Tåka Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 (endret) Hvor for man ikke kan "gå" over grensa er meg en gåte man "Må" sykle og det hoper seg opp med "nye" sykler som bare blir destruert...makan til sløsing, hvorfor ikke sende disse syklene til Afrika eller land de trenger sykler men som ikke har råd til det meget fattige der kan få det bedre. Men det blir vel for dyrt som vanelig i dette landet, men man kan vel bruke av bistands busjettet til dette mener jeg må koste minimalt å gjøre dette! Endret 13. november 2015 av Tåka Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Har du noensinne leid en lastebil for å frakte noe fra A til B? Det er svimlende dyrt, og monterte, driftsklare sykler tar voldsomt med plass. En kunne kanskje tenke seg at en kunne fylle en lastebil med sykler og kjøre til Murmansk, men brukte sykler er lite verdt og det er ikke sikkert at det svarer seg. Til Afrika? Komplett galskap. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Transport er noe av det som IKKE er dyrt i Norge. Alle transportfirmaer er meget hardt presset på pris, bla av polakker osv. 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Transport er noe av det som IKKE er dyrt i Norge. Det er vel som en ser det. For noen år siden fikk jeg en lastebil til å kjøre et lite lass vedtømmer for meg, 10 km. Pris 2000,-. Skal jeg spørre hva han skal ha for en tur til Afrika? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Transport er noe av det som IKKE er dyrt i Norge. Det er vel som en ser det. For noen år siden fikk jeg en lastebil til å kjøre et lite lass vedtømmer for meg, 10 km. Pris 2000,-. Skal jeg spørre hva han skal ha for en tur til Afrika? Prøv og driv et transportfirma selv mann. Lastebilene her i området som driver massetransport f.eks. Tippbiler. Det meste de kan forvente å gå i overskudd per bil når alt er betalt ligger på 50 tusen. Et par punkteringer og noen reparasjoner da så er bilen i minus. Ingen sender gods med lastebil til afrika, der går det i båt. 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Prøv og driv et transportfirma selv mann. Prøv å holde deg til saka. Jeg mener at det er så dyrt å transportere brukte sykler at det ikke svarer seg, og la fram et eksempel på hva en tømmerbil tok betalt. Årsakene til at det koster såpass, det er en sak for seg som ikke hører hjemme her. Men det er mulig at frakt på godsbåt fra Kirkenes til Murmansk blir billigere. Noen som aner hva frakta er pr. m³? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Dette blir nok bare synsing. Kjør de gamle stygge syklene rett i pressa. 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Dette er sykler som ikke er godkjente for bruk i Norge. Selv om man kan omtale de som nye er de neppe i den stand man forventer av en sykkel. Så jeg sier bare "kjør presse". 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 (endret) Man kunne sikkert tatt fra bistandsbudsjettet for å finansiere transport av gamle sykler til Afrika, men det spørs om det ikke finnes mye bedre måter å bruke disse pengene på. Endret 13. november 2015 av Vice Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Ein anna ting er at det koster å håndtere ein slik forsendelse også. Om ein finn eit containerskip som går frå Kirkenes mot Afrika så koster det nok ikkje så mykje å hive syklane i ein container og sende det avgårde. Kanskje det til og med er billegare enn å frakte dei på veg i Norge? Men kva skal ein då gjere når syklane kjem fram? Regelen om at ein må sykle over grensa er etter det eg forstår ein russisk regel som er laga for å begrense tilfeldig grensekryssing til fots. Denne regelen gjer også at ein har betre grunnlag for å vise vekk personar som nærmar seg grenseområdet til fots. Lenke til kommentar
toth Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Transport er noe av det som IKKE er dyrt i Norge. Det er vel som en ser det. For noen år siden fikk jeg en lastebil til å kjøre et lite lass vedtømmer for meg, 10 km. Pris 2000,-. Skal jeg spørre hva han skal ha for en tur til Afrika? Man bruker ikke lastebil for å frakte varer på tvers av kontinenter, man bruker container. En 40' container fra Norge til Kina svinger fra 700-1500 USD, så å fylle en med 200 sykler blir ikke en spesielt dyr affære - spesielt ikke tatt i betraktning kostnader for annen type bistand. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Hvor for man ikke kan "gå" over grensa er meg en gåte man "Må" sykle og det hoper seg opp med "nye" sykler som bare blir destruert...makan til sløsing, hvorfor ikke sende disse syklene til Afrika eller land de trenger sykler men som ikke har råd til det meget fattige der kan få det bedre. Men det blir vel for dyrt som vanelig i dette landet, men man kan vel bruke av bistands busjettet til dette mener jeg må koste minimalt å gjøre dette! Hører rykter om sykkelmangel i Murmansk, så det vil vel være et naturlig marked. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 200 sykler i en container? Er det mulig å få dem inn og ut uten at de tar skade? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Man bruker ikke lastebil for å frakte varer på tvers av kontinenter, man bruker container. En 40' container fra Norge til Kina svinger fra 700-1500 USD, så å fylle en med 200 sykler blir ikke en spesielt dyr affære - spesielt ikke tatt i betraktning kostnader for annen type bistand. Nei, jeg tenkte på frakt Storskog - Murmansk. Men skal du få plass til 200 sykler i en 40' container, må de demonteres, pakkes inn og det motsatte når de er framme. Det blir kostbart. Syklene som de er, er det bare plass til noen få av. Da blir frakta pr. sykkel ganske dyr allikevel. Brukte sykler av vekslende alder og stand går kanskje for en hundrelapp på auksjoner her i landet, men de russiske er ulovlige her. I Russland er de nok heller ikke av særlig verdi. Nei, jeg tror faktisk de er verdiløse i Storskog, så meningsløst det enn kan virke. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 I andre deler av verden er det folk som livnærer seg ved å samle inn skrapmetall, så hvorfor skulle ikke finnmarkingene kunne gjøre det samme? Eventuelt, det eneste fornuftige er at alle sammen tar med seg en sykkel og sykler mot Afrika. Og forlater dette kalde, mørke landet. Jeg så et Nrk-program om Line som reiser verden rundt, og i det siste programmet endte hun opp i en landsby i Tanzania, hvor det aldri hadde vært hvite mennesker før. Det så kjempekoselig ut, jeg fikk lyst til å flytte dit med en gang. Med forbehold om at menneskene der var like hyggelige dersom man kom alene, uten noe TV-team bak seg! Da hadde de vel gjort klar den store gryta med en gang, for å "ta seg av turisten", lol. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Jeg synes også at Finnmarkingene bør finne noe nyttig å finne på!! Sett igang å samle skrapmetall!! Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 (endret) Jeg synes også at finnmarkingene bør finne noe nyttig å finne på!! Sett igang å samle skrapmetall!! De driver på for fullt. 42 tonn sykler sendt på fyllinga i Tana bru hittil Endret 14. november 2015 av Vox_populi Lenke til kommentar
toth Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Man bruker ikke lastebil for å frakte varer på tvers av kontinenter, man bruker container. En 40' container fra Norge til Kina svinger fra 700-1500 USD, så å fylle en med 200 sykler blir ikke en spesielt dyr affære - spesielt ikke tatt i betraktning kostnader for annen type bistand. Nei, jeg tenkte på frakt Storskog - Murmansk.Men skal du få plass til 200 sykler i en 40' container, må de demonteres, pakkes inn og det motsatte når de er framme. Det blir kostbart. Syklene som de er, er det bare plass til noen få av. Da blir frakta pr. sykkel ganske dyr allikevel. Brukte sykler av vekslende alder og stand går kanskje for en hundrelapp på auksjoner her i landet, men de russiske er ulovlige her. I Russland er de nok heller ikke av særlig verdi. Nei, jeg tror faktisk de er verdiløse i Storskog, så meningsløst det enn kan virke. Neida, du trenger ikke demontere dem, det eneste du trenger gjøre er å vri styret 90*, så det er i linje med hjula, putte hver i en pappeske og stable containeren full(PS, jeg har importert noen hundre containere med sykler, så jeg kan litt om fraktlønnsomhet) - skal man spare enda mer plass tar man av pedalene. Arbeidet kan gjøres av frivillige både i avsenderland og mottakerland, da blir det ikke mange kronene for å sponse en hel landsby i Afrika med gode, nye sykler (de er ikke så nøye på CE-merkinga der nede) Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Arbeidet kan gjøres av frivillige både i avsenderland og mottakerland, da blir det ikke mange kronene for å sponse en hel landsby i Afrika med gode, nye sykler Om en slipper å betale arbeiderne, vil i grunnen det meste her i verden bli billig. Men gode, nye sykler kan disse vanskelig bli. Har du sett på bildene i avisa? Lenke til kommentar
toth Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Arbeidet kan gjøres av frivillige både i avsenderland og mottakerland, da blir det ikke mange kronene for å sponse en hel landsby i Afrika med gode, nye sykler Om en slipper å betale arbeiderne, vil i grunnen det meste her i verden bli billig. Men gode, nye sykler kan disse vanskelig bli. Har du sett på bildene i avisa?Ja, den artikkelen jeg så gjorde et poeng nettopp av at det var hele, nye sykler - ofte var ikke plasten tatt av en gang - og at det var synd de bare ble lempet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå