bchpls Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Hei, jeg har over 2 mnders tid tjent en del penger på et rpg spill. Det er snakk om ca 4700 millioner i ingame penger og har fått tilbud om salg på 1,05$ per million. Ca estimert 4500 dollar. Jeg har spilt dette spille siden jeg var 16 år og har har mange ganger solgt penger får beløp mellom 1000-3000kr. Men nå som det er er stund siden jeg var 16-17 vil jeg få gjort dette på en "lovlig" måte.. Om jeg så skulle gå for å selge alle disse virtuelle pengene for ekte penger, vil jeg motta hele beløpet på paypal, men hvordan er hele denne prosessen når det gjelder ca 40k? før har jeg bare overført de små tusen det har vært snakk om, men nå er det 40 tusen. Kan jeg bare overføre 40k?, hvorand blir det med skatt osv? Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 (endret) Tommelfingerregelen er vel at du bør betale moms for inntjening (omsetning?) over 50 000kr. Jeg fant f.eks denne: "Du drar på et løp og ser Petter Solberg kjøre VM-runde. Du får noen flotte skudd idet Solberg kjører av veien og selger bildene dine for 10.000 kroner. Siden dette er din hobby, trenger du ikke betale skatt av beløpet. Men blir salg av bildene omfattende kan det føre til at du anses å drive næringsvirksomhet. Det er skattekontoret som vurderer nærmere om du anses som næringsdrivende." - http://e24.no/jobb/slik-tjener-du-lovlig-og-skattefritt/10028804 Edit: Nå så jeg at det var skatt det var snakk om. Isåfall tror jeg dette er vanlig inntjening, akkurat som lønn, er derfor skattepliktig og burde føres på selvangivelsen som inntekt. Jeg tviler på at staten oppdager det, eller bryr seg for et enkelt beløp i den størrelsen da. Forresten, så lenge det står på paypal, tror jeg ikke staten har mulighet å oppdage det uansett. Endret 16. november 2015 av Axefjord Lenke til kommentar
pervertedburger Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Hvilket spill? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Eve-online?Lurer på om det går under noen lotto-gevinst lov, at du skatter som om du vant det i en poker-jackpot eller noe. Lenke til kommentar
toth Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Kan man ikke anse dette som en veksling? Man kan kjøpe in-game valuta, og man kan selge den - akkurat som man kan kjøpe og selge Euro og Dollar - om jeg har spart opp 1000 dollar og selger dem for 8000 NOK er det jo veksling, ikke gevinst/salg/omsetning. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 (endret) Kan man ikke anse dette som en veksling? Man kan kjøpe in-game valuta, og man kan selge den - akkurat som man kan kjøpe og selge Euro og Dollar - om jeg har spart opp 1000 dollar og selger dem for 8000 NOK er det jo veksling, ikke gevinst/salg/omsetning. 1: In game-valuta er ikke "valuta" i noen som helst rettslig forstand. 2: Du skal fortsatt skatte av gevinsten du realiserer. Også i ditt tilfelle med dollar. Om du har kjøpt de 1000 dollarene billigere skal du som hovedregel skatte av gevinsten. Det er et unntak for "utenlandske betalingsmidler til personlig bruk", men det gjelder nok bare når du veksler frem og tilbake. Det gjelder ikke her. 3: Om det nå er valutaveksling omfattet av unntaket, så skulle du etter det resonnementet skattet av inntektene da du opptjente dem. Endret 16. november 2015 av Herr Brun Lenke til kommentar
toth Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 Kan man ikke anse dette som en veksling? Man kan kjøpe in-game valuta, og man kan selge den - akkurat som man kan kjøpe og selge Euro og Dollar - om jeg har spart opp 1000 dollar og selger dem for 8000 NOK er det jo veksling, ikke gevinst/salg/omsetning. 1: In game-valuta er ikke "valuta" i noen som helst rettslig forstand. 2: Du skal fortsatt skatte av gevinsten du realiserer. Også i ditt tilfelle med dollar. Om du har kjøpt de 1000 dollarene billigere skal du som hovedregel skatte av gevinsten. Det er et unntak for "utenlandske betalingsmidler til personlig bruk", men det gjelder nok bare når du veksler frem og tilbake. Det gjelder ikke her. 3: Om det nå er valutaveksling omfattet av unntaket, så skulle du etter det resonnementet skattet av inntektene da du opptjente dem. Det var i konteksten av pkt 2 jeg tenkte - altså dersom han selv har kjøpt denne valutaen over tid(eller investert in-game valuta i in-game "varer" som har steget i verdi) blir det bare evt overskudd man trenger bry seg med, ikke totalbeløpet. Det kan fort være juridisk feil, jeg sjekket ikke jussen da jeg svarte mer fra et moralsk standpunkt enn juridisk(som jo blir feil når jeg ser i ettertid at OP ønsker å gjøre dette lovlig). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå