Gå til innhold

Katolsk dåp - hva skal jeg ha på meg?


Freidig

Anbefalte innlegg

Jeg er invitert i dåp. Denne skal være katolsk, og jeg er usikker på reglene som er her. Jeg vet at jeg må dekke til skuldrene mine, men er det noe annet jeg må tenke på? 

Kan jeg feks bruke skjørt som er over knærne eller en kjole som er rød? Jeg leser rundt om at det er veldig mange forskjellige "regler". Hadde det vært en vanlig dåp hadde jeg ikke tenkt noe spesielt over det, men er redd for å møte opp og ha kledd meg helt feil. 

Dåpen skal foregå i Norge om det har noe å si. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men er den katolske menigheten like slapp med de uskrevne kleskodene som Den Norske Kirke? I sistnevnte skal man egentlig ha tildekkede knær, skuldre, mage og rygg, ikke vise kløft eller undertøy og ikke gå med sort til bryllup eller dåp. De mer konservative vil nok se litt rart på deg om du kommer med noe annet, men den gjennomsnittlige kirkegjenger bryr seg lite, med mindre du er usedvanlig naken.

Lenke til kommentar

Er det ikke åpenbart?

Jaja, nå tror jeg ikke den finnes i den størrelsen jeg skal ha så det utgår dessverre  :hm:

 

Jeg tror jeg må lande på bukse og en fin topp. Tusen takk for all hjelp! Så slipper jeg det spørsmålet med knær og andre ting :p

Endret av Freidig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...