Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Forskjell på våtromsplater?

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som kan forklare meg eller vet forskjell på våtromsplater?

Jeg skal pusse opp badet og har vært på megaflis hvor de nå selger "tetti".

Disse platene har jeg fått beskjed om må legges membran på mot yttervegger. Da mener jeg noe av poenget forsvinner med å ha våtromsplater.

Kikket på litex også og der står det at man ikke skal ha membran på disse ... Noen som aner hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter her å lurer på hva mot yttervegger betyr. 

Mener de faktisk yttervegg som jord på andre siden? 

Isåfall er det jo en grunn som vil ha samme problem på litex..

Lager 3 bad selv jeg og ett av de er plater fra nettopp megaflis, så fin tråd for meg også. 

Lenke til kommentar

Yttervegg er en vegg som vender mot utsiden av huset, isolert, og har fuktsperre på varm side og gjerne lufting bak ytterkledning, for å håndtere eventuelle kondensproblemer i isolasjonen fordi det deler av året kan være stor temperaturforskjell mellom inne og ute. Innervegg er en skillevegg inne i huset mellom to oppvarmede rom.

Lenke til kommentar

Yttervegg er en vegg som vender mot utsiden av huset, isolert, og har fuktsperre på varm side og gjerne lufting bak ytterkledning, for å håndtere eventuelle kondensproblemer i isolasjonen fordi det deler av året kan være stor temperaturforskjell mellom inne og ute. Innervegg er en skillevegg inne i huset mellom to oppvarmede rom.

Klar over hva yttervegg er.

Uansett så sier de at plast, mao dampsperre ikke må finnes mellom våtromsplate og yttervegg.

Lenke til kommentar

Jeg sjekket spesifikasjonene på dem som flisekompaniet også selger "wedi".

Står det samme i de spesifikasjonene.

Det står dog ikke på litex at man skal ha det men prisforskjellen på litex er jo helt jævlig kontra wedi og tetti.

Ei litex plate koster 450 ish per stk mens under halvparten for de andre.

Spørsmålet er vel egentlig hvor bra de andre er da?

Grunnen til at man skal ha membran på etter hva jeg forstår er på grunn av damp.

Man skal behandle alle våtsoner ekstra med membran på disse våtromsplatene og alle som går mot yttervegger.

Men dersom det er fakta så kunne man vel like godt brukt gips.

Lenke til kommentar

Ja da mener de jo at platene er tette, så du ikke får 2 tette lag.

Forstår ikke greia med membran mot yttervegg

Ikke? Gitt at du dusjer på vinteren. Det er 10 minus på utsiden, du har rundt 28 grader på badet. Luftfuktigheten er 70-80% på badet. Dersom du ikke har membran på veggen vil du få konsensering av vanndampen i isolasjonen pga temperaturfall, og du har et alvorlig råteproblem... 

Lenke til kommentar

Ja da mener de jo at platene er tette, så du ikke får 2 tette lag.

Forstår ikke greia med membran mot yttervegg

Ja, man skal ikke ha to tette lag i yttervegg, men ett. Og veggen skal være tettest innerst, mer og mer diffusjonsåpen utover. Derfor dropper man plasten i man vanligvis bruker i yttervegg i yttervegg på bad når man skal bruke membran - enten det er en banemembran, Litex  eller smøremembran. Men da må membranen være minst like tett som plasten man har droppet.

Hvis Tetti anbefaler å smøre platene, så mener Tetti  antagelig at platene deres ikke er tette nok for bruk på yttervegg der det er stor temperaturgradient og kritisk om det blir kondensering i isolasjonen. De kan allikevel være godt egnet for baderom hvis de tåler fukt godt, ikke mugner og råtner, og trenger ikke å smøres med smøremembran mot andre varme rom der kan det hende at det er like lurt at de kan puste litt.

Lenke til kommentar

Jeg ender opp med å gå for wedi plater da jeg har en konpis som fikser disse til en god pris.

Anser det som samme platene som tetti men hvis fornuften og ikke kapitalen hadde betydd mest hadde jeg gått for litex.

Jeg skal uansett ha en pax vifte (fukstyrt) men kommer også til å smøre ytterveggen med membran:

Lenke til kommentar

Hvis badet har 4 yttervegger da og man vil bruke plater, så kreves det like mye forarbeid (membran) som om man skulle flise, da er jo ikke platene så kjapp fiks som de høres ut som. 

Jeg har 3 bad som skal lages, det ene i sokkel hvor jeg skal leie ut hadde jeg planer om å få ned kostnaden og bruke plater, men det er nå bare 10k forskjell, så nesten like lett med flis. 

Lenke til kommentar

Hvis badet har 4 yttervegger da og man vil bruke plater, så kreves det like mye forarbeid (membran) som om man skulle flise, da er jo ikke platene så kjapp fiks som de høres ut som. 

Jeg har 3 bad som skal lages, det ene i sokkel hvor jeg skal leie ut hadde jeg planer om å få ned kostnaden og bruke plater, men det er nå bare 10k forskjell, så nesten like lett med flis. 

Skjønner ikke hva du mener... Wedi, Tetti og Litex er ment som underlag for fliselegging (i stedet for gips), med eller uten ekstra smøremembran.

Lenke til kommentar

Hvis våtromsplater/baderomspanel med ferdig overflate som etterligner f.eks. flis (Fibo-Trespo og Alloc), monteres riktig oppe og nede og tett i skjøtene, så er de tette og de er membran. De kan monteres rett på stendere. De kan også monteres på plater som er diffusjonsåpne (ikke tette, men pustende) eller rupanel. Det blir feil å montere dem på Litex, eller andre plater smurt med smøremembran. Det blir to tette lag, og det vil man ikke ha. Kommer det fukt mellom to tette lag, så tørker det neppe opp, og kan utvikle mugg, sopp og råte.

Endret av Svinks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Noen som kan forklare meg eller vet forskjell på våtromsplater?

Jeg skal pusse opp badet og har vært på megaflis hvor de nå selger "tetti".

Disse platene har jeg fått beskjed om må legges membran på mot yttervegger. Da mener jeg noe av poenget forsvinner med å ha våtromsplater.

Kikket på litex også og der står det at man ikke skal ha membran på disse ... Noen som aner hvorfor?

Hei!

En våtromsplate er vanntett, men ikke damptett og må smøres med membran på de vegger det er krav til det - dvs. på yttervegg, mot soverom og mot kalde rom. Så kan man selv tenke hvor badet ligger i huset og hvilke rom som "grenser" til baderommet/våtrommet. Normalt er baderommet det varmeste rommet i huset. Litex Membranplate er både vann- og damptett og skal IKKE smøres med membran på nevnte vegger.

Litex-platene er som det nevnes her dyrere enn både Tetti og Wedi, men kostnaden med smøremembran må legges til i regnestykket - både innkjøp og arbeidskost. Membranen skal ha en tykkelse på minimum 1 mm (dvs. ca. 2 kg pr. kvm.). Dette blir mange strøk og det er viktig at membranen er tørr før neste størk legges på. Det som kan virke som den dyreste løsningen, blir faktisk den rimeligste og i tillegg er du garantert tett bad med Litex Membranplate og Litex tetteprodukter (skruer/skiver og skjøtebånd). Hele systemet; Litex Våtromsystem, er godkjent av Sintef Byggforsk (Teknisk Godkjennelse). Se www.litex.no for mer informasjon.    

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...