goodtimez Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Det har vært slutt på overtid de siste 3-4 år i firmaet og vi er bemannet ned til det minimale. Når en tar ferie eller blir syk kjenner vi det fort på kroppen men vi har såpass fin kollektiv der alle er dyktige og legger alt i arbeidet som gjøres, og vi liker ikke å klage. Selv om det skal være slutt på overtid har det ikke blit mindre å gjøre men heller det motsatte. Vi har aldri vært så få og solgt så mye som vi gjør nå. Det fører til at det er alltid mer å gjøre å går over kvaliteten på arbeidet noe jeg må bruke ekstra tid på for at det skal fungere. Nå kommer det jeg egentlig lurer på. Siden det blir noen timer med overtid de har blitt gjort om til "ferie timer", og det har fungert på en måte der folk kan gå tidligere hjem. Selv om den var litt kjip har vi aldri sagt noe imot. Men i september mnd har lagersjef vært på ferie i 2 uker og jeg har måttet ta over hans oppgaver noe som jeg har gjort mange ganger før og det er ingen problem bare at det blir mer å gjør. Vanlig dag er fra 7-15 men i løpet av de to ukene har jeg jobbet 6 dager fra 7-17 der 2 timer er overtid (egentlig 6.40-17.20 men den er grei er ikke så prikete) + en lørdag 6 timer der jeg måtte bytte en som ble syk. Før det hadde vi en møte der det ble nevnt at det er alt for mye å gjøre og at overtid skal kjøres som overtid. Men sånn ble det ikke istedet kan jeg ta de 18 timer som ferie.... jeg liker ikke å mase med sånne ting men lurer på om det er normalt? Er det vanlig at man skal jobbe ekstra timer for å få de avspasert i senere annledning? Personlig ville jeg heller fått betalt for det...... Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Er ikke sikker på det juridiske, men der jeg jobber kan vi selv velge hvordan dette godtgjøres. Man kan enten skrive overtid (50 eller 100% alt etter som tariffavtalen sier). Vi har også valget om å skrive timene i timebank, samt få utbetalt overtiden i penger, enten halv, eller full timelønn. De timene i som man har i timebanken kan vi bruke når vi har behov for dem, men det må avtales med leder i forkant. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Stemmer denne ordninga overeins med det som er avtalt i arbeidsavtalen? Kva seier avtalen om arbeidstid? Har dere eventuelt tariffavtale? Den heilt klare hovedregelen er at når du blir pålagt å jobbe overtid (meir enn vanlig arbeidstid i den aktuelle perioda) så skal dette være overtidsbetalt med minst 40%. Overtid kan også kun påleggast når det er eit klart og tidsbegrensa behov for overtid. Dersom du sjølv velger å jobbe lengre dagar så er ikkje dette overtid, det er meirarbeid som du då i utgangspunktet skal ta ut som arbeidsfri time for time. Så her er det eit viktig skille mellom kven som bestemmer at du må jobbe ekstra. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. november 2015 Del Skrevet 16. november 2015 der jeg jobber er det samme systemet som krokan beskriver. Tror det er ganske vanlig. Spesiellt i skiftjobbing Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå