Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

kloning og oppgradering til Win 10

Anbefalte innlegg

Hei,

Som det går frem i en annen tråd her skal jeg oppgradere fra Win 8.1 til Win 10 og bytte ut HDD med SSD. Ettersom jeg reserverte Window 10 i går kan vel dette ta noen dager før jeg får beskjed om å kunne innstallere. I mellomtiden tenkte jeg å bytte til SSD, og når innstallasjonen er klar så innstallerer jeg. Etter dette tenker jeg å "tilbakestille pc og slette all data" slik at det blir som en helt nyformatert Win10 uten gammelt rusk.
Er denne rekkefølgen grei?

I går kveld klonet jeg HDD over på SSD med en gammel versjon av Ease US TODO Backup, altså gammel versjon av denne (http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software.htm), men  når jeg da valgte under oppstart, og starte fra SSD, som sitter i kabinettet for å se om det virket, fikk jeg feilmelding. Tror dere dette skyldes pga at jeg brukte gammel versjon av dette kloneprogrammet?
Eventuelt et annet gratis prgram som kan klone over?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Som det går frem i en annen tråd her skal jeg oppgradere fra Win 8.1 til Win 10 og bytte ut HDD med SSD. Ettersom jeg reserverte Window 10 i går kan vel dette ta noen dager før jeg får beskjed om å kunne innstallere. I mellomtiden tenkte jeg å bytte til SSD, og når innstallasjonen er klar så innstallerer jeg. Etter dette tenker jeg å "tilbakestille pc og slette all data" slik at det blir som en helt nyformatert Win10 uten gammelt rusk.

Er denne rekkefølgen grei?

Ja.

Istedenfor å vente på "svar" fra Microsoft om når du kan oppgradere, så kan du laste ned Media Creation Tool og bruke det til å starte oppgraderingen med en gang. (Eller du kan laste ned et ISO-image som brennes ut på DVD eller legges på en USB-stick.)

I går kveld klonet jeg HDD over på SSD med en gammel versjon av Ease US TODO Backup, altså gammel versjon av denne (http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software.htm), men  når jeg da valgte under oppstart, og starte fra SSD, som sitter i kabinettet for å se om det virket, fikk jeg feilmelding. Tror dere dette skyldes pga at jeg brukte gammel versjon av dette kloneprogrammet?

Eventuelt et annet gratis prgram som kan klone over?

Det viktigste å huske på ved kloning er at man kopierer alle partisjonene som ligger på disken. Det er gjerne 3-4 stykker, litt avhengig av om man har installert selv, eller om det kom ferdig på en kjøpt PC. (OK, det er godt mulig at du kan la være å kopiere en partisjon eller to, men hvis du ikke vet dette med sikkerhet, så er det bedre å ta med alle.)

Jeg bruker følgende fremgangsmåte:

- Slå av PC.

- Koble fra HDD, ta HDD ut av PC

- Montere SSD, koble SSD til der HDD var tilkoblet

- Koble HDD til en annen SATA-port

- Starte opp PC'en fra en bootbar USB-stick med et egnet verktøy.

- Kopiere partisjoner, gjerne en for en, fra HDD til SSD.

- (Evt. Justere størrelsen på HDD-partisjoner før kopiering -  SSD er ofte mindre enn HDD)

- Slå av PC

- Koble fra HDD

- Starte opp PC (som nå booter fra SSD)

- Success!

På en bærbar PC har jeg puttet HDD'en i en USB-tilkoblet boks og kopiert fra den over USB,men det krever at klone-verktøyet støtter USB.

Jeg bruker Paragon HD Manager Suite som koster noen kroner, men jeg mener bestemt at det er gratis programmer som også lar deg lage en USB-stick. Fordelen med å boote fra USB er at programmet da har full kontroll på både HDD og SSD og det er lett å se hvilke partisjoner på HDD som må kopieres.

Lenke til kommentar

Er det en gammel maskin må du huske å sette sata til AHCI fra IDE i bios.

Hvis man ikke har AHCI-drivere aktivert i Windows, så vil ikke Windows starte dersom du gjør dette ...

Løsningen blir derfor å aktivere dette før man restarter og gjør endringer i BIOS.

Sånn: http://www.tenforums.com/tutorials/22631-ahci-enable-windows-8-windows-10-after-installation.html

Lenke til kommentar

Takk for svar karer :)

Tror pcen er et sted mellom 2-3 år, det er en Asus K55V. Jeg brukte denne pcen selv når den var ny, og da brukte jeg det samme programmet som  jeg nå har prøvd til å klone til SSD, noe som funket da. Men satte inn igjen den orginale HDD når kona overtok den, da hun ikke har så store krav på den fronten :huh: Tror ikke jeg var inne i Bios å surra...?

Ettersom pcen nå er helt umulig å bruke, er nok ganske belastet med virus, så har jeg satt i gang "tilbakestill til ny" for win 8.1, så får jeg gjøre dette før jeg starter kloningen på nytt for så å innstallere Win 10.

Hvor lenge pleier det å ta fra jeg reserverer win 10, til den er mulig å innstallere?

Mener å ha lest et sted at en kan klone med programvare som sitter i windows, om dette er tilfelle er det kanskje det greieste?

Noen som vet?

Lenke til kommentar

Nå er akkurat versjon 1511 (november 2015) av Windows 10 sluppet. Denne lar deg installere Windows 10 med Windows 7 / 8 / 8.1 produktnøkler (som er brukt på samme maskin). Så du slipper å installere Windows 8.1, oppgradere til Windows 10 for så å ta "clean install" av Windows 10 (som egentlig ikke hadde vært nødvendig, da du kunne valgt "behold ingenting" under oppgraderingen).

Du kan laste ned ISO av Windows 10 versjon 1511 direkte fra Microsoft.

Lenke til kommentar

Litt rart, På min WIN 10 pro utgave har jeg mulighet til å lage en systemavbilding, denne muligheten har jeg ikke på den Win 10 maskinen jeg nettop har oppgradert..

Nå har jeg clonet med gratisversjon av EaseUS Todo Backup, og jeg får bare feilmelding når jeg forsøker å boote den fra usb kabinett, samme feilmelding eter å ha sett den på plass i maskinen, selv etter å ha forsøkt å forandre sata til AHCI fra IDE i bios. Er det noe med disse maskinene som kom med Win 8, som gjør slikt vanskelig, har gjort tilsvarende med en Win maskini, altså kloning uten feilmeldinger...

Så nå gir jeg opp, kona har uannsett fått seg en fresh Win 10 :)

Lenke til kommentar

Når du cloner OS-disken eller partisjonen er det ofte nødvendig å bytte disken over til den opprinnelig sata kabelen/porten fra hovedkortet. Etter man i bios har endret disk for boot er det ganske typisk at windows ikke finner filer for å starte opp. Tror samtlige ganger at å flytte disken over på opprinnelige port har løst problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...