Gå til innhold

Snart får vi trolig en langt billigere variant av Microsofts avanserte HoloLens-briller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror det er greit å ikke la seg avskrekke fullstendig av prislappen på utviklerutgaven her.

 

Hvis dere husker Microsoft Surface, så kosta utviklerutgaven rundt omkring 50.000,-.

MS forandra riktignok formfaktoren fullstendig før de slapp et forbrukerprodukt basert på teknologien, og dette var selvsagt med på å få prisen ned, men saken er at det koster mye å drive produktutvikling når man jobber på grensa av hva som er teknisk mulig.

 

Et endelig forbrukerprodukt kommer sannsynligvis til både å se annerledes ut og være i en helt annen prisklasse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror AR vil vinne kampen helt mot VR.

 

I tillegg til spill vil AR gi mange fordeler også i arbeidslivet. Sykehus, Ingeniører, arkitekter, kontor.. nesten overalt kan AR være ett nyttig verktøy.

 

VR derimot kan kun brukes når man sitter i en stol, og blir da mest for spill/simulatorer. Det er også vanskelig å se for seg at VR skal greie å overkomme ubehaget at man ser en ting mens hodet/kroppen opplever noe helt annet. Med AR skjønner hodet fortsatt hvor man er, selv om man har en svært virtuell TV/ 3D skjerm/figur foran seg. Det vil være godt nok for de fleste.

 

Som underholdning kan VR sikkert skape seg en nisje, ved å utvikle ett mekanisk skjelett man setter seg i, rotere rundt alle akser og gi riktig motstand i forhold til objekter i den virtuelle verdenen. Kult, men mainstream.. Neppe.

Lenke til kommentar

VR derimot kan kun brukes når man sitter i en stol, og blir da mest for spill/simulatorer. Det er også vanskelig å se for seg at VR skal greie å overkomme ubehaget at man ser en ting mens hodet/kroppen opplever noe helt annet. Med AR skjønner hodet fortsatt hvor man er, selv om man har en svært virtuell TV/ 3D skjerm/figur foran seg. Det vil være godt nok for de fleste.

 

Det går an å overvinne dette ubehaget ved å stimulere balansesystemet direkte. Det er fortsatt høyst eksperimentelt, og vi snakker om å sende elektriske impulser direkte inn i hodet, så det er liten sannsynlighet for at det kommer til å bli mainstream med det første, men det finnes altså løsninger for det allerede. Metoden kalles Galvanic Vestibular Stimulation, og hittil er det eneste de tilsynelatende klarer å gjøre hittil, er å påvirke balansen sideveis.

 

Se for eksempel denne:

Lenke til kommentar

 

VR derimot kan kun brukes når man sitter i en stol, og blir da mest for spill/simulatorer. Det er også vanskelig å se for seg at VR skal greie å overkomme ubehaget at man ser en ting mens hodet/kroppen opplever noe helt annet. Med AR skjønner hodet fortsatt hvor man er, selv om man har en svært virtuell TV/ 3D skjerm/figur foran seg. Det vil være godt nok for de fleste.

 

Det går an å overvinne dette ubehaget ved å stimulere balansesystemet direkte. Det er fortsatt høyst eksperimentelt, og vi snakker om å sende elektriske impulser direkte inn i hodet, så det er liten sannsynlighet for at det kommer til å bli mainstream med det første, men det finnes altså løsninger for det allerede. Metoden kalles Galvanic Vestibular Stimulation, og hittil er det eneste de tilsynelatende klarer å gjøre hittil, er å påvirke balansen sideveis.

Interessant, men ikke veldig praktisk. Med VR ville man bare ramle av stolen man sitter på. Men jeg tror også man skulle bli passe sprø i hodet etterhvert hvis man daglig gikk inn og ut av en komplett virtuell verden hvor man for eks. hopper ned fra bygninger, skyter virkelighets nære kjøttetende zombier, osv.. og hvor sansene også ble manipulert. I beste fall ender man opp hos psykologen. Spørs på hva man spiller :) Man blir da nødt å velge, og jeg tror folk vil foretrekke å føle at man har kontakt med den virkelige verden. 

Endret av Thor Minator
Lenke til kommentar

Tror det er greit å ikke la seg avskrekke fullstendig av prislappen på utviklerutgaven her.

 

Hvis dere husker Microsoft Surface, så kosta utviklerutgaven rundt omkring 50.000,-.

MS forandra riktignok formfaktoren fullstendig før de slapp et forbrukerprodukt basert på teknologien, og dette var selvsagt med på å få prisen ned, men saken er at det koster mye å drive produktutvikling når man jobber på grensa av hva som er teknisk mulig.

 

Et endelig forbrukerprodukt kommer sannsynligvis til både å se annerledes ut og være i en helt annen prisklasse.

Takk!

Den dag i dag virker det enda som at de fleste har glemt surface prototypen og at surface 2 og oppover har vært det ene, store.

Lenke til kommentar

per i dag og i nærmeste fremtid er VR er det beste for vanlige forbrukere, mens AR har mest potensial for bedriftskunder. VR kommer for fullt neste år til overkommelige priser for de fleste. VR briller kobler du opp mot en pc. AR teknologien er ikke så billig og heller ikke så nær å komme i handelen. AR krever at du bærer selve pc'en på kroppen, enten integrert i en hjelm over brillene, eller lignende..

I fremtiden vil mange bruke AR på arbeidsplassen og VR hjemme i stua. Mens AR kan gjøre arbeidsdagen lettere for mange, har det begrenset nytte som spillmedium med mindre det er snakk om virtuel sjakk og ludo.

Når AR er moden for det, vil teknologien inngå i VR briller, slik at man får det beste av begge medium tilgjengelig i en og samme brille. Dette ligger noen år frem i tid.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...