Gå til innhold

ANMELDELSE: Fallout 4

Anbefalte innlegg

For nokon av oss er det andre ting enn grafikk, animasjonar og historie som skaper størst spillglede. Og er det nokon spill som har gitt meg valuta for pengene er det spill frå Bethesda.

Gleder meg til å sette meg ned med dette :)

Word. Er så gammal at jeg ikke skjønner halvpartan av hva enkelte klager på, med sine nerde-forkortelser på alt mulig teknisk. Heldigvis overlever jeg fint med en Geralt som slo seg halvt ihjel når han ramla 2 meter utfor en liten bakkeskrent i Witcher 3, og har overlevd helt fint til nå med companions som står og trør meg i trynet når jeg prøver å dirke opp ei dør. Bra verden ikke er perfekt.....hva skulle vi klaga på da? Har heldigvis andre ting i livet som opptar meg mer, så FO4 er bare en herlig avkobling :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(...)

Det som er problemet mitt med F4 er rett og slett en av de tingene som mange skryter av. Nemlig dyden i det.

Godt innlegg! Det har blitt uttalt om de fleste av Bethesda sine open world-spill at de er "a mile wide, and an inch deep".

Jeg kommer fra Bioware og Black Isle sine spill, og dybden i Bethesda-spill kan ikke måle seg med de klassiske spillene fra førstnevnte. Dessverre virker det som andre følger i Bethesda sine fotspor og ikke omvendt (inkludert Bioware). Jeg liker fortsatt Bethesda-spillene pga. sin mile wide, men skulle ønske de hadde litt mer dybde.

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

For nokon av oss er det andre ting enn grafikk, animasjonar og historie som skaper størst spillglede. Og er det nokon spill som har gitt meg valuta for pengene er det spill frå Bethesda.

Word. Er så gammal at jeg ikke skjønner halvpartan av hva enkelte klager på, med sine nerde-forkortelser på alt mulig teknisk. Heldigvis overlever jeg fint med en Geralt som slo seg halvt ihjel når han ramla 2 meter utfor en liten bakkeskrent i Witcher 3, og har overlevd helt fint til nå med companions som står og trør meg i trynet når jeg prøver å dirke opp ei dør. Bra verden ikke er perfekt.....hva skulle vi klaga på da? Har heldigvis andre ting i livet som opptar meg mer, så FO4 er bare en herlig avkobling :)

Hvis dere ikke er opptatt av grafikk og at spill skal være modernisert, er dere heldig. Dere slipper å bruke så mye penger på nye spill som Fallout 4. Hvorfor ikke spille Daggerfall f.eks.?

Lenke til kommentar

Godt innlegg! Det har blitt uttalt om de fleste av Bethesda sine open world-spill at de er "a mile wide, and an inch deep".

Jeg kommer fra Bioware og Black Isle sine spill, og dybden i Bethesda-spill kan ikke måle seg med de klassiske spillene fra førstnevnte. Dessverre virker det som andre følger i Bethesda sine fotspor og ikke omvendt (inkludert Bioware). Jeg liker fortsatt Bethesda-spillene pga. sin mile wide, men skulle ønske de hadde litt mer dybde.

Akkurat det jeg kommer ifra og. Den gangen da man faktisk hadde en rolle i spillet som dynamisk formet det rundt seg.

For meg var/burde være Fallout en serie av valg, noen vanskelige og andre enkle. Dette er alt ifra hvem du sider med i overraskelseshendelser, eller bare hvem du velger å handle med.

Er så lei av at valgene er enten shot or trade. Noe F4 absolutt går i felle for.

Har ikke tall for hvor mange ganger jeg går inn i et fremmed sted og finner potensielle plots eller hints for så å bare ende opp med å drepe alle pga de autoattacker alt som kommer til dem..

Lenke til kommentar

I føkge norsk lov skal annonser merkes i media: "Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring"

Dette har ingen ting med en anmeldelse å gjøre. Ren, ukritisk reklameartikkel.

Regner med gamer.no får en god slump for det her?

det er ganske useriøst å klandre noen for korrupsjon bare fordi du er uenig med dem, hva med å heller skrive hvorfor du er uenig så andre kan få flere synspunkter å basere sin avgjørelse om å kjøpe spillet eller ikke,

Lenke til kommentar

Hvis dere ikke er opptatt av grafikk og at spill skal være modernisert, er dere heldig. Dere slipper å bruke så mye penger på nye spill som Fallout 4. Hvorfor ikke spille Daggerfall f.eks.?

det er mer som er nytt i spill som fallout 4 en grafikken, hvis du kun er optatt av grafikk hvorfor spiller du ikke bare en godt moddet versjon av et gammelt fallout eller TES spill? du slipper ti log med å bruke så mye penger da mods er gratis....

Lenke til kommentar

I føkge norsk lov skal annonser merkes i media: "Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring"

Dette har ingen ting med en anmeldelse å gjøre. Ren, ukritisk reklameartikkel.

Regner med gamer.no får en god slump for det her?

det er ganske useriøst å klandre noen for korrupsjon bare fordi du er uenig med dem, hva med å heller skrive hvorfor du er uenig så andre kan få flere synspunkter å basere sin avgjørelse om å kjøpe spillet eller ikke,

Enig, ville vært som om jeg skulle anklaget det for korupsjon viss de hadde gitt spillet lavere enn 10. Anklaget dem for å blitt betalt av andre firma for å gi spillet dårligere enn 10 som jeg absolutt mener det fortjener. GOTY uten tvil for min del, mye bedre en f.eks Withcer 3 som jeg synes var virkelig bra.

Lenke til kommentar

Hvorfor er gjennomsnittet dårlig? Er det ikke per definisjon gjennomsnittlig? Det må jo da være et sted imellom dårlige og gode spill. Et OK spill, altså. Greit å spille, men ikke noe å skrive hjem om.

Forøvrig en god oppsummering av FO4.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Det er da vel ikke dårlig i den forstand (det er jo gjennomsnitlig), men ofte fører det til at folket, ja vi vi har vel en enorm kravstor standard, mener at spillet har floppet og at salgstallene vil holde seg lavere. Altså at OK (5) ikke er godt nok i en verden hvor vi er bortskjemt med en ufattelig mengde spill.

Jeg personlig er kanskje indoktrinert til å tenke at alt under 7 ikke er godt nok, men så skal det sies at jeg ikke følger bare én eller ti anmeldelser. Jeg sjekker forum, anmeldelse og videoer på nett for å danne et større og sikrere bilde.

Endret av Espp
Lenke til kommentar

det er mer som er nytt i spill som fallout 4 en grafikken, hvis du kun er optatt av grafikk hvorfor spiller du ikke bare en godt moddet versjon av et gammelt fallout eller TES spill? du slipper ti log med å bruke så mye penger da mods er gratis....

Jeg har allerede spilt de, med en drøss av mods installert.

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Det er da vel ikke dårlig i den forstand (det er jo gjennomsnitlig), men ofte fører det til at folket, ja vi vi har vel en enorm kravstor standard, mener at spillet har floppet og at salgstallene vil holde seg lavere. Altså at OK (5) ikke er godt nok i en verden hvor vi er bortskjemt med en ufattelig mengde spill.

Jeg personlig er kanskje indoktrinert til å tenke at alt under 7 ikke er godt nok, men så skal det sies at jeg ikke følger bare én eller ti anmeldelser. Jeg sjekker forum, anmeldelse og videoer på nett for å danne et større og sikrere bilde.

kj3gFME.jpg

Endret av Orwandel
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ikke så mye indoktrinering, men det at en veldig stor andel av anmeldere rundt om i verden er redd for å gi en dårlig score, som fører til at skalaene får inflasjon og en 1-10 skala i realiteten er en 1-5 skala (eller mindre), siden mindre enn 5 aldri blir brukt, noen sinne.

@orwandel Spot on. Poengskalaer pleide å være nyanserte, men nå er det slik at en 0.2 er hva som skiller "utmerket" fra "bra". Oppløsningen til skalaene har blitt mye mindre.

Anmeldere kan i dag med fordel bruke en 4-poengsskala og fremdeles gi like mye informasjon som en 1-10 eller 1-100 skala: Dårlig - OK - Bra - Utmerket.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Nei. 0 er dritt, 5 er gjennomsnittlig (dårlig) og 10 er perfekt.

Spillet er ikke dritt, selv om det har sine feil. Når produktet faktisk er noe som fungerer, ja da er det minimum 1.

Tja, nå handler noen deler av denne tråden om hvor subjektiv anmeldelser er, noe de virkelig er (en ganske sinnsyk diskusjon i seg selv). Noen kan ha en subjektiv vurdering av et produkt som tilsvarer 0/10 (dritt) selv om produktet fungerer.

Lenke til kommentar

Utrolig hvor mange mammagutter som har spilt i noen timer og klager over ting vi andre vet ikke er noen vits i å klage på. Hallo, dette er et Bethesda-spill! Såklart det er bugs, og mange blir sikkert rettet på. Men så langt er det langt færre enn i Skyrim, og Skyrim har jeg lagt ned minst 400 timer i. 

Skjønner. Så Bethesda har altså et frikort når det kommer til bugs? Alle andre spill får pepper og redusert karakter pga bugs, men av en eller annen grunn skal man se gjennom fingrene med dette når det kommer til Bethesda?

Bethesda har ikke noe frikort, men det er kanskje ikke uventet at store open-world spill har mere bugs enn "enklere" spill?

AtW

Lenke til kommentar

Kjøpt og betalt. Skammlig. Et spill med så mange bugs skal aldri få toppkarakter, det skaper presedens som er farlig og gir et signal til utviklere om at "det er OK med bugs". Og troverdigheten til Gamer.no blir satt på spill når det sammenlignes med de legendariske 10'ere spillene som har kommet før.

Lenke til kommentar

Nei. 0 er dritt, 5 er gjennomsnittlig (dårlig) og 10 er perfekt.

Spillet er ikke dritt, selv om det har sine feil. Når produktet faktisk er noe som fungerer, ja da er det minimum 1.

Nei, 0 er ikke "totalt ubrukelig", og 10 er ikke "perfekt".

Så er heller 0 "nesten totalt ubrukelig eller dårligere", og 10 er "nesten perfekt eller bedre". Man kan fint få toppkarakter på en prøve selv om man har noen feil. Det er hvor de er på Bell-kurven.

Man kan godt ha et spill som fortjener en 10, som er bedre enn 99,9% av alle de andre spillene som gis ut, og så ha et annet spill som er dobbelt så bra, med enda mer polish, som er kanskje det aller beste spillet som er gitt ut, som også fortjener 10.

Hvis du bruker karakterskalaen på 0-10 så du aldri gir 0 fordi alt kan brukes til noe, og aldri gir 10, fordi det aldri blir perfekt, så har du ikke en skala på 0-10 - så bruker du ikke hele skalaen og har dermed en effektiv skala på 1-9.

Man skal bruke hele skalaen - ellers bør du endre skalaen, hvis du ikke bruker den korrekt.

Dette så man ofte på universitetet med den gamle 1,0-6,0-skalaen, hvor spesielt sensorene på humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag ikke brukte skalaen korrekt, og alt for sjelden ga de høyeste karakterene.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøpt og betalt. Skammlig. Et spill med så mange bugs skal aldri få toppkarakter, det skaper presedens som er farlig og gir et signal til utviklere om at "det er OK med bugs". Og troverdigheten til Gamer.no blir satt på spill når det sammenlignes med de legendariske 10'ere spillene som har kommet før.

Troverdigheten din blir satt på spill når du kommer med grunnløse beskyldninger om "kjøpt og betalt".

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et spill med så mange bugs skal aldri få toppkarakter, det skaper presedens som er farlig og gir et signal til utviklere om at "det er OK med bugs". 

Er enig i dette. Fallout 4 er bra, men mye er halvgjort som feks UI, Basebygging, Basestyring.

Og gi 10/10 er ikke bra, Bethesda burde ikke få noe frikort når det gjelder slike ting og bugs når andre utviklere blir trukket for det samme.

Fallout 4 er det eneste spillet av de hundre jeg har, som har fått maskinen til å gå i blåskjerm og total restart. Har kun skjedd 5 ganger på rundt 90 timer men likevel.

Jeg liker Fallout 4 veldig godt, men faen ta UI'en iriterer meg.

Endret av 1969
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...