Gå til innhold

Hvordan spare? Burde jeg spare i fondt/aksjer?

Slatravi

Anbefalte innlegg

Jeg har to banker jeg bruker. Den ene av dem har jeg nesten ikke noe penger i det hele. Dette er noen sparepenger fra jeg var barn og er noen tusen kroner. Jeg la merke til at disse pengene ligger på en brukskonto. Jeg ser at med dagensrentenivå så vil ikke jeg få noe i renter (0,5 %)  Men lurte på om det gikk ann å sette disse i fond/aksjefond. Om ikke får jeg sette dem i den andre banken min der jeg har en ok spareavtale. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en god spareavtale i den andre banken, så burde det vel ikke være noe vanskelig å overføre dit?

Svaret er helt klart ja for fondssparing, forutsatt at det er penger du ikke trenger før om minimum 5 år, helst lenger. 

Du bør velge et globalt indeksfond med lav forvaltningsavgift. 

Lenke til kommentar

Har du en god spareavtale i den andre banken, så burde det vel ikke være noe vanskelig å overføre dit?

Svaret er helt klart ja for fondssparing, forutsatt at det er penger du ikke trenger før om minimum 5 år, helst lenger. 

Er nok lett å overføre pengene til den andre banken. Men om jeg skal ta lån i fremtiden, vil det da være en fordel å hatt konto og vært flink til å ikke røre pengene i den banken der pengene står nå? Jeg kommer nok ikke til å trenge dem de neste årene. Jeg har ikke kort til kontoen heller.

Ser at forvaltningsagiften nå er på 1,25 % og (i år %: 6%) Det andre alternativet jeg finner på nettsiden deres er forvaltningsavgiften på 0,9 % og (i år %: 3%) risiko 4 på begge. ( i kombinasjonsfondene de tilbyr)

Endret av Slatravi
Lenke til kommentar

Er nok lett å overføre pengene til den andre banken. Men om jeg skal ta lån i fremtiden, vil det da være en fordel å hatt konto og vært flink til å ikke røre pengene i den banken der pengene står nå? Jeg kommer nok ikke til å trenge dem de neste årene. Jeg har ikke kort til kontoen heller.

Ser at forvaltningsagiften nå er på 1,25 % og (i år %: 6%) Det andre alternativet jeg finner på nettsiden deres er forvaltningsavgiften på 0,9 % og (i år %: 3%) risiko 4 på begge. ( i kombinasjonsfondene de tilbyr)

Ikke velg et fond med forvaltningsavgift over 0,5%, sjekk også alle andre avgifter banken evt tar.

Jeg anbefaler å starte en spareavtale med DNB Global Index som har en forvaltningsavgift på 0,3%.

Nå er et godt tidspunkt å kjøpe andeler i fond.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...