Gå til innhold

Med barn på vei trengs nytt kamera

Anbefalte innlegg

Brått så var det et barn på vei, og en ting jeg alltid er sagt er at jeg da skal kjøpe meg et nytt kamera.

Har i dag et eldre Canon speilrefleks, men dette føler jeg blir for stort om man skal ha det med rundt om kring til en hver tid.

Vil at kamera skal ta så greie bilder som mulig på auto, da vi nok blir fler som skal benytte kameraet

Kameraet skal også gjerne kunne filme.

Hva blir prisen om man skal ha noe slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer så mye!

Da antar jeg objektivskifter og ekstern blits også utgår, altså noe i det øvre kompaktkamerasegmentet i undersjangeren stor sensor, lite zoom. I så fall vil jeg bare anbefale noe i samme klasse som Sony RX100. Se også på de nyere utvavene II, III og IV, samt Panasonic LX100, Canon G7X og G9X. Vurder også helt zoomfrie Fujifilm X100S, Sigma DP2 quattro.

Vurder hvorvidt du kan bli fornøyd med et kamera uten søker (kun skjerm).

Ellers så går det jo også an å kjøpe systemkamera uten å ha objektivskifter i tankene. Et lite systemkamera med liten fastoptikk eller liten zoom burde også gi mye bildekvalitet for pengene uten å bli stort og tungt.

Alle kamera kan stilles på full auto så det er ikke noe problem. Alle nyere kamera kan også filme.

Edit: Hvis du har tid til å vente på black friday så anbefaler jeg å se deg ut de mest aktuelle modellene på forhånd og vente til du ser en av de på tilbud.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det Simen1 sier er fornuftig angående det å kjøpe et entusiastkompaktkamera, men jeg ville nok ha prioritert et med blitssko så du kan montere på en ekstern blits. Grunnen er at bruker du den interne blitsen så blir bildene stygt opplyst vanligvis vil det nærmeste bli overeksponert "veldig lyst" og det litt lengre unna undereksponert "veldig mørkt", har du en ekstern blits kan du vri blitsen så du ikke får blitslyset direkte på ungen men heller indirekte ved og bruke lyse overflater som reflektorer så som vegg/tak. Etterhvert når krabaten begynner og kravle rundt så blir det enklere og fryse bevegelser så du får skarpe bilder.

Lenke til kommentar

Har i dag et eldre Canon speilrefleks, men dette føler jeg blir for stort om man skal ha det med rundt om kring til en hver tid.

i dag bruker jeg stort sett kun skjerm på speilrefleks uansett.

Kanskje kjøpe ekstern blits til kameraet dere har, og et mer kompakt å dra med rundt?

Siden ditt Canon speilrefleks tydeligvis har Live View så er det egentlig ikke så "gammelt" og derfor synes jeg at forslaget til Rowdy er ganske godt.

Investere i en ekstern blits til speilrefleksen til bruk i hjemmet og i anledninger der det ikke er noe problem å dra speilrefleksen med seg, og så også kjøpe et bra men kompakt kamera til å dra med seg rundt til dagen når arvingen skal fotograferes i diverse situasjoner.

Selv om dette forslaget innebærer to kjøp så trenger ikke det nødvendigvis sprenge noen budsjetter.

Lenke til kommentar

Tør jeg også anbefale å bruke tiden til å ta et fotokurs, eller kanskje i det minste lese en bok? Det er utrolig mye man lærer bare på noen få timer med tips som "ikke ta bilder ovenfra og ned på barnet", "tenk på bakgrunnen", "ikke ta bilder mot sola" osv. 

Dette er jo bilder som skal leve etter ditt eget liv! Verdt innsatsen spør du meg :)

Endret av Shruggie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Brått så var det et barn på vei, og en ting jeg alltid er sagt er at jeg da skal kjøpe meg et nytt kamera.

Vil at kamera skal ta så greie bilder som mulig på auto, da vi nok blir fler som skal benytte kameraet

Panasonic GM1 til 3700 kr. 

Lenke til kommentar

Siden sønnen min ble født, nå tre år siden, har kameraet i all hovedsak hatt påmontert fastobjektiv. Først Nikon D7000 m/35mm f/1.8, så Olympus E-M5 m/17mm f/1.8. I starten er man ganske nær barna uansett og da er det utrolig hendig å ha lyssterke fastobjektiver. Fremdeles kjører jeg E-M5, men jeg veksler mellom 17mm f/1.8 og 45mm f/1.8 avhengig av situasjon.

Ellers et godt tips fra Shruggie: Bruk tid på å lære det fototekniske så vil du få bilder du har større glede av og du eliminerer i stor grad behovet for å leie studiofotograf til å forevige arvingen. Bilder blir mye bedre i podens naturlige miljø, mener jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har Canon speilrefleks, og til kona kjøpte jeg et Sony NEX-6, og jeg må si at den lille NEX-en henger godt med. Lite og nett, lett og ta med seg, samt at sensoren er like stor som i speilrefleksen. Dessuten så er det et systemkamera hvor man kan handle objektiver etterhvert om man ønsker dette. Fordelen til speilrefleks er autofokus, men autofokusen på den lille Sonyen er veldig god, og har ikke noen problemer med å henge med to små barn på 1,5 år og 3 år. Disse beveger seg hurtig!!!! Autofunksjonen til Sony overgår også Canon sin, med veldig veldig god margin! Den har to autofunksjoner (grønn firkant), som tilsvarer det andre har, samt intelligent auto (gul firkant) som analyserer hva man tar bilde av og velger deretter. Altså, den leter etter ansikter å fokusere på, analyserer om det er makro, naturbilde, protrett osv. og instiller seg deretter. Glitrende funksjon!! Sett den på gul auto og knips i vei! Den innebygde blitsen er også hengslet, og kan vinkles opp i taket for mye finere blitslys. Tar man bilder i JPG kan man enkelt overføre bildene til telefonen via innebygget WiFi, som gjør det enkelt å dele bilder på farten. Veldig kjekt, og en funksjon som kona setter stor pris på!

Et nex-6 får du for under 4000,- brukt om du leter litt (var ett på foto.no sitt marked for en uke siden til 3500 innkludert objektiv.) Anbefales!!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...