A6 2-4 Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Har en 2000 mod. A6 2,4 Quattro som går ugjevnt, merkes best og godt på 1500-1900 omdr. Når jeg kommer til en motbakke drar den dårlig og jeg må gire ned, eller girkassa gjør det, for å få noe effekt. Selv da syns jeg den er treg. Hadde en tilsvarende bil, ikke Quattro, som jeg sammenligner med og den ville mer. Har ingen feilmeldinger, sjekket med diagnosedata, og starter lett. Fusker både kald og varm. Hvor skal jeg begynne? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Hvordan er tilstand på tennplugger? Lenke til kommentar
A6 2-4 Skrevet 13. november 2015 Forfatter Del Skrevet 13. november 2015 Jeg har ikke sjekket noe enda, har ikke nøkkel som tar med seg pluggene ut og de sitter dypt på denne. Tenkte å høre litt her så jeg ikke starter i feil ende. Pluggledninger har jeg også tenkt på men de koster jo en formue så jeg vil utelukke andre ting først. Jeg har en "hul" lyd når jeg gir gass helt fra tomgang, trykker kjapt på pedalen og slipper, så jeg har tenkt litt på om alt fungerer på vakumstyringen. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 (endret) Hva slags diagnoseutstyr brukte du? Kan være lurt å sjekke vakuumsystemet uansett. Kjøp med et par meter nye slanger før du begynner, de har en tendens til å bli veldig morkne. En annen vanlig feil er igjensotet gasspjeld. Etter du har renset det så må du resette det med VCDS eller lignende. Søk på "Audi 2.8 throttle body reset". (Grunnen til å søke på 2.8 motoren er at det i praksis er samme motor, men 2.8 er mye mer utbredt i utlandet. Husk bare at det er 30V på disse og ikke 12V.) Sjekk også veivhusventilasjonen, men vær veldig forsiktig, plastrørene knekker bare du puster på dem (finnes billige sett på eBay). Når du først sjekker veivhusventilasjonen (PCV systemet) så sjekk også "suction air pump" som den så fint kalles på engelsk. Den bruker undertrykket fra innsuget/gasspjeldet på tomgang for å hjelpe bremsekraftforsterkeren. Denne tettes igjen med tiden og kan være med på å gi bittelitt svakere bremser. Er det Tiptronic? I såfall er den litt tungt girt i forhold til den motoren, noe som er med på å gjøre bilen latere enn den kunne vært... Endret 14. november 2015 av CFM Lenke til kommentar
A6 2-4 Skrevet 2. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2015 Da har jeg etter en periode endelig fått gjort litt igjen. Skiftet tennplugger, sjekket vakumsystemet, byttet bensinfiilter og luftfilter men det er ikke noe forandring. Koblet fra LMM og det virket inn på mororen, så den er vel ok. Jeg har en vibrasjon i bilen akkurat på 1500 omdr. når jeg har den i park eller fri. Bilen drar dårlig opp til 3000 omdr. men fra det turtallet mener jeg den går som den skal. Fant en tråd der en hadde samme problem som meg (ikke samme motortype) og det var nesten tett katalysator. Skal se om jeg finner en måte å sjekke det på. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 (endret) Spør igjen, hva slags diagnoseutstyr brukte du? En annen ting du kan sjekke er vakuumventilen som styrer den variable inntaksmanifolden. Den sitter rett under coilpakka, i midten fremst mot grillen. Denne skal åpne/lukke ved ca. 4000 omdr, den kan med tiden sitte fast eller lekke. Få noen til å ruse motoren over 4000 omdr og se om det skjer noe. Sier ikke at det er den, men kan være greit å sjekke allikevel. Da vil man få dårlig bunndrag, men bedrer seg oppover i registeret (eller motsatt). Endret 2. desember 2015 av CFM Lenke til kommentar
A6 2-4 Skrevet 2. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2015 Spør igjen, hva slags diagnoseutstyr brukte du? En annen ting du kan sjekke er vakuumventilen som styrer den variable inntaksmanifolden. Den sitter rett under coilpakka, i midten fremst mot grillen. Denne skal åpne/lukke ved ca. 4000 omdr, den kan med tiden sitte fast eller lekke. Få noen til å ruse motoren over 4000 omdr og se om det skjer noe. Sier ikke at det er den, men kan være greit å sjekke allikevel. Da vil man få dårlig bunndrag, men bedrer seg oppover i registeret (eller motsatt). Lenke til kommentar
A6 2-4 Skrevet 2. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2015 Husker ikke navnet på diagnoseutstyret, det var rødt. Vakumklokka i front av motoren beveger greit på seg ved høyt turtall og det er vakum i systemet lenge etter jeg stopper motoren. Hvordan sjekker man om det er nesten tett katalysator? Eksosen kommer jo gjennom, men kanskje med for mye motstand på lave turtall? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 2. desember 2015 Del Skrevet 2. desember 2015 (endret) Tett katalysator gjør vel heller at den er dau på høye turtall, da det kommer mye eksos. Jeg ville absolutt prøve å få tak i noen med VCDS (Vag-Com) eller levere bilen inn til Audi. Generelle feilkodelesere bruker som regel bare OBD og ikke CAN-BUS spesifikt for bilmerke, slik at de ikke klarer å lese av alle styreenhetene. Ellers har jeg en slik bil selv med Tiptronic og quattro. Motoren i seg selv er grei, men jeg tror at girkassa er litt vel høyt girt, noe som gjør bilen ufortjent lat. Tror det brukes samme utveksling på større motorer, så det er vel for å spare penger. Endret 2. desember 2015 av CFM Lenke til kommentar
CFM Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 (endret) En liten tanke. Man sier jo at lambdasondene har en levetid på omlag 160000km. Vet du om disse er byttet noen gang? Disse V6erne pleier også å bruke litt olje, noe som ikke gjør levetiden til lambdasondene noe særlig bedre (eller katalysatorene for den saks skyld). Det som skjer er at sensorene blir igjensotet og regulerer da gradvis tregere, noe som gjør motoren mindre sprek og at den bruker mer bensin. Trenger ikke få feilmelding på dette. Jeg tenker jeg skal logge lambdaverdiene med VCDS en gang i nær fremtid, for å se om det ligger noe i denne idéen. Endret 17. desember 2015 av CFM Lenke til kommentar
CFM Skrevet 17. desember 2015 Del Skrevet 17. desember 2015 (endret) Sjekket kjapt lambdasondene på tomgang med varm motor. Slik jeg har forstått det skal spenningen veksle mellom ca. 0,2-0,9V (slik at gjennomsnittet blir omlag 0,45V, som antyder korrekt forbrenning), hvor en periode skal vare i langt under ett sekund dersom sonden er i orden. Det jeg fant ut er at spenningen på begge sondene vekslet som den skulle, men periodetiden er alt for lang. Faktisk hele 2,5 sekunder på den ene banken og 1,5 sekunder på den andre. Dette tyder på at sondene sannsynligvis begynner å bli rimelig nedsota, i hvertfall den ene. Er reaksjonstiden til sonden for lang klarer ikke motorstyringa å justere raskt nok til å kunne kjøre så optimalt som mulig. Har jeg tid en dag kan jeg jo også skru ut den som er tregest for å se om jeg har rett i antagelsene mine. Om dette er er nok til å merkes under kjøring er jeg ikke sikker på. Men jeg tror at bensinforbruket kan senkes merkbart. Bosch universal sensor får jeg til litt over 800kr per stykk med litt rabatter, så det er ikke så altfor dyrt å bytte. Er jo i største grad snakk om preventivt vedlikehold. Må legge til at dette bare var en kjapp test for å se på reaksjonstiden. Jeg må også logge sondene under akselerasjon og teste om varmeelementet fungerer. I tillegg bør jeg også se på trimverdiene som sier om motoren får for rik eller tynn blanding med bensin/luft. Selv om jeg tror disse skal være innafor, ellers hadde jeg fått opp feilkode. Men dette har jeg ikke tid til å gjøre akkurat nå. Glad jeg ikke har et par år nyere bil. Da er det i tillegg en lambdasonde etter hver katalysator. Disse har dog heldigvis ikke noe med regulering av blandingsforhold. De er der kun for å kontrollere om katalysatorene fungerer som de skal. Tenkte også å forhøre meg med gamlegutta på merkeverksted her. De kan mye og er kjempehyggelige. Endret 17. desember 2015 av CFM Lenke til kommentar
CFM Skrevet 7. januar 2016 Del Skrevet 7. januar 2016 (endret) Jeg sjekket luftmassemåleren i stad for å utelukke den. Det gjør jeg ved å kjøre i 2. gir og logge verdiene fra den. Maks verdi skal være ca. 0,8 ganger bilens toppeffekt (i HK). Den ser ut til å være i orden, viser 10 gram/sek mer på toppverdi kanskje, men det gjør ingenting. Men nå har jeg jo både turtall og effekt. Med litt regning kan jeg da også finne dreiemomentet, som lett viser hvordan akselerasjonen vil føles. Selv om verdiene ikke nødvendigvis stemmer helt, så gir kurvens form en fin pekepinn på hvordan det oppleves. På bildet under kan man se at momentet er rimelig flatt frem til 2200ish omdr. Da drar det på, og det er akkurat slik det er i virkeligheten også. Sammenlignet med ideell kurve for denne motoren ser vi også at reell kurve ligger noe under, frem til omlag 2600 omdr. I og med at bilen har variabel innsugsmanifold, så tenker jeg umiddelbart på styringen av denne. Testet vakuumventilen med VCDS i stad og den fungerer. Men jeg har lest at pakningene til dreiespjeldet blir slitt med årene, noe som gir slike symptomer og gir en klakkelyd ved pådrag som kan minne om slakt registerkjede. Rep. sett til denne koster 380,- på Audi, så det er neste punkt på lista mi. Noen stor forandring blir det nok neppe, men de som har gjort det sier at bilen går noe lettere etterpå. Jeg forventer ingen aha-opplevelse, bare så det er sagt. Legger også ved et bilde av dreiemomentkurve avlest direkte fra bilen med VCDS. Dette momentet regner bilen ut selv. Sammenlignet med ideell kurve, viser det akkurat der samme som forrige bilde. Endret 7. januar 2016 av CFM Lenke til kommentar
A6 2-4 Skrevet 11. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2016 Har ikke fått gjort noe mer jeg enda, men nå venter jeg på et program som kan måle verdier når motoren går for å se om ikke jeg finner ut hva som er galt. Kan man koble ut lambdasensoren for å se om bilen går bedre uten, eller vil det da bare bli feilblanding? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Du kan fint koble ut sensorene, da vil bilen gå som om motoren er kald. Dvs. fetere. Evt. vil den gå i nødmodus, det har jeg ikke prøvd... Lenke til kommentar
CFM Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Du kan forresten dusje litt vann på pluggledningene med en sprayflaske. Bare for å utelukke at det er sprekker i dem. Du kan også ohme dem for å se om en skiller seg ut i fra resten. Skal ligge på rundt 5k ohm. Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 Hadde akkurat en slik bil, 2001 A6 2.4 quattro med automat. Det er ikke sikkert det er noe spesielit galt med motoren din, med mindre du har merket at effekten har tapt seg betraklig mens du har eid den? Husker godt at min bil gikk ganske dårlig, og at automatkassa måtte gire ned ett og gjerne to gir i oppoverbakke. Husk at dette er en forholdvis svak motor til en bil som dette. Tung bil med firehjulstrekk og automat, og en motor uten turbo på rundt 170hk. Spesielt uten turbo er det mye som skal snurre og gå før motoren klarer å produsere noe effekt verdt å snakke om... Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 18. januar 2016 Del Skrevet 18. januar 2016 Bare for å skyte inn noe på slutten; hvis motoren "jager" på turtallet, altså ligger og vipper opp og ned spesielt på tomgang etter oppstart, så er det gode muligheter for at det bare er luftmengdemåleren din som har gått føyka. Veldig vanlig feil på disse motorene. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Bare for å skyte inn noe på slutten; hvis motoren "jager" på turtallet, altså ligger og vipper opp og ned spesielt på tomgang etter oppstart, så er det gode muligheter for at det bare er luftmengdemåleren din som har gått føyka. Veldig vanlig feil på disse motorene. Det burde vel komme frem i diagnose. Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Bare for å skyte inn noe på slutten; hvis motoren "jager" på turtallet, altså ligger og vipper opp og ned spesielt på tomgang etter oppstart, så er det gode muligheter for at det bare er luftmengdemåleren din som har gått føyka. Veldig vanlig feil på disse motorene. Det burde vel komme frem i diagnose. Ja gjør som regel det, men ikke alltid. Husker jeg hadde litt trøbbel med å faktisk finne ut av hva som var feilen, da det aldri stod konkret at det var luftmengde måleren det var noe feil med. Diagnosen sa bare noe sånt som "secondary air flow error" i tillegg til en del andre saker og ting som ifølge en rekke forumer rundt om kring kunne bety en hel rekke forskjellige ting. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Det kommer trolig opp som mulige feil om du søker etter feilkoden på nettet. Da min LMM tok fyken (min egen feil) så fikk jeg ihvertfall opp en P0102-kode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå