simson Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Jeg har bare én ethernetutgang fra min Altibox hjemmesentral (som også er trådløs router). Dvs at denne er kilden til internett.Ethernetutgangen er nå koblet til tyverialarmen. Jeg har nå kjøpt meg NAS, og ønsker å koble til denne (og etter hvert også Sonos med kabel).Jeg har en gammel router (Dlink dir 655) som kan kobles til som switch, så vidt jeg har skjønt. Men: Blir det ikke da problem at NAS og PCer/andre er på ulike nett (NAS er koblet til Dlink, PC direkte til altibox)? Hvordan kommer jeg meg rundt denne utfordringa? (Skjønner at en mulig måte er å la Dlink stå for det trådløse heretter, men er ikke dette et treigere trådløst nett?) Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Bruk en av LAN-portene og ikke WAN-porten på D-linken som inngang fra Altiboxen, så bør det funke fint. Alternativt sett den i Bridge-modus, altså skru av ruterfunksjonaliteten i den. Lenke til kommentar
simson Skrevet 13. november 2015 Forfatter Del Skrevet 13. november 2015 Bruk en av LAN-portene og ikke WAN-porten på D-linken som inngang fra Altiboxen, så bør det funke fint. Alternativt sett den i Bridge-modus, altså skru av ruterfunksjonaliteten i den. Takk for svar! Bare så jeg skjønner deg riktig: I stedet for å koble til Dlinken inn der det står "Internet", men i en av LAN-inngangene (LAN1) - så klarer Dlinken likevel å spre internett til de andre utgangene (LAN2, LAN3, LAN4)? Og å skru av ruterfunksjonaliteten - vil det si å skru av DHCP? (Fant nå en annen tråd, med akkurat samme ruter. Der virker det som om eneste løsningen er å bruke Dlink som ruter? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1307471) Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Bare å plugge i en av LAN-portene ja. Lenke til kommentar
covah Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Mye enklere og bedre å bare kjøpe en ny enkel switch. Feks denne: https://www.komplett.no/product/821779/datautstyr/nettverksprodukter/switch/tp-link-8-port-metal-gigabit-switch# Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Hvorfor er det enklere når han allerede har en boks som gjør samme nytta? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Hvorfor er det enklere når han allerede har en boks som gjør samme nytta? Fordi du må inn i den boksen du allerede har og skru av DHCP serveren, og sette opp denne til en korrekt IP, ting du ikke trenger å tenke på med en "dum" switch. Lar du DHCP serveren stå å gå på DLinken så får du litt spenning og mangel på internett tilgang til tider. Dette er bedre kjent som en "Rogue DHCP Server" som du kan lese litt mer om her: https://en.wikipedia.org/wiki/Rogue_DHCPså skal du bruke DLinken, så spar deg noen fremtidige hodepiner og skru av dette blant annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå