Gordon Growth Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 (endret) Jeg kjøpte ny mobil for en drøy måned siden og med et sterkt ønske om en mobil som faktisk får plass i lomma, samt har topp ytelse, endte jeg opp med en Z3C. Ulempen er at byggekvaliteten på denne er helt hinsides dårlig, så etter et fall fra en snau halvmeters høyde, med deksel på, så sprakk skjermen, pluss at touchsensoren konket ut. Jeg er nå usikker på om jeg gidder å koste på meg å fikse denne eller om jeg skal selge den som reparasjonsobjekt... Kan noen her komme på noen andre kompaktmobiler med like gode spesifikasjoner? Tenker fortrinnsvis på Android-mobiler. Jeg stusser litt over at det er så få mobilprodusenter som tar dette markedet på alvor. En kompakt mobil med bortimot tilsvarende ytelser som toppmodellene, er det for mye å be om? Noen som aner om S6 Mini kommer på banen snart? Blir vel nok en overpriset middelmådighet ... Må også nevne at jeg har hatt en S2 i 3-4 år nå uten problemer, og når jeg først nå fikk meg en ny mobil, så må jeg si jeg ble overrasket over hvor lite som har skjedd på smartphone-fronten ila. alle disse årene. Men det jeg verdsatte mest med Z3C-en (da den virket), var kombinasjonen kompakt størrelse, topp kamera og utrolig bra batterilevetid. Edit: Blir spennende å se om Sony har tatt til seg noe av kritikken de har fått på Z3C-en og forbedret disse punktene på den nye Z5C. Ser at baksiden fortsatt er i glass, noe jeg sliter med å skjønne hvorfor de på død og liv skal holde fast ved. Hva er nytten ved dette? Endret 13. november 2015 av Gordon Growth Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Alle mobiler kan få skader ved fall på en snau halvmeter, det kommer an på hvordan de lander og hva de lander på. Min Z3C har gått i bakken flere ganger, og min Z2 før det, og de har aldri blitt skadet. En Samsung jeg hadde før fikk knust skjerm etter fall på ca 20 cm, og en HTC fikk knust skjerm etter et fall på vel 1/2 meter, selv om den lå i tykt cover. En kollega kjøpte en S5 Active, men også den ble ødelagt etter et fall på under en halvmeter. Her er det snakk om flaks og uflaks. Det finnes nok ingen andre mobiler i denne størrelsen som er like bra, med unntak av etterfølgeren Z5C. Andre toppmodeller er på over 5", som jeg synes blir for stort. Dersom jeg hadde hatt uflaks og knust min Z3C, ville jeg kjøpt en ny, ev en Z5C. Eller kanskje prøvd iPhone 6S. Lenke til kommentar
Gordon Growth Skrevet 12. november 2015 Forfatter Del Skrevet 12. november 2015 Alle mobiler kan få skader ved fall på en snau halvmeter, det kommer an på hvordan de lander og hva de lander på. Min Z3C har gått i bakken flere ganger, og min Z2 før det, og de har aldri blitt skadet. En Samsung jeg hadde før fikk knust skjerm etter fall på ca 20 cm, og en HTC fikk knust skjerm etter et fall på vel 1/2 meter, selv om den lå i tykt cover. En kollega kjøpte en S5 Active, men også den ble ødelagt etter et fall på under en halvmeter. Her er det snakk om flaks og uflaks. Det finnes nok ingen andre mobiler i denne størrelsen som er like bra, med unntak av etterfølgeren Z5C. Andre toppmodeller er på over 5", som jeg synes blir for stort. Dersom jeg hadde hatt uflaks og knust min Z3C, ville jeg kjøpt en ny, ev en Z5C. Eller kanskje prøvd iPhone 6S. Noe jeg dessverre har oppdaget i etterkant er at Z3C er notorisk kjent for å knuse både foran og bak. Det er til og med flere som rapporterer om at den har knust når den har ligget stille også... Er en haug av klager bare på Sonys norske Facebook-sider, og hvis tendensen er den samme i utlandet, så snakker vi store antall. Men så finnes det også mange som er fornøyde med den, så det kan tyde på at byggekvaliteten varierer fra mobil til mobil, og har man flaks så får man en som tåler litt. I de samme fora er det også en del som nevner andre Xperia-modeller i samme slengen, som også viser seg å være av varierende kvalitet. Naturlig nok blir jeg veldig skeptisk til Sony når jeg leser dette, og er derfor usikker på om jeg vil investere mer i den jeg har nå. Inntil videre bruker jeg S2-en, og den er fortsatt en helt grei mobil, selv i 2015, men batteri og kamera kunne godt vært litt bedre. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Jeg begynner å lure på om jeg er spesiell til å behandle mobiltelefoner. Jeg har hatt Z3C siden den kom på markedet for mer enn et år siden. Ingen skader, men nå mister jeg ikke den akkurat i bakken særlig ofte. På meg virker byggkvaliteten gjennomført, og bedre enn Samsunger jeg har hatt tidligere. Jeg har også mange venner med Z3C og Z3, ingen har skader. Men jeg har ikke ødelagt en mobiltelefon ved fall etc siden jeg gikk over bord med en Mobira i lomma i 93. Har Z tablet, den har ramlet ned mangfoldige ganger fra ca 0,5 - 0,7 m ute skader. Måten mobiltelefoner bygges på i dag gjør de konstruksjonsmessig svake på generell basis. De skal være tynne, lette med "skjermer" over hele forsiden osv. Da vil realiteten være at faren for "å" knuse skjermer etc blir svært stor. Disse store "skjermene" gir også farer for "knusing" grunnet spenningsendring i glasset. Og det kan være avvik i kvalitet på ulike batcher av glass, hvor noen batcher kan ha for stor spenning i utgangspunktet. Tror ikke nødvendigvis byggkvaliteten er så ulik, men glass er et "tricky materiale", og bare en lett kakk kan få glass til å sprekke om man treffer helt korrekt. Det er ikke uten grunn at "reparasjon" av skjermer har blitt brukbar butikk for mange aktører. Problemet som Z3C når påstås ha, er akkurat det samme som iPhone 4 hadde. Og jeg tror ikke det nødvendigvis er så stort. Hva man leser på nettet er problematisk å bruke, delvis fordi man ved et problem søker etter problemet, og man vet ikke forholdet mellom solgte enheter og problemer. At en mellom 1 og 5 % av solgte telefoner kan ha et problem er faktisk noe man må regne med. At Z3C og Z3 har en konstruksjon som gjør de litt mer utsatt er et faktum - men dette er en avveining mellom ulike egenskaper ved kjøp. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Nå har ikke jeg prøvd OnePlus X men den ser virkelig ut til å være en god "liten" telefon med sin 5inch skjerm Minuset er jo da at man må ha invite for å kjøpe den, pluss at den også har glass både forran og bak akkurat som z3c... men til 2500kr så tror jeg den er verdt alle penga. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Det første jeg gjør når jeg kjøper ny telefon er å kjøpe et deksel som omslutter hele telefonen. Et "wallet"-deksel med cover foran skjermen som i tillegg har plass til bankkort, penger, m.m. er midt i blinken. Å bare ha et cover på baksiden - som ikke dekker skjermen når telefonen er i bruk - er helt uaktuelt for meg. Det som er fint med dette er at telefonene mine har overlevd utallige fall. Lenke til kommentar
Gordon Growth Skrevet 12. november 2015 Forfatter Del Skrevet 12. november 2015 Det første jeg gjør når jeg kjøper ny telefon er å kjøpe et deksel som omslutter hele telefonen. Et "wallet"-deksel med cover foran skjermen som i tillegg har plass til bankkort, penger, m.m. er midt i blinken. Å bare ha et cover på baksiden - som ikke dekker skjermen når telefonen er i bruk - er helt uaktuelt for meg. Det som er fint med dette er at telefonene mine har overlevd utallige fall. Jeg har et solid Otterbox-deksel til min S2 som riktignok ikke dekker skjermen, men som har en forhøyet gummikant rundt hele skjermen slik at selve skjermen ikke har kommet i kontakt med bakken de gangene jeg har mistet den. Siden det fungerer såpass bra, så prøvde jeg et tilsvarende for Z3C-en, men dette er ikke bra nok for en slik mobil, fordi dekselet er halvveis åpent på venstre side for å gi tilgang til ladekontakt m.m. Dermed sitter det ikke spesielt bra på denne siden, og beskyttelsen er desto dårligere. Noen her som har erfaring med Honor 6? Den ser tilsynelatende ut til å få god omtale fra både folk og eksperter, men har ikke fått undersøkt noe nøyere. Litt skeptisk til at en mobil med så gode spesifikasjoner kan koste så lite. Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651 Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Huawei sparer penger ved å sette inn litt billige komponenter her og der. Har hørt om veldig mange som har måttet levere inn sine Huawi telefoner til reparasjon både 3 og 4 ganger. Dessuten har de svake kameraer. Hva med en Samsung Galaxy S5? Litt større, og ikke akkurat laget av granitt, men den er i det minste vanntett og ca like bra som z3c på det meste. Bedre byggekvalitet. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 http://www.androidauthority.com/best-sony-xperia-z3-compact-cases-611343/ Lenke til kommentar
Gordon Growth Skrevet 12. november 2015 Forfatter Del Skrevet 12. november 2015 Nå har ikke jeg prøvd OnePlus X men den ser virkelig ut til å være en god "liten" telefon med sin 5inch skjerm Minuset er jo da at man må ha invite for å kjøpe den, pluss at den også har glass både forran og bak akkurat som z3c... men til 2500kr så tror jeg den er verdt alle penga. Dette er et interessant tips, jeg er ikke veldig kjent med dette merket, men det faktum at man trenger en invitasjon virker jo litt sært. Er kanskje i større grad et nisjemerke dette? http://www.androidauthority.com/best-sony-xperia-z3-compact-cases-611343/ Takk for linken. Litt påfallende at samme side henviser til en annen artikkel hvor de tar opp 8 vanlige problemer med Z3C og hva man selv kan gjøre for å fikse det. Kan vel gå langt i å antyde at det er en godt over gjennomsnittet skjør mobil dette. Huawei sparer penger ved å sette inn litt billige komponenter her og der. Har hørt om veldig mange som har måttet levere inn sine Huawi telefoner til reparasjon både 3 og 4 ganger. Dessuten har de svake kameraer. Hva med en Samsung Galaxy S5? Litt større, og ikke akkurat laget av granitt, men den er i det minste vanntett og ca like bra som z3c på det meste. Bedre byggekvalitet. Den er i største og dyreste laget for meg, men takk for tipset. Hadde håpet at Samsung skulle lansere en S6 mini sammen med de andre S6-modellene, men det kommer kanskje etter hvert? Samsung burde ta kompaktmobilmarkedet på alvor, S5 mini er knapt nok for en mellomklassemobil å regne, i hvert fall hva angår spesifikasjoner. Mindre skjerm bør ikke være synonymt med middels til dårlige spesifikasjoner. Siden den gode gamle S2-en virker rimelig greit inntil videre, velger jeg å sitte på gjerdet enn så lenge. Men det er bare å fortsette å komme med tips angående kompaktmobiler som kan måle seg med Z3C, evt. poste nyheter om kompaktmodeller som er i komminga. Regner med andre også har interesse av det, kan umulig være bare meg som sliter med å få plass til disse store mobilene i lomma (S2-en får plass, men jeg har ikke allverdens å gå på), og i hånda. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Jeg er storfornøyd med Xperia Z serien. Har Z3 nå. Hadde tidligere Z og Z2. Ja, de knuser lett. Skjermen på Z sprakk da jeg hadde den i olabukse-lomma sammen med en bilnøkkel, og klatret ombord i en seilbåt. Baksida på Z2 sprakk uten grunn. Senere sprakk skjermen da jeg mistet den fra en halvmeters høyde ned på en spiss stein på fjelltur. Noen av disse hendelsene kunne vært unngått om jeg var mer forsiktig, men som sagt: baksiden på Z2 sprakk uten grunn. NB VIKTIG: Sony-telefoner er ikke ment å være nakne. Kjøp om monter Nillkin Tempered Glass / Shatter proof glassdeksel for både for- og baksiden. Lett å montere, føles riktig på fingertuppen, og utrolig slitesterkt. Koster en bagatell på Ebay med free shipping fra Hong Kong. Bruk også en slik "lommebok" cover, som også har plass til kredittkort. Det er kjemepraktisk. Fåes også kjøpt svinebillig på Ebay. Med disse forholdsreglene har du en holdbar kvalitetstelefon. Og den tåler vann! Det alene er god grunn til å velge Sony. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Nå har ikke jeg prøvd OnePlus X men den ser virkelig ut til å være en god "liten" telefon med sin 5inch skjerm Minuset er jo da at man må ha invite for å kjøpe den, pluss at den også har glass både forran og bak akkurat som z3c... men til 2500kr så tror jeg den er verdt alle penga. Dette er et interessant tips, jeg er ikke veldig kjent med dette merket, men det faktum at man trenger en invitasjon virker jo litt sært. Er kanskje i større grad et nisjemerke dette? Det er nok ett lite "nerde" merke ja, de ble godt kjent i fjor når de lanserte OnePlus One og har fått veldig mye god kritikk Hvis du vil ha invite så kan du lete litt på google+ og forskjellige forum, mange som deler ut til folk som spør. Skal ikke være så alt for vanskelig å finne tak i en. Lenke til kommentar
Gordon Growth Skrevet 12. november 2015 Forfatter Del Skrevet 12. november 2015 (endret) Jeg er storfornøyd med Xperia Z serien. Har Z3 nå. Hadde tidligere Z og Z2. Ja, de knuser lett. Skjermen på Z sprakk da jeg hadde den i olabukse-lomma sammen med en bilnøkkel, og klatret ombord i en seilbåt. Baksida på Z2 sprakk uten grunn. Senere sprakk skjermen da jeg mistet den fra en halvmeters høyde ned på en spiss stein på fjelltur. Noen av disse hendelsene kunne vært unngått om jeg var mer forsiktig, men som sagt: baksiden på Z2 sprakk uten grunn. NB VIKTIG: Sony-telefoner er ikke ment å være nakne. Kjøp om monter Nillkin Tempered Glass / Shatter proof glassdeksel for både for- og baksiden. Lett å montere, føles riktig på fingertuppen, og utrolig slitesterkt. Koster en bagatell på Ebay med free shipping fra Hong Kong. Bruk også en slik "lommebok" cover, som også har plass til kredittkort. Det er kjemepraktisk. Fåes også kjøpt svinebillig på Ebay. Med disse forholdsreglene har du en holdbar kvalitetstelefon. Og den tåler vann! Det alene er god grunn til å velge Sony. Slik som denne? http://www.mytrendyphone.no/shop/sony-xperia-z3-156855p.html Er jo greie tips å ta med seg dette, for de som fortsatt har en hel Z3C og som ønsker den optimale form for beskyttelse. Endret 12. november 2015 av Gordon Growth Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Riktig merke, dyr forhandler. Ebay er mye billigere :-) Pass på å få en start-pakke med våtserviett, klut, glass til skjerm og glass til baksiden. Montering av glass uten forberedelser ender i glass som ikke sitter fast. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Jeg begynner å lure på om jeg er spesiell til å behandle mobiltelefoner. Jeg har hatt Z3C siden den kom på markedet for mer enn et år siden. Har hatt min et år nå ca, skjermen gikk i stykker/fikk en sprekk for 2 uker siden... MENS jeg brukte den!! Har aldri mistet den i bakken eller noe. Og det verste er at dermed ble den ene delen av skjermen ubrukelig. Min forrige mobil som endte med knust skjerm (samsung galaxy s2) så kunne man ihvertfall bruke skjermen etter at den var knust. Har også hørt fra mange (både venner og nett/forum) at skjermene på sony sprekker lett. Min neste telefon blir nok en Samsung igjen. Veldig lyst på edge telefonen deres. Men foreløpig leverte jeg inn sonyen og fikk ny skjerm til 1200kr. Får se hvor lenge det holder. Går det igjen bytter jeg telefon. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Jeg har hatt Z-modeller i et par år nå, og mobil i over 20 år uten å ødelegge en eneste skjerm eller glass. Kona knuste glasset på sin Z1C to ganger i løpet av et år... Da iPhone kom med glass på begge sider ble den kritisert for å ikke tåle noe, men i praksis så tåler iPhone mer enn Xperia Z-modellene da touch-funksjonen på iPhone fortsetter å virke selv om skjermen er skadet. Skadet frontglass på en Z-modell gjør den ubrukelig da touch slutter å virke, skadet bakglass medfører at den ikke er vanntett lengre. Hadde ikke Z3-modellene vært så skjøre kunne jeg anbefalt dem til alle, nå kan jeg kun anbefale dem til forsiktige folk. Jeg har aldri vært så redd for å ødelegge noen mobil tidligere som jeg i dag er for min Z3C, det eneste jeg føler meg trygg mot er vannskader. Lenke til kommentar
Gordon Growth Skrevet 13. november 2015 Forfatter Del Skrevet 13. november 2015 (endret) Hadde ikke Z3-modellene vært så skjøre kunne jeg anbefalt dem til alle, nå kan jeg kun anbefale dem til forsiktige folk. Jeg har aldri vært så redd for å ødelegge noen mobil tidligere som jeg i dag er for min Z3C, det eneste jeg føler meg trygg mot er vannskader. Helt enig. Er jo veldig mye mobil for pengene, og det er vel derfor de fortsatt selger godt også, og fordi folk flest ikke er helt oppdatert på problemene de har. Jeg gikk jo selv i den fella for et par måneder siden... Men da jeg kjøpte den så følte jeg at Z3C var det desidert beste alternativet, alle andre toppmobiler er store beist som verken passer i bukselomma eller i hånda. Min neste telefon blir nok en Samsung igjen. Veldig lyst på edge telefonen deres. Men foreløpig leverte jeg inn sonyen og fikk ny skjerm til 1200kr. Får se hvor lenge det holder. Går det igjen bytter jeg telefon. Samme her, håper bare Samsung snart kommer opp med en kompaktmobil som er bedre enn S5 mini, spesifikasjonene på den er knapt nok bedre enn på en 4 år gammel S2... 1200 kr var jo ganske rimelig, hvor er dette? Er den fortsatt vanntett etter reparasjonen? Endret 13. november 2015 av Gordon Growth Lenke til kommentar
wampster Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Hadde ikke Z3-modellene vært så skjøre kunne jeg anbefalt dem til alle, nå kan jeg kun anbefale dem til forsiktige folk. Jeg har aldri vært så redd for å ødelegge noen mobil tidligere som jeg i dag er for min Z3C, det eneste jeg føler meg trygg mot er vannskader. Helt enig. Er jo veldig mye mobil for pengene, og det er vel derfor de fortsatt selger godt også, og fordi folk flest ikke er helt oppdatert på problemene de har. Jeg gikk jo selv i den fella for et par måneder siden... Men da jeg kjøpte den så følte jeg at Z3C var det desidert beste alternativet, alle andre toppmobiler er store beist som verken passer i bukselomma eller i hånda. Min neste telefon blir nok en Samsung igjen. Veldig lyst på edge telefonen deres. Men foreløpig leverte jeg inn sonyen og fikk ny skjerm til 1200kr. Får se hvor lenge det holder. Går det igjen bytter jeg telefon. Samme her, håper bare Samsung snart kommer opp med en kompaktmobil som er bedre enn S5 mini, spesifikasjonene på den er knapt nok bedre enn på en 4 år gammel S2... 1200 kr var jo ganske rimelig, hvor er dette? Er den fortsatt vanntett etter reparasjonen? Nei, ikke vanntett. Men bader/dusjer ikke med den så det bryr jeg meg pent lite om. Ligger ved regjeringskvartalet, husker ikke hva det het. Lenke til kommentar
Boumi Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Jeg kjøpte ny mobil for en drøy måned siden og med et sterkt ønske om en mobil som faktisk får plass i lomma, samt har topp ytelse, endte jeg opp med en Z3C. Ulempen er at byggekvaliteten på denne er helt hinsides dårlig, så etter et fall fra en snau halvmeters høyde, med deksel på, så sprakk skjermen, pluss at touchsensoren konket ut. Jeg er nå usikker på om jeg gidder å koste på meg å fikse denne eller om jeg skal selge den som reparasjonsobjekt... Kan noen her komme på noen andre kompaktmobiler med like gode spesifikasjoner? Tenker fortrinnsvis på Android-mobiler. Jeg stusser litt over at det er så få mobilprodusenter som tar dette markedet på alvor. En kompakt mobil med bortimot tilsvarende ytelser som toppmodellene, er det for mye å be om? Noen som aner om S6 Mini kommer på banen snart? Blir vel nok en overpriset middelmådighet ... Må også nevne at jeg har hatt en S2 i 3-4 år nå uten problemer, og når jeg først nå fikk meg en ny mobil, så må jeg si jeg ble overrasket over hvor lite som har skjedd på smartphone-fronten ila. alle disse årene. Men det jeg verdsatte mest med Z3C-en (da den virket), var kombinasjonen kompakt størrelse, topp kamera og utrolig bra batterilevetid. Edit: Blir spennende å se om Sony har tatt til seg noe av kritikken de har fått på Z3C-en og forbedret disse punktene på den nye Z5C. Ser at baksiden fortsatt er i glass, noe jeg sliter med å skjønne hvorfor de på død og liv skal holde fast ved. Hva er nytten ved dette? Samme skjedde med min Z3C. Aldri knust en skjerm/telefon før men FØRSTE dag jeg hadde telefonen sprakk skjermen etter et halvmeters fall på tregulv. Dekselet jeg hadde bestilt kom dagen etter i posten. Jeg var "heldig" fordi sprekken rammet kun øverste centimeteren av skjermen så alt fungerer med unntak av å kunne dra ned "notification bar'en". Leste at veldig mange har samme problemet og at sony blånekter å ta ansvar. Så jeg orket ikke klage. Nå bruker jeg både skjermbeskyttelse og deksel og kommer alltid til å gjøre det før jeg bruker ny tlf. Syntes telefonen er helt konge sett bort i fra problemet med skjørheten. Man mister garantien om man bytter skjerm (pga ikke garantert vanntett lenger). Men er jo likevel et godt alternativ til ca 1500 kr. Lenke til kommentar
Teria Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Har hatt min Sony Xperia z3c i et år nå, og har hverken sprekt skjerm, bakglass eller noen skader utenom nesten usynlige riper. Mobilen har falt ned flere ganger på forskjellige underlag. Av alle de jeg kjenner som har Sony har én ødelagt telefon, og hun klemte den i bildøra... Mener dere virkelig at en mobil skal tåle å falle ned på hardt underlag, være i ei bukselomme med bilnøkler og lignende uten å ta skade av det? Dagens mobiler er ikke lagd for slik bruk, det er ikke rart de blir ødelagt om man behandler de slik. Da må man vel kjøpe seg en CAT-mobil eller tilsvarende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå