Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av ATV for veibruk, hvilken anbefales?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe meg en ATV, men den skal kun brukes på vei, noe på motorvei, en jeg kan kjøre i 80-90 km/t. Hvilken er da å anbefale? Helst en med kvalitet og skal kjøres på førerkort klasse B.

Har sett på Yamaha Raptor, men jeg har null kunnskap om ATV.

Takk for svar på forhånd. :)

EDIT: Har kjempe lyst på en Kymco MXU, men vet ikke hvordan den er på høyere hastigheter.

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ATV i høye hastigheter anbefales generellt IKKE.

De har farlige kjøreegenskaper, og du havner lett i en selvforskyldt ulykke.

Hvorfor ATV? Du har lappen klasse B.

Hva med en bra bruktbil, eller en sånn motorsykkel med to forhjul?

Det står litt om det her:

https://www.tryggtrafikk.no/tema/mc-moped/atv/

I dag finnes forskjellige typer ATV som krever forskjellige typegodkjenninger. De kan enten registreres som moped, firehjuls motorsykkel eller traktor. Disse kan kjøres på offentlig vei med hvite skilter, men kun ATV i motorsykkelklassen kan brukes på motorvei.

(min utheving.)

Jeg vet ikke hvordan den uthevede delen skal tolkes.

Må den være registrert som motorsykkel for å kunne kjøre den på motorveien?

Kan du da ikke kjøre den med klasse B sertifikat?

Ikke vet jeg. Noen andre får svare på dette.

Jeg vet ikke når du tok lappen, men:

Klasse B gir også internasjonal rett til å kjøre moped (klasse AM) og 4-hjuls motorsykkel. Er klasse B tatt før 19. januar 2013, gjelder klasse B også for 3-hjuls motorsykkel. Har 3- eller 4-hjuls motorsykkel slagvolum over 125 ccm, kan du trekke tilhenger etter denne hvis dette er godkjent ved merknad i motorsykkelens vognkort.

http://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29

Det er tydeligvis forskjell på når man tok lappen klasse B...

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg har hatt førerkort klasse b siden januar 2009.

Sånn som jeg har forstått det så blir en ATV med hvite skilter registrert som MC og betaler da avgifter som en MC skulle ha gjort, men kjøres på klasse b førerkort. Det kan hende at jeg har tolket dette helt feil, men har sett flere på finn som ikke har fartsbegrensninger og kan kjøres så fort den klarer. Selvfølgelig etter fartsgrensen.

Nå er jeg da ikke sikker om det gjaldt motorveien.

Takk for svar ihvertfall, skal prøve å undersøke det nærmere.

Lenke til kommentar

Takk for svar til begge.

-Etter det jeg har fått med meg så har traktorregistrert ATV sorte skilter, og ikke hvite. Kan hende jeg tar feil her...?

-Jeg vil heller ha en ATV enn en trehjuls scooter, selv om scooteren er bedre egnet til vei.

Tilfelle noen skulle lure på noe angående dette så poster jeg et svar jeg har fått.

Så lenge ATV er registrert som MC og kan kjøres på klasse B, så kan ATV ferdes alle steder der bilene kan, gjelder også motorvei. Eneste kravet er at ATV må kunne klare hastigheten etter fartsgrensene på veien. Går den kun i 60 km/t så skal den ikke benyttes på motorvei og da skal det stå på vognkortet med fartsbegrensning på eks. 60 km/t. De som ikke har begrensninger så står det ingenting på vognkortet etter fartsbegrensning.

Dette har jeg fått fra en som har hatt ATV i flere år og kjører på hvite skilter med klasse B.

Lenke til kommentar

Takk for svar til begge.

-Etter det jeg har fått med meg så har traktorregistrert ATV sorte skilter, og ikke hvite. Kan hende jeg tar feil her...?

Traktorregistrert ATV KAN ha svarte skilter, men den kan også ha hvite.

Tilfelle noen skulle lure på noe angående dette så poster jeg et svar jeg har fått.

Så lenge ATV er registrert som MC og kan kjøres på klasse B, så kan ATV ferdes alle steder der bilene kan, gjelder også motorvei. Eneste kravet er at ATV må kunne klare hastigheten etter fartsgrensene på veien. Går den kun i 60 km/t så skal den ikke benyttes på motorvei og da skal det stå på vognkortet med fartsbegrensning på eks. 60 km/t. De som ikke har begrensninger så står det ingenting på vognkortet etter fartsbegrensning.

Dette har jeg fått fra en som har hatt ATV i flere år og kjører på hvite skilter med klasse B.

For å kjøre på motorvei må den bare ha konstruktiv hastighet på minst (eller mer enn?) 40km/t.

Lenke til kommentar

Klart det, men det er likevel snakk om en tilpasning, og vi snakker fortsatt et ganske stort kompromiss. ATV er ikke først og fremst et veikjøretøy, det ligger i navnet. Til høy fart på asfalt ville jeg valgt noe annet.

Enig, de fleste av disse er ganske slitsomme å kjøre lengre distanser etter vei med. For ikke å snakke om kalde og bråkete.

Det som er typisk er at man må "gjete" de omtrent overalt siden de følger spor i veien svært lett.

ATV er best for mark og skogsveier, der er de i sitt ess.

Til TS, jeg ville spurt en forhandler om å prøve en for en dag eller to, da kan du finne ut om det er noe for deg. 

Generelt er disse veldig bra: http://www.finn.no/finn/mc/atv/object?finnkode=67320750

Det spørs hva man er ute etter, og hva man vil betale.

Husk at noe slikt er først og fremst et leketøy, og jeg ser ikke for meg at du blir å bruke den særlig mye etter de første ukene du eier den.

Lenke til kommentar

De aller fleste traktorregistrerte ATV-er har hvite skilt, og har fartssperre på omtrent 40 km/t. Om den er registrert som traktor, er det ikke påbudt med hjelm. Kjøretøy med sorte skilt og gul skrift kan ikke brukes på offentlig vei. Jeg er faktisk usikker på om man får kjøpt nye ATV-er med sorte skilt mer. :)

Lenke til kommentar

De fleste atv'er som er bygd med veibruk i bakhodet har en tendens til å være lavere oh bredere enn en cross atv.

Og skulle du gå for en atv som er som en crossatv sånn det være en god idé å investere i et senkesett og spacere så atv'en er mer stabil å kjøre.

Yamaha raptor er en som har et godt rykte på seg, så dette er neppe et dårlig kjøp så sant du ikke kjøper noe som er ferdig herjet.

Lenke til kommentar

Nå ble jeg litt usikker på dette, han jeg kjørte sin sa det ikke var påbudt men han bruke det uansett.

Fant dette dog:

Påbudt bruk av hjelm. Når kjøretøyet er registrert som motorsykkel eller moped er hjelm påbudt. Om kjøretøyet er registrert som traktor er det ikke hjelmpåbud
(jf. Forskrift om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn § 2).
Lenke til kommentar

Det er stor sannsynlighet for at du velter når du kjører ATV.

Bruk hjelm om du absolutt skal kjøre en av disse doningene.

Bare for nysgjerrighetens skyld. Har du faktisk mye erfaring med ATV? Jeg har gått på to hjul en gang eller to, men da har jeg provosert det frem. Selvfølgelig skal man vite at den går kjappere rundt enn en bil, men at det er "stor sannsynlighet" når man kjører er vel å ta i. Det er stor sannsynlighet DERSOM man kjører som en idiot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...