og varte, til jeg fikk lyst på varmepumpeteknologi, fordi det hørtes så smart ut. Jeg ga den vekk gratis på Finn.no til noen folk som sikkert ble veldig lykkelige. Kanskje den lever enda etter jeg ga den bort. At den fikk 10 år ekstra på nakken utover de 10 årene jeg hadde kjørt den.

Det var en AEG Lavamat eller hva de nå heter.

Jeg tror ikke man i dag skal stole på hvilket merkenavn som sitter utenpå maskinen. Konsolidering har gjort at det finnes svært få produsenter igjen.

Omtrent som at inndelingen er Europa, Asia og kanskje amerika (vet ikke hvor LG og andre US-brands er bygget)

Mulig jeg er litt unøyaktig, og bommer her. Men man skal ikke se vekk i fra at:

Bosch, AEG, Siemens og Electrolux eksempelvis er samme maskin med et bittelitt annerledes design. (modellklasse for modellklasse selvfølgelig).

Slik informasjon er selgerne omtrent utlærte på. Så det får du nøyaktig oppgitt fra dem. Konstruksjonsfeilsmodeller kan man få fra hvem som helst.

Husker at den forrige vaskemaskinen jeg hadde var en Baukneckt eller hva den het, som selgeren roste opp i skyene på kvalitet. Den røk først styringen for. Så erstattet de hele betjeningspanelet inkludert styring, og jeg fikk oppgradert panel som hadde alarmbjelle. Noen få år senere så røk sikkert vannpumpen, eller noe i forbindelse med det. Da gadd jeg ikke beholde den lengre, og den ble gitt vekk til et sånn "refurbishing"-firma.

Endret av G
Lenke til kommentar

Den gamle Siemens trommelen med kondens brukte over to timer på ett sengeskift, noe jeg synes er litt lang tid.

Hadde en utluftningstrommel engang for mange år siden og den tørket det samme på 45 minutter.

Verden går liksom ikke rett vei...

Skal ikke si det med noen bastant tone.

Men, jeg lurer litt på hvilken variant av teknologi du da hadde. Var det i overgangen mellom helmekanisk og varmepumpeteknologi, med noe AI-styregreier (eller kanskje det faktisk bare heter Fuzzy Logic)?

Jeg har ikke fulle oversikten, men det er viktig å ha et klart skille på hovedtrekkene:

1. mekanisk

2. "smartstyrt"

1a. mekanisk med utluftning

1b. mekanisk med kondensering til beholder/slange

2. "smartstyrt" med utluftning for hva jeg vet (kanskje det finnes)

2. "smartstyrt" med kondens til beholder (valgfritt til slange)

2. "smartstyrt" med varmepumpeteknologi (det "nyeste")

Fuzzy er jo et passende ord istedetfor smart. Kanskje man mister garantirettighetene om man benytter det i kommunikasjon med selger/produsent ???

maxresdefault.jpg

:p

Google-søket jeg brukte for å finne bilde

https://www.google.no/search?q=fuzzy+head&espv=2&biw=1440&bih=775&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMI4snhjKaSyQIVQw8PCh1HpgcS

Endret av G
Lenke til kommentar

Strøm og energi er meg likegyldig da vi snakker småpenger i det store og det hele. Jeg synes eldre vaskemaskiner er mye bedre enn nye da de både vasker og skyller bedre - men bruker sikkert mye mer vann og strøm. Jeg er kun ute etter effektivitet samt det å skåne klærne, og da er det absolutt best med en rask trommel - fremfor at det skal tromles i timesvis for å spare ett par øre på strømregningen.

Så jeg håpet noen her inne akkurat hadde kjøpt seg en ny trommel og hadde fått en wow-opplevelse

godt sagt, hvis man vil ha en bra oppvaskmaskin så kjøper man den absolutt billigste også.... tallerkenene er så varme at du skolder hendene ved å ta på dem når den er ferdig og dem er SKINNENDE rene... i motsetning til det MIELE pisset jeg har nå som ikke vasker en dritt rent og koster FLESK!. møkk

Lenke til kommentar

hvis man vil ha en bra oppvaskmaskin så kjøper man den absolutt billigste også.... tallerkenene er så varme at du skolder hendene ved å ta på dem når den er ferdig og dem er SKINNENDE rene... i motsetning til det MIELE pisset jeg har nå som ikke vasker en dritt rent og koster FLESK!. møkk

Hvis din Miele-maskin ikke gir deg varme og rene tallerkener når du vasker på 65 eller 70 grader, så er det feil på maskinen.

Interessant påstand om at det er en bra oppvaskmaskin hvis den er billig, støyer mest, dårligst sikret mot lekkasje, minst praktisk innredning, har høyest forbruk og har statistisk forventet dårligst driftsikkerhet og levetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...