Gå til innhold

2560x1440 eller 3840x2160 ?


holvik

Anbefalte innlegg

Har planer om ny skjerm, har idag en Eizo 24 tommer 1920x1200.

Var i utgangspunktet tenkt å kjøpe en 27 tommer/2560x1440 ,men når jeg søker og spekulerer på nett dukker alternativet 3840x2160 opp.

 

Bruker pc'en til kontor/tegning ,spiller aldri. 

Selv er jeg glad i høy oppløsning, har 1920x1080 på en 15 tommers laptop og synes det er helt supert. Fruen derimot ser litt dårlig og foretrekker større ikon/bokstaver ,så hvis jeg går for 3840x2160 må saker og ting skaleres opp.

 

Er det noen som har noen råd/erfaringer ang. 3840x2160 til kontorbruk ?

Kan skaleringen lage krøll ?

Krever denne oppløsingen Displayport ?

Har noen en link til ett rimelig skjermkort som egner seg til kontorbruk og 3840x2160 oppløsning ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke skjermkort omtrent:

 

Club 3D SenseVision videokonverter 3840 x 2160

 

STARTECH USB 3.0 TO DISPLAYPORT- 4K IN EXT

 

Slike skal fungere fint til film\kontorbruk, er bare spilling som er problemet med disse.

Du bør nok minst ha en usb 3.0 kontakt ledig.

 

I windows 10 er ikke det like stort problem som windows 7 og windows 8.1 slik jeg testet sist.

Startmenyen og ikonene blir litt mindre men ikke lite.

 

HDMI v2 er kun i nvidia GTX 960 og nyere.

Derfor må du ha displayport\mini displayport eller får du kun 30 bilder i sekundet med hdmi 1.4.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du trenger ikke skjermkort omtrent:

 

Club 3D SenseVision videokonverter 3840 x 2160

 

STARTECH USB 3.0 TO DISPLAYPORT- 4K IN EXT

 

Slike skal fungere fint til film\kontorbruk, er bare spilling som er problemet med disse.

Du bør nok minst ha en usb 3.0 kontakt ledig.

 

I windows 10 er ikke det like stort problem som windows 7 og windows 8.1 slik jeg testet sist.

Startmenyen og ikonene blir litt mindre men ikke lite.

 

HDMI v2 er kun i nvidia GTX 960 og nyere.

Derfor må du ha displayport\mini displayport eller får du kun 30 bilder i sekundet med hdmi 1.4.

Takker for svar!

 

Hovedkortet har displayport , prosessoren er av typen "Intel Core i7-3770K" med Intel HD4000 . Slik jeg har forstått blir dette i veikeste laget til 3840x2160 oppløsning.

Ønsker å beholde gamleskjermen som skjerm nr. 2, da duger vel ikke USB3 løsningen?

 
Lenke til kommentar

http://www.dinside.no/935164/saa-enkelt-kan-du-ha-mange-skjermer

 

Det er samme teknologien bare bruker hdmi.

Teknolgien heter displaylink.

 

Så ja man kan nok ha en del skjermer med dette, særlig for laptop som har begrenset med uttak for mini displayport\hdmi etc.

 

Er en stasjonær pc .

Vil dette gjøre susen eller må jeg ta i litt på skjermkortet ?

https://www.komplett.no/product/815114/datautstyr/skjermer/skjermer/asus-28-4k-led-pb287q#

https://www.komplett.no/product/822995/datautstyr/skjermkort/pci-express/zotac-geforce-gtx-750-1gb-physx-cuda

 

Skjermkort er ikke min sterke side  :hm:

Lenke til kommentar

Jeg har en 3840x2160 skjerm på 28" i dag og jeg hadde ikke kjøpt den igjen den er for liten til oppløsningen, på en måte elsker jeg den på grunn av arealet men neste gang kjøper jeg en som minst er 32".

 

Samsung? Hehe. Hadde isåfall den selv. Oppgraderte til 27" med 2560x1440. Utrolig mye bedre enn 4K mtp den dårlige støtten det er pr dags dato på Windows med 4K. Enkelte ting fungerer greit, men så ekstremt mye som fungerer dårlig.

Får bare hodepine av det. så 3x 27" er som en drøm her nå. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...