Gå til innhold

Hordan håndterer man egentlig skatt for apper solgt til kunder i utlandet via Play Store?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Litt bakgrund:

Apple tar seg hånd om innsamling og innbetaling av lokal skatt i nesten hele verdenen. En app-utvikler på iOS/Mac får bare pengene som er igjen etter beskattning og "Apple-skatt" utbetalt uten mer fjas. I enkelte land kan ikke Apple håndtere skatten og utvikleren må selv håndtere salgsskatt (mva. og tilsvarende) i disse landene eller velge å ikke distributere der.

Google Play håndterer innsammlingog innbetaling av lokal skatt i EU + Norge (kilde), men ikke resten av verden. Inklduert hjemmemarkedet deres USA og andre store markeder. Det er utvileren som er ansvarling for å ta inn salgsskatt sammen med kjøpssummen og betale inn denne til lokale myndigheter.

Den essensielle forskjellen mellom de to er at Apple leier appen fra meg og seger den direkte til kundene, mens hos Google er det jeg som utvikler som selger direkte til sluttkunden. Dermed skjer transaksjonen mellom kunde og utvikler i kundens hjemland og ikke i utviklers hjemland.

Spørsmået:

Som en liten, søt, og uskyldig app utvikler bosatt i Norge ...  Kan jeg gi langtrukket faen i å samle inn og betale skatt til alle verdens land? Det vil innebære ufattlig mye arbeid og spise opp hele fortjenesten min og mere til og søke skatteråd og konsulenter over helle verden. Jeg har funnet litt eksempler her og der på ulike formuer av folk om sier de bor her og der i verden og har valgt å ikke samle inn skatt for land som krever at utlandske selskap samler inn skatt på salg til deres forbrukere. 1Password har en FAQ side om internasjonal skatt hvor de rett og slett stikker fingrene i ørene mens de roper "lalalala". Jeg har funnet veldig få andre som har delt erfaring rundt dette på nettet.

Å begrense salget av appen min til bare EØS vil gi meg et kraftig redusert inntektspotensiale. Jeg kunne kanskje tatt på meg beskattning til de største engelsspråklige markedene (USA, Australia, Canada), men er redd for at resten av verden ville svart med å piratkopiere appen min for å få tilgang til den. Og håntere skatt i disse tre landene ville også vært et massivt ekstraarbeid å ta på seg.

Dessverre kan man ikke først lansere appen gratis og deretter gjøre den om til en betalt app senere. Slik at man kunne testet om appen ble kjempepopulær eller floppet. Dette er ikke støttet hos Google Play Store, en app er endten gratis eller betalt og man kan ikke veksle mellom de to. (Dette har med lisensiering og aktivering å gjøre.)

Reality check:

Må jeg rett og slett gi avkall på min Android-telefon, porte appen til iOS, og leve det mye enklere utviklerlivet på iOS? Eller finnes det en fin og enkel måte alle andre vet om som lar meg ignorere alle land utenom der jeg bor og bli en stor hit (eller ikke) på Google Play?

Mulig silver lining:

Jeg har sett nevnt at det finnes handelsavtaler mellom USA, EU, Sør-Amerika, Australia, og et par andre som lar deg slippe helt unna beskattning om du selger digitale småkjøp mellom disse landene. Dette faller vist under "FACTA"-avtalen, men jeg har ikke funnet noen bekreftelse på dette annet enn litt ønsketenkning her og der på nettet.

PS: Windows Store, Windows Mobile Store, og Amazon App Store har alle samme policy som Google. Ikke rart de er fylt med søppel og har lite utvalg mange steder i verden!!

Anonymous poster hash: cf26e...c43
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...