Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsikring, trygghetsavtale pc

TheyStoleMyName

Anbefalte innlegg

Heisann!

Det var noen som skulle flytte på en sofa ved verandaen og den ene delen var løs og traff meg (jeg var ikke med på flyttinga) og da den delen traff meg så fikk jeg en ubalanse og falt, jeg hadde pcen i hånda og klarte å miste den fra verandaen. Det var vått ute og dermed var det også vannskade. (Står at de dekker uhell, vannskade og slikt)

Er dette en plutselig ytre årsak/skade?

Og lurer da på om forsikringen jeg har hos Lefdal dekker dette? Eller om innboforsikringen dekker det?

Takk for svar!

Endret av TheyStoleMyName
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva står det i forsikringsvilkårene? Både fra Lefdal og innboforsikringen din?

For øvrig er vel dette en "plutselig ytre årsak" ja - man kan ikke med rimelighet til en hver tid måtte forvente å bli truffet av møbler i bevegelse.

Innboforsikringen er jeg usikker på, har hatt det utrolig lenge, men aldri brukt (DNB).

Lefdal; Står det at:

"Dekker uhell, fall og støtskader, væskeskader, lynnedslag og andre uhell."

"Trygghetsavtalen dekker skade på grunn av en sviktende funksjon som oppstår etter en plutselig, ytre fysisk hendelse."

"Trygghetsavtalen dekker væskeskader. "

"Trygghetsavtale omfatter:

Trygghetsavtale omfatter nedenstående skadehendelser på forsikret produkt, med de unntak som angis i punkt 6 nedenfor:

1. 5.1  Skade på grunn av en sviktende funksjon som oppstår etter en plutselig, ytre

fysisk hendelse som er knyttet til et bestemt skadetidspunkt eller sted som ikke omfattes av produktgarantien eller selgerens/produsentens ansvar for feil i henhold til forbrukerkjøpsloven. Ved slike skader skal produktet innleveres til butikk eller reparatør.

2. 5.2  Tap av produktet som følge av brann eller ved tyveri gjennom innbrudd eller ulovlig inntrengning i din bolig, ferieboligen eller kontoret ditt, se punkt 7.

3. 5.3  Skader på innholdet i kjøleskap og fryseboks og i vaskemaskin og tørketrommel som skyldes en skade på det forsikrede produktet, se punkt 5.1, og som inntreffer innen tolv måneder fra produktets kjøpsdato. Maksimalt erstatningsbeløp er 2000 NOK. "

6. Unntak

Erstatning gis ikke ved:

1. 6.1  Skade som ikke påvirker varens brukbarhet, for eksempel riper, rust, mugg og

sprekker. Skade som består i eller kommer av slitasje, bruk, aldring, forandring i

farge, form eller belegg.

2. 6.2  Forbruksmateriell som for eksempel batterier, lamper, film, skrivehode eller

blekkpatroner.

3. 6.3  Skader forårsaket av det forsikrede objektet (følgeskader) utover de skader som

angis i punkt 5.3. For eksempel at parketten skades når TV-en faller i golvet. 

6.4 Kostnader til demontering og/eller montering av utstyr i forbindelse med skaden. 6.5 Skade på programvare og spill, samt skade forårsaket av datavirus eller feil i

programvaren eller sviktende funksjon som følge av en slik feil.

6.6 Skade på plasma- og LCD-skjermer som innebærer at bildepunkter slukner, eller

skader av type at bildet har ”brent seg fast”.

6.7 Tap av produkt forårsaket av annet enn brann, innbrudd eller ulovlig inntrenging i

boligen din, ferieboligen din eller kontoret ditt, se punkt 7.

6.8 Kunden må betale merkostnader som er forbundet med at sikrede uten rimelig

grunn bruker et annet verksted enn det forsikringsgiveren anbefaler. 

Lenke til kommentar

Innboforsikringer dekker gjerne ikke uhell av denne typen, med mindre du har et "idiot-tillegg" på den - altså en ekstra dekning oppå den vanlige innboforsikringen.

Med forbehold om at jeg ikke er jurist, ser det for meg ut som om hendelsen du beskriver faller inn under punkt 5.1 av Lefdal sin trygghetsforsikring, og jeg ser heller ikke at noen av unntakene kan sies å gjelde så jeg vil definitivt tro dette vil kunne dekkes av trygghetsforsikringen. Siden denne forsikringen av natur er ment å skulle dekke skader som oppstår grunnet uaktsomhet ville det være rart om erstatningen skulle bli avskåret på grunn av uaktsomhet. Uansett: å bære en laptop med skjermen åpen må vel kunne sies å falle inn under normal bruk av et slikt produkt og ikke spesielt uaktsomt.

Som en tangent vil jeg råde deg til å sjekke muligheten for å få en slik "idiot-dekning" på innboforsikringen din; det er ofte veldig mye billigere enn å kjøpe disse trygghetsforsikringene for hvert produkt og gir deg samme beskyttelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...